Miksi mun kaksvee kitisee ja huutaa koko ajan?
Joku asia on ilmeisesti koko ajan pielessä, kun kitisee, narisee, itkee ja huutaa jostain pikkuasiasta koko ajan. Osaisi puhuakin, mutta yleensä vain kitisee ja huutaa. Kaiken pitäisi olla ok, ei mitään terveysongelmaa ole esimerkiksi ja muutenkin kaikki perustarpeet kunnossa, saa paljon seuraa ja huomiota jne. Mutta jatkuva kitinä siitä että vaikkapa kirja putosi lattialle tms. Voisi hyvin nostaa sen kirjan ja jatkaa sen katsomista mutta ei, vain kitinää että putosi. Jos sanon ihan rauhassa että nosta kirja, niin alkaa itku. Tällaisia pikkuasioita mahtuu jokaiseen päivään vaikka kuinka monta. Alan olla niin väsynyt kitinään että tekee mieli itse alkaa kirkumaan kun se kitinä jostain ylösalaisin olevasta kirjasta tms. taas alkaa. Onko muilla tällaista?
Kommentit (27)
Ei voi muuta kuin antaa vertaistukea. Meillä 2,5v on melkoinen kiukkupussi nykyään, itkupotkuraivarin voi saada esim. siitä, että isosisko haluaa jugurttia vaikka hän ei halua. Kait se kuuluu vaan ikään ja menee joskus ohi.
Osa lapsista tuottaa enemmän ääntä kuin toiset, osa tekee sitten jotain muuta enemmän kuin toiset. Meillä toinen sisaruksista on tehnyt tuota, onneksi nykyään osaa olla rauhallisestikkin. Se nyt vain on vanhemman rooli kertoa ja opettaa miten täällä maailmassa kuuluu olla. Pulinat pois.
Vierailija kirjoitti:
Osa lapsista tuottaa enemmän ääntä kuin toiset, osa tekee sitten jotain muuta enemmän kuin toiset. Meillä toinen sisaruksista on tehnyt tuota, onneksi nykyään osaa olla rauhallisestikkin. Se nyt vain on vanhemman rooli kertoa ja opettaa miten täällä maailmassa kuuluu olla. Pulinat pois.
Mutta mielestäni tämä ei ehkä ole enää ihan normaalia. Siis päivässä voi olla valehtelematta yli sata asiaa mistä huutaa ja kitisee. Päivät on pelkkää huutoa ja kitinää. Välillä aivan tauotta. Ja aivan mitättömistä asioista, joita muut ei edes noteeraisi millään tavalla. Voi helposti olla tunteja pelkkää huutoa ja kitinää ilman taukoa. Ap
Luin otsikon että miks mun kivekset kutisee
Nostan vielä jos joku voisi asiallisesti kommentoida. Onko normaalia että kaikesta tulee kitinä ja itku? Vaikka olisi kuinka mukava ja rauhallinen leikkimistilanne, äsken syöty ja kaikki pitäisi olla kunnossa. Tätä on jatkunut kuukausia. Ne ei minusta ole varsinaista uhmaa vaan jotain muuta.
Puhuin asiasta neuvolassa ja ne lähinnä ihmetteli ja voivotteli ja sanoi että tämä on kyllä ihan terve lapsi. Ap
Uhmaikä tai mikä tahtoikää se nyt on. Eri lapset uhmaa eri määrät.
Mua on auttanut se että oon lukenut aiheesta, tajuun vähän paremmin mistä johtuu. Vaikka ei se suuttumista poista lapselta.
Kannattaa tutustua aistiyliherkkyyksiin, voivat aiheuttaa hankalaa oloa ja juurikin ylireagointia "pikkuasioihin".
Vierailija kirjoitti:
Nukkuuko päivällä? Jos väsynyt.
Ei nuku. Hän kertakaikkiaan lopetti täysin päiväunet kun täytti kaksi eikä nukahda millään enää niille. Väsynyt voi silti olla. Ap
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa tutustua aistiyliherkkyyksiin, voivat aiheuttaa hankalaa oloa ja juurikin ylireagointia "pikkuasioihin".
Kuulostaa autismin oireita enemmän, jos jo pelkkä kirjan putoaminen saa aikaan kitinää. Lapsi testeihin.
Vierailija kirjoitti:
Nostan vielä jos joku voisi asiallisesti kommentoida. Onko normaalia että kaikesta tulee kitinä ja itku? Vaikka olisi kuinka mukava ja rauhallinen leikkimistilanne, äsken syöty ja kaikki pitäisi olla kunnossa. Tätä on jatkunut kuukausia. Ne ei minusta ole varsinaista uhmaa vaan jotain muuta.
Puhuin asiasta neuvolassa ja ne lähinnä ihmetteli ja voivotteli ja sanoi että tämä on kyllä ihan terve lapsi. Ap
Mitä sitten itse epäilet? Tulee mieleen, että olen kuullut että aistisäätelyn vaikeudet (vai mitä se on) voi herkistää, että pienet asiat tuntuu vaikeilta. Esim vaatteet kiristää vaikka niiden ei normaalisti kuulu. Onko jotain yhteistä tekijää mikä laukaisee?
Mutta sitten taas joillakin uhmaikä on tosi vaikea vaikka on normaalin piirissä. Vanhemmat siinä on kovilla, onko päiväkodissa? Saatko levättyä itse?
Minä laitan korvatulpat korviin ja menen vessaan lukkojen taa kun sama alkaa meillä. Siinähän huutaa. Aikani jaksoin sanoittaa kirjan tippumisia ja muita pikku harmituksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa autismin oireita enemmän, jos jo pelkkä kirjan putoaminen saa aikaan kitinää. Lapsi testeihin.
On tehty sellainen seulontatesti kun vaadin sellaista. Siinä ei tullut esille yhtään mitään autismiin viittaavaa. Ap
Herkkä lapsi? Pieni lapsi ei tiedä, mikä on normaali itkun määrä. Lapsi itkee, kun tuntuu pahalta, eikä hän itse valitse sitä, että (muiden mielestä) pikkuasiat tuntuvat pahoilta. Aikuisten tehtäväksi jää auttaa lasta tunteiden käsittelyssä.
et ole valmis äidiksi, olisikopitänyt vielä odottaa aikuistumista.