Työpaikkakiusatuksi joutuneita?
Uskalsitko lähteä taisteluun kiusaajaa/kiusaajia vastaan vai väistyitö itse tieltä? Kokemuksia?
Itselläni on niin ilmiselviä tilanteita mielessäni, millä tavoin minua kiusataan työpaikallani, mutta silti vaivun tuon tuosta epävarmuuteen, ja pelkoon siitä, ettei minua kuitenkaan lopulta uskota. Todistajia tapahtumille kyllä riittäisi työpaikallamme, mutta ei toivoakaan, että niistä pelkureista olisi apua, kun pelkäävät itse joutuvansa seuraaviksi uhreiksi. Olkapäälle kyllä taputellaan kahdenkesken, mutta kiusaajan kuullen yllättäen käännytäänkin hänen puolellensa. Niin raukkamaista, että raivostuttaa melkein enemmän kuin itse kiusaaminen.
Kommentit (11)
No sanopa seuraavan kerran takaisin. Pidä puolesi, älä alistu kynnysmatoksi. Tunne oma arvosi äläkä anna muiden sitä alentaa.
[quote author="Vierailija" time="10.05.2014 klo 19:29"]
No sanopa seuraavan kerran takaisin. Pidä puolesi, älä alistu kynnysmatoksi. Tunne oma arvosi äläkä anna muiden sitä alentaa.
[/quote]
Arvaa vain tekisikö mieli, mutta kun ei vain löydy rohkeutta. Toisaalta en halua alentua kiusaajien tasolle vaan haluan itse toimia niin, että voin olla varma, etten ole tehnyt mitään väärää, kun siihen taisteluun alan kiusaajaa vastaan alan.
Ap
[quote author="Vierailija" time="10.05.2014 klo 19:38"]
Arvaa vain tekisikö mieli, mutta kun ei vain löydy rohkeutta. Ap
[/quote]
Minunkin tekisi mieli olla kiusattujen puolella, mutta ei riitä rohkeutta. Ihan samalta voi tuntua niistä sinun työkavereista, jotka vaan taputtelevat olalle kahden kesken.
Tsemppiä ikävään tilanteeseen ap, en oikein tiedä mitä muutakaan tähän voisi sanoa.
-2
joo uusi työpaikka. perehdyttäjä ei opeta eikä auta. ja jättää yksin, sulkee vanhan porukan ulkopuolelle. oikein kiva. onneksi on muitakin ihmisiä siinä firmassa mutta todella ikävää.
Tee kirjalliset muistiinpanot. Merkitse päivittäin tarkkaan aika, paikka, tapahtuma ja ketä oli läsnä. Sitten muistat ne paremmin jälkeen päin ja toinen hyöty on se, että saat ikään kuin 'pois' ne asiat mielestäsi, kun kirjoitat ne eikä tarvitse märehtiä enempää.
[quote author="Vierailija" time="10.05.2014 klo 20:10"]Tee kirjalliset muistiinpanot. Merkitse päivittäin tarkkaan aika, paikka, tapahtuma ja ketä oli läsnä. Sitten muistat ne paremmin jälkeen päin ja toinen hyöty on se, että saat ikään kuin 'pois' ne asiat mielestäsi, kun kirjoitat ne eikä tarvitse märehtiä enempää.
[/quote]
Kannatan tätä! Jos sattuu jotain vakavempaa, on tärkeää olla kaikki pieneltäkin tuntuvat asiat ylhäällä.
Jos kiusaaminen on sanallista, sitä voi tarvittaessa myös äänittää todisteeksi esimerkiksi puhelimella. On ihan laillista tietääkseni.
Kannatan tuota äänitettä ja jos mahdollista, videokuvaa myös salaa. Näistä ei ole kuitenkaan mitään iloa ellet aio haastaa työnantajaa käräjille. Kaikkein helpointa on vaihtaa työpaikkaa, vaikka kyllä siitä arvet jää. Helppoa ratkaisua ei ole.
Pahinta onkin se, että kiusaaminen on sellaista passiivis-aggressiivista käytöstä, non-verbaalista. En voi millään todistaa, että minua kiusataan, sillä kiusaaja voi aina keksiä käytökselleen tai sanoilleen jonkin minuun liittymättömän selityksen, vaikka itse näen, ja työkaverit näkevät taatusti selvästi, mitä tapahtuu. Mutta kun se ei ole mitenkään todistettavissa.
Ap
Olen juuri tuo raukka, joka ei uskalla olla kiusatun puolella. En todellakaan ole myöskään kiusaajien puolella missään tilanteessa, mutta harmittaa hirveästi nyt jälkikäteen etten puolustanut näkyvämmin sitä kiusattua. Ihan oikeasti _tiesin_, että olisin ollut seuraava kiusattu jos niin olisin tehnyt.
Ei nämä ole helppoja ja mukavia asioita yhdellekään osapuolelle.