Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä eroa hermosärkylääke Gabrionilla ja Lyricalla

Vierailija
16.12.2020 |

Kysymys yllä. Onko kokemuksia näistä? Onko auttanut ja mihin määrätty teillä?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan, jos jollain sattuisi olemaan omakohtaista kokemusta.

Vierailija
2/16 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on Gabrionia välilevynpullistumaan. Auttaa jonkun verran, mutta ei vie kokonaan kipua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla Gabrionia skolioosiin. Lyricaa ei mun lääkäri ole edes ehdottanut. Itseänikin kiinnostaisi tietää onko niissä joku isompikin ero.

Vierailija
4/16 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gabapentiini on vanhempi gabapentinoidi, jonka imeytyminen on paljon heikompaa kuin sen jälkeläisen eli pregabaliinin. ( Lyrica)

Molemmat ovat alunperin epilepsialääkkeitä.

Gabapentiiniä määrätään enemmän hermokipuun, pregabaliinia sekä ahdistukseen että hermokipuun.

Kysy toki lääkäriltäsi lisää jos tarvitset hoitosuosituksia..

T. Eräs farmasisti.

Vierailija
5/16 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Gabapentiini on vanhempi gabapentinoidi, jonka imeytyminen on paljon heikompaa kuin sen jälkeläisen eli pregabaliinin. ( Lyrica)

Molemmat ovat alunperin epilepsialääkkeitä.

Gabapentiiniä määrätään enemmän hermokipuun, pregabaliinia sekä ahdistukseen että hermokipuun.

Kysy toki lääkäriltäsi lisää jos tarvitset hoitosuosituksia..

T. Eräs farmasisti.

Mulle on määrätty tätä Gabrionia selän hermokipuun, mutta se ei näytä auttavan. Onko näissä tapauksissa seuraava lääke tämä Lyrica yleensä vai onko ne liikaa samanlaisia, vai mikä yleensä on se seuraava lääke tämän Gabrionin jälkeen

Vierailija
6/16 |
17.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ehdotettiin gabrionin tilalle lyricaa paremman tehon takia.

Vierailija
7/16 |
17.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mulle on määrätty tätä Gabrionia selän hermokipuun, mutta se ei näytä auttavan. Onko näissä tapauksissa seuraava lääke tämä Lyrica yleensä"

Ainakin lääkitystä voi lisätä. Mulla oli Gabrionin lisäksi Panacodeja 2x3 päivässä ja Arcoxia. Oli hermokipuja. Millään lääkkeellä tai yhdistelmällä ei kivuttomuutta saanut, mutta pahimpia särkyjä kuitenkin lievennettyjä.

Vierailija
8/16 |
17.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Mulle on määrätty tätä Gabrionia selän hermokipuun, mutta se ei näytä auttavan. Onko näissä tapauksissa seuraava lääke tämä Lyrica yleensä"

Ainakin lääkitystä voi lisätä. Mulla oli Gabrionin lisäksi Panacodeja 2x3 päivässä ja Arcoxia. Oli hermokipuja. Millään lääkkeellä tai yhdistelmällä ei kivuttomuutta saanut, mutta pahimpia särkyjä kuitenkin lievennettyjä.

Mulla on tällä hetkellä 3X300mg annostus. Auttaa se vähän vähentäen kipua, mutta se vaikutus kestää tosi vähän aikaa. Ehkä noin 20-30 prosenttia vie särystä. Tramalit ja Panacodit ei auta yhtään.

Vierailija
9/16 |
17.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle lääkäri sanoi että Gabrion on parannettu versio Lyricasta. No oli tai ei, niin ei minulla auttanut mihinkään.

Vierailija
10/16 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla aloitettiin selän hermosärkyyn gabrionilla 300mg ja aika paljon oli kaikkia sivuoireita, erityisesti painajaisia ja vatsaoireita. Jalka kyllä nousi hyvin. Sitten vaihdoin lyricaan 75mg. Siinä täytyy annostusta nostaa aika paljonkin ja joskus tuntuu että polteoireet jalassa jopa pahenisivat. Toisaalta painajaisia ei ole ja noritrenin kanssa toimii ihan ok. Yksinään lyrica ei toimi vaan vaatii noritrenin 50mg

Vierailija
11/16 |
24.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gabapentinv anhempi, lyricaa ei herkästi märäät

Vierailija
12/16 |
24.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ollut gabrionia selän hermo kipuun, ei auta, vaihdettiin lyricaan, ei auta, nyt lisättiin panacod siihen, ainakin nukuttaa kun vetää noita komboja 

Vierailija
13/16 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla gabrionia 3 x300 g krooniseen kipuoireyhtymään CRPSään. alussa auttoi ei enää. Nyt nostettiin 6 X 300 g. Ei oikein tuokaan auta. Vähän lievittää, hermosärky on niin repivää ja raastavaa, tuntuu koko ajan 

Vierailija
14/16 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä ihmeestä nää lääkärit tietää milloin kipu on hermokipua milloin jostain muusta johtuvaa elleivät edes kuvauta selkää kuten mun tapauksessa.  Määrätään vaan toinen toista kauheempia lääkkeitä jossa on niin kauheita sivuoireita että mieluummin pidän kioeän selkäni kun kärsin sivuoireista

Vierailija
15/16 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen tuntuu kuin saisi siivet selkään ja toinen laittaa laulattaan huuliharpun tahtiin

Vierailija
16/16 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googlettamalla löytyy pregabalin eli lyrica on jalostettu gabapentiinistä eli gabrionista.

Gabrion vanhempi ja tutkitumpi. Pregabalin noussut otsikoihin viime vuosina väärinkäytön ja haittavaikutuksien vuoksi, ks. Yle areena - Onnettomuuspilleri

Omat kokemukset:

Molempia kokeiltu hermosärkyyn, unettomuuteen ja ahdistukseen.

Ensin koitettiin lyricaa. 1x75mg, iltaisin. Se selkeästi vähensi ahdistuksen oireita ja auttoi aluksi saamaan unta. Hermokipuunkin pieni positiivinen vaikutus muttei poistanut kipua täysin. Tuohon tottui kuitenkin nopeasti ja lääke menetti tehonsa, n. 1-2 viikon käytön jälkeen. Annosta nostettiin 2x75mg, aamuin ja illoin. Taas, selkeästi vaikutti alkuun postitiivisesti, mutta sitten lääkkeeseen tuli jonkinnäköinen vaste. En uskaltanut nostaa reseptiä mahdollisten haittavaikutusten takia. Pidin pieniä taukoja käytöstä. Se vaikutti niin, että päivinä kun piti taukoa, oireet olivat suuremmat kuin ennen lääkkeen aloitusta. Lopulta alkoi tulla hengenahdistusta ja rintakehään paineen tunne öisin nukkuessa, punaisia pilkkuja rintakehään ja käsiin, kutinaa ja turvotusta. Päätin lopettaa lääkkeen käytön. Tuli n. 1 viikoksi aivan jäätävät vieroitusoireet. Hikoilutti ja ruoka ei maistunut ja ahdisti ihan älyttömästi.

Sitten koitettiin gabrion 300mg, 1x iltaisin. Paljon miedompi kuin lyrica. Ei tunnu auttavan ollenkaan hermokipuun eikä ahdistukseen, mutta auttaa unettomuuteen, kun ei syö ihan joka päivä. Pitää muutaman päivän taukoja. Lisää kuitenkin uniapnean oireita. Ei ole ainakaan toistaiseksi aiheuttanut vieroitusoireita, kun pitää taukoja. Monelle tuota määrätään 3x300mg/pvä, joten en tiedä aiheuttaako silloin enemmän haittavaikutuksia. Mutta koska lääke on hyvin mieto, niin tuntuu että sen hyödyt ovat aika mitättömät. Pitäisi varmaan tosin kokeilla suuremmalla annoksella.

Mutta ehkä jopa tällä kokemuksella lyrica parempi, jos pystyy syömään tosi pienellä annoksella. Isojen, 3 x pvässä otettavien annosten kanssa gabrion turvallisempi ja auttanee myös lievästi kipuun.