Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tehdä, kun kumppanin aikuinen lapsi ärsyttävät?

Vierailija
17.12.2020 |

Miten tästä asiasta pääsisi itse yli tai miten asiasta voisi puhua rakentavasti? Miesystävän aikuinen poika (25 vuotta) tuntuu roikkuvan isässään kuin takiainen ja soittelee milloin mihinkin liittyen. Poika samalla ihailee isäänsä mutta toisaalta yrittää päsmäröidä milloin missäkin lähtien kodinkoneiden merkeistä ja asunnon sisustamisesta. Isä on kilttinä tottunut tekemään kaikkeinsa poikiensa eteen mutta minulla meinaa välillä mennä kuppi nurin kuunnellessani pojan esitelmää siitä, millainen sänky (esimerkiksi) pitää ostaa. Poika myös dissaa räikeästi korkeasti kouluttautuneita ihmisiä ja tutkitun tiedon sijaan puoltaa omia mutu-käsityksiään ja kertoo, kuinka se-ja-se kaveri sanoo sitä tai tätä. Itse olen tottunut analyyttisempaan lähestymistapaan ja olenkin välillä äimistyksestä sekä järkytyksestä huuli pyöreänä pojan juttuja kuunnellessani.

Ymmärrän, että kaikki ovat joskus nuoria ja tyhmiä mutta pojan materialistinen ja hyvinkin lähdekritiikitön suhtautumistapa asioihin menee minulla välillä todella jyrkästi yli hilseen. Ongelman tästä tekee se, että minä en yksinkertaisesti jaksaisi vapaa-ajallani olla tekemisissä tämän (mielestään) kaikkitietävän ja yli-itsevarmaa esittävän pojan kanssa. Mies taas haluaisi, että olisimme kaikki yhtä perhettä ja viettäisimme parikin arki-iltaa yhdessä seurustellen. En ole miehelle suoraan puhunut asiasta siksi, että hänen poikansa persoonallisuus kasvatuksesta ja arvomaailmasta puhumattakaan eivät minulle lähtökohtaisesti kuulu.

Miten te muut olette ratkaisseet tilanteet, jossa tunnette olevanne kuin eri planeetalta kumppaninne aikuisten lasten kanssa?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
17.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän sinun ole pakko viettää vapaa-aikaasi tuon aikuisen pojan kanssa. Miksi et itse tee jotain tai lähde harrastamaan, kun poika on parina iltana teillä? Et voi kieltää miestäsi olemaan tekemisissä poikansa kanssa, mutta sinun ei tarvitse mikään ylin ystävä olla. Hanki oma elämä ja keskity siihen äläkä tuon pojan ärsyttävyyden miettimiseen.

Vierailija
2/11 |
17.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän sinun ole pakko viettää vapaa-aikaasi tuon aikuisen pojan kanssa. Miksi et itse tee jotain tai lähde harrastamaan, kun poika on parina iltana teillä? Et voi kieltää miestäsi olemaan tekemisissä poikansa kanssa, mutta sinun ei tarvitse mikään ylin ystävä olla. Hanki oma elämä ja keskity siihen äläkä tuon pojan ärsyttävyyden miettimiseen.

Miten kadota salamana kuin tuhka tuuleen pojan tupsahtaessa kysymättä ja kutsumatta kylään? Kysyin lähinnä sitä, miten asian voisi ilmaista miehelle rakentavasti ja sanomatta suoraan sitä, mitä ajattelen (eli että hänen poikansa vaikuttaa minusta tollolta sanan puhtaimmassa merkityksessä).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
17.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten kadota salamana kuin tuhka tuuleen pojan tupsahtaessa kysymättä ja kutsumatta kylään? Kysyin lähinnä sitä, miten asian voisi ilmaista miehelle rakentavasti ja sanomatta suoraan sitä, mitä ajattelen (eli että hänen poikansa vaikuttaa minusta tollolta sanan puhtaimmassa merkityksessä).

Etkö vaan voi elää asian kanssa ja pitää välit asiallisena poikaan ja parhaasi mukaan vaikka harrastaa omia juttuja, kun hän on kylässä? Miksi pitäisi sanoa miehelle, että et tykkää tämän pojasta? Miten tuollaista voisi edes rakentavasti sanoa ja miksi ihmeessä edes pitäisi? Eiköhän mies viskaisi sinut mäkeen ennemmin kuin ei olisi tekemisissä poikansa kanssa..

Vierailija
4/11 |
17.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos ensin sanot kaikkia hyviä puolia pojasta ja mainitset vaan yhtenä asiana, että välillä vaan vähän ärsyttää jotkut hänen vielä kypsymättömät piirteensä. Ja kysyt, että haittaako jos joskus häivyt tekemään omia asioita, ja jätät heidät välillä viettämään keskinäistä isä-poika-aikaa rauhassa.

Vierailija
5/11 |
17.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkö vaan voi elää asian kanssa ja pitää välit asiallisena poikaan ja parhaasi mukaan vaikka harrastaa omia juttuja, kun hän on kylässä? Miksi pitäisi sanoa miehelle, että et tykkää tämän pojasta? Miten tuollaista voisi edes rakentavasti sanoa ja miksi ihmeessä edes pitäisi? Eiköhän mies viskaisi sinut mäkeen ennemmin kuin ei olisi tekemisissä poikansa kanssa..

En ollut kieltämässä sitä, etteikö mies saisi nähdä poikaansa. Kysyin rakentavia ehdotuksia tilanteeseen, jossa tunnen itseni kiusaantuneeksi pojan ollessa läsnä. Kerroin suoraan, että kyse on minun kokemastani ongelmasta. En missään tapauksessa ole kertomassa pojan älyllisyydestä (ymmärrä, että lapset ovat rakkaita olivat he tyhmiä tai älykkäitä).

Ehkä sitten olen ainoa, joka kokee ja tuntee näin. Kuvittelin tämän olevan keskustelupalsta. Aiempien miesystävieni lapset ovat olleet sivistyneitä ja toki ymmärrän, että valitsemalla toisenlaisen miehen olisin tältä ongelmalta todennäköisesti välttynyt.

Vierailija
6/11 |
17.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ollut kieltämässä sitä, etteikö mies saisi nähdä poikaansa. Kysyin rakentavia ehdotuksia tilanteeseen, jossa tunnen itseni kiusaantuneeksi pojan ollessa läsnä. Kerroin suoraan, että kyse on minun kokemastani ongelmasta. En missään tapauksessa ole kertomassa pojan älyllisyydestä (ymmärrä, että lapset ovat rakkaita olivat he tyhmiä tai älykkäitä).

Ehkä sitten olen ainoa, joka kokee ja tuntee näin. Kuvittelin tämän olevan keskustelupalsta. Aiempien miesystävieni lapset ovat olleet sivistyneitä ja toki ymmärrän, että valitsemalla toisenlaisen miehen olisin tältä ongelmalta todennäköisesti välttynyt.

Suoraan sanottuna kuulostaa siltä, että teet itse tuosta turhaan ongelman. Ei sinun ole pakko sen pojan kanssa olla ja viihtyä. Ihmisiä on erilaisia eikä kaikista vaan voi tykätä. Että mitä edes saavuttaisit sillä, että kerrot miehelle tuon ettet viihdy pojan kanssa? En ymmärrä miten teet tuosta väkisin ongelman,kun ei sinun ole väkisin oltava pojan kanssa tai pidettävä tästä vaikka oletkin yhdessä miehesi kanssa. Poika on vieläpä aikuinen ja asuu muualla niin teet mielestäni kärpäsestä härkäsen.

Vierailija
7/11 |
17.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä asuu samantapainen saman katon alla... Välillä aina väsyn ja painostan miestä häätämään yli-ikäisen kotona-asujan, mutta mies haluaa että "nuori" saa asua kotona korkeakouluopintojensa loppuun, että säästää rahaa asumisesta ja ruoasta. 

Nykyään vaan vetäydyn henkisesti, eli olen kuin tyyppiä ei olisikaan pääosin. Ja uppoudun useinn kirjojen tai tietokonepelien maailmaan.

Vierailija
8/11 |
17.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olet noin sopeutumaton ihminen ap, niin heivaa koko juttu.

Varmasti myös kumppanin lasten mielestä sinä olet  ällöttävä ihminen ja sinä ärsytät heitä suunnattomasti.

Eivät he halua mitään  "teko äitipuolta" itselleen.

Luulen, että he sisimmässään inhoavat sinua syvästi.

Vierailija
9/11 |
17.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin pitää päättää, ärsyttääkö sinua yksi vai useampi henkilö.

Vierailija
10/11 |
17.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna pojan esitelmöidä ja kertoa mielipiteensä siitä, mitä merkkiä tai mallia pitäisi hankkia, mutta kun olette tekemässä päätöstä tuot oman mielipiteesi ja johtopäätöksesi hankinnasta. Jos mies sokeasti on tekemässä päätöstä pojan pulinoisen perusteella, niin sitten sanot, että eihän me nyt oman kodin päätöksiä voida sokeasti tehdä yhden täällä asumattoman mielen mukaisesti, vaan meidän pitää pohtia, mitä me haluamme, vinkit tietenkin tervetulleita. 

Ja ei kai sinun tarvitse seuraa pitää, riittää kai, että tervehdit, istut hetkeksi kahville ja sitten siirryt omiin puuhiisi, varsinkin, jos imoittamatta saapuu. Ja olet vain kommentoimatta hölmöihin juttuihin, kaikilla on varmaan niitä sukulaisia, joilla on hulluja puheita, mutta kommentoimalla vain joutuu niitä vatvomaan pidempään. 

Ja jos nyt ehdottomasti haluat kertoa miehellesi, että poika on puupää, niin kommentoi konkreettisia sanomisia ja tekoja, ei yleisesti, että aivot eivät tainneet kuulua vakiovarusteisiin. Jos poika vaikka haukkuen paasaa jostain asiasta, niin sano hänen poistuttuaan, että en nyt viitsinyt sanoa pojan läsnäollessa, että kyllä kummastuttaa ja hämmästyttää moinen jyrkkä mielipide varsinkin kun fakta on (jos siis tiedät asian olevan toisin) se ja se, hieman huolestuttaa moinen jyrkkyys, vaikka se nuoruuteen kuuluukin. Ymmärrän hyvin, että kiihkoilevaa tolloa on vaikea jaksaa, mutta kommentoi vain konkreettisia asioita ja toivo, että joku sopiva naishenilö astuu kuvioihin ja hänellä on vähemmän aikaa ja kiinnostusta hengailla isänsä nurkissa paasaamassa. Ehkä myös ikä ja elämänkokemus pehmentää. 

Vierailija
11/11 |
17.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Fiksuna ja analyyttisenä ihmisenä keksit varmasti tähän ratkaisun.

Jokaiselle vanhemmalle heidän lapsensa ovat ”pehmeä kohta”. Älä koskaan mene arvostelemaan kenenkään lasta jos haluat pysyä hyvissä väleissä heidän kanssaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi yhdeksän