Mistä johtuu samaistuminen toiseen ihmiseen?
Olen joskus miettinyt sitä, että miksi nuorempana aina yritin samaistua johonkin ihmiseen, jota ihailin. Siis ihan täysillä.... Muistan erään silloisen kaverini jolla oli pieniä lapsia (olin itse vielä lapseton ja haaveilin vasta lapsista), hänen elämänsä oli jotenkin niin ihanaa ja hän äitinä niin loistava mielestäni, ja kaverina kiva jne. että aloin omassa elämässäni matkia häntä, yritin muuttaa puhetyyliäni samanlaiseksi, kävelytyyliäni samanlaiseksi, jopa ulkonäköäni, käytin samanlaisia korviksia, lopetin meikkaamisen, käytin silmälaseja koska hänelläkin oli... sisustin kodin samalla tavalla, vahasin lattiat koska hänkin teki niin, hankin samanlaisen kahvinkeittimen... Siis ihan uskomatonta, nyt kun muistelen!! Miksi ihmeessä tein noin? Osaako joku arvioida ihan psykologisessa mielessä mistä tuo on johtunut? Enää en tokikaan noin tee, vaikka ihailenkin monia ihmisiä :)
Tätä samaa mietin, tosin ihastuksen kohdalla. Miksi haluan ruveta muokkaamaan itseäni ihastuksen kaltaiseksi? Jos samastuminen on psyykkinen puolustuskeino, niin miltä yritän puolustautua?