Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Linja-autonkuljettaja, kehu/moiti työtäsi!

Vierailija
08.05.2014 |

Harkitsen kouluttautumista alalle ja haluaisin kuulla ammattilaisten kokemuksista. Kiitos etukäteen!

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni sovellut ainakin (pääkaupunkiseudun) kaupunkiliikenteeseen, jos:

 

- Osaat oikeasti rentoutua ratin taakse hypättyäsi ja nautit ajamisesta.

- Sinulla on lehmänhermot eli et suutu esim. siitä, että matkustaja valittaa bussisi olevan 30 sekuntia myöhässä (tai jotain muuta todella pikkumaista) tai jos itse huomaat olevasi todella myöhässä, et hermostu.

- Kestät vetoa (ja mahdollisesti joskus kylmiä busseja): monella alkaa vuosien mittaan kärsiä mm. olkapää, polvet, ranteet.

- Kestät (tietysti firmasta riippuen) koko päivä -vuorot eli työpäivän, johon sisältyvät sekä aamu- että iltaruuhkat, ruokatunti ja mahdollisesti vielä toinen (mielestäni täysin typerä ja turha, mutta sentään palkallinen...) tauko.

- Kestät siis myös aamuyön herätykset ja "pikkuvauva-rytmin": nukkumaan kannattaa mennä aikaisin. :)

- Sinulla on halu palvella matkustajia, eikä vain ajaa päättäriltä toiselle.

- Osaat hoitaa ongelmatilanteet tyynesti, etkä provosoi tai provosoidu.

 

 

Tässä juttuja, joita itselleni tuli mieleen alalle sopivasta tyypistä. Tosin en ole ajanut pariin vuoteen toiselle alalle siirryttyäni, joten kertokoon joku toinen ajankohtaista tietoa.

 

Kun aloitin vuosia sitten yhdessä pääkaupunkiseudun bussifirmassa, tosi usein joutui ajamaan kaikenlaisilla romuilla, mikä lisäsi hieman työstressiä, mutta onneksi bussien kunto parani ja loppua kohti isommat viat alkoivat olla jo harvinaisia. Työ oli oikeasti tosi kivaa aluksi ja se tuntui suorastaan harrastukselta, ajamisesta kun pidin ja kun alkuaikoina oli vielä selkeät aamu- ja iltavuorot. Loppua kohti sitten kokopäivä-vuorot ja turhat tauot alkoivat risomaan. Vapaa-aikaa ei paljoa nykyisinkään taida jäädä ja jos jää, ei välttämättä jaksa tehdä mitään, ainakaan jos ei ole malttanut mennä ajoissa nukkumaan. Ei kannata myöskään missään nimessä jumittua samalle linjalle tai alueelle ja alkaa leipiintyä siihen. Tosin ihmisestä varmaan riippuu, mutta itselleni vaihtelevuus oli välttämätöntä.

 

Kaukoliikenteestä ei sitten olekaan kokemusta – voisin kuvitella, että tylsää? :D

 

Vaikka jostain ihmeen syystä bussikuskien yleinen purnauksen aihe on palkkaus, niin ainakin näin naisen näkökulmasta rahaa tuli mielestäni riittävästi. Vuositulot olivat aivan samat kuin yliopiston käyneellä sukulaisellani, joten voisi sanoa, että raha tulee varsin helposti. Aivot narikkaan -työtähän ajaminen sinänsä on, eikä duunarialalla paljoa voi työnjohtoa pidemmälle edetä, jos etenemistä ylipäätään kaipaa. Mielestäni työn ongelmia ovat myös yksinäisyys ja tylsyys. Kuskejahan näkeekin jatkuvasti puhumassa puhelimeen, jotta olisi edes jotain seuraa. Taukotiloissa toki pystyy sitten työkavereiden kanssa juttelemaan. Harmi, että harvemmin matkustajista ainakaan pääkaupunkiseudulla seuraa saa.

Vierailija
2/6 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kattavasta vastauksesta! :) Lisää kommentteja? AP

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, useamman lapsen äitinä voin sanoa, että ainakin omalla työpaikallani on ollut helppo tulla töihin ja jäädä taas ä-lomalle. Omalla työpaikallani kaikki on hoitunut työehtosopimusten mukaan.

Pidän ehdottomana plussana sitä, että töitä ei tarvi kantaa kotiin, ku auton jättää varikolle tai iltavuoron tekijälle, jää hommat siihen. Työajat vois mainita miinuksena. Mulla oli vakivuoro (ei enää ikinä, jos mahdollista) tein aamua 4.40-14 ja iltaa 14-22, 15-01.05. Mutta päivä voi kestää kellonympäryksen, töihinsidonnaisuusaika voi olla 12h ja paikallisliikenteessä noudatetaan työaika-, ei ajoaikalakia, eli työaika voi olla sen 5,5h + 5,5h ja välissä 0,5h tauko. Palkka mulla oli kuukaudessa n. 2300-2500€ (kta 14,55€, kirvesmiespuolisollani 14,50€..) esim pyhäkorvauksia ei tullu. Tuo siis tänä keväänä, oon taas ä-lomalla.

Pekkaset on kans loistojuttu :) samoin takuupalkkaus, eli palkka tulee 80h/2vkoa, vaikka tunnit ei tulis täyteen, mutta jokaiselta ylitystunnilta maksetaan korvaus. Mutta toisaalta noissa on talokohtaisia eroja.

Oon tykänny työstä, oon nyt ollu 8v saman liikennöitsijän palveluksessa ja saanu ajaa paikalisliikennettä, kaukoliikennevuoroja ja muutaman tilausajonkin. Tilausajot on niitä, joita pyrin välttämään mahdollisuuksien mukaan.

Tärkeimpiä ominaisuuksia ehdottomasti on kärsivällisyys. Työ on myös monesti tosi puuduttavaa, kun ihmiset ei sano välttämättä yhtään mitään. Kuljettajalta kuitenkin odotetaan asiakaspalvelua...

Mutta kyllä mä silti suosittelen..

Vierailija
4/6 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeä ominaisuus on kärsivällisyys ja sitten kauhea valitus kun ei tarvitse mitään muuta kuin istua ja ajaa bussia.

 

 On niin kauheaa jos joku sanoo että bussi on myöhässä tai jotain muuta...

 

Ja kun aamulla täytyy lähteä töihin sekä olla siellä koko päivä.

 

Kyllä siinä se kärsivällisyys onkin koetuksella.

 

Olisi se eri asia vaikka raksalla nukkua eristevarastossa koko päivä.

Vierailija
5/6 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 22:16"]Tärkeä ominaisuus on kärsivällisyys ja sitten kauhea valitus kun ei tarvitse mitään muuta kuin istua ja ajaa bussia.

 

 On niin kauheaa jos joku sanoo että bussi on myöhässä tai jotain muuta...

 

Ja kun aamulla täytyy lähteä töihin sekä olla siellä koko päivä.

 

Kyllä siinä se kärsivällisyys onkin koetuksella.

 

Olisi se eri asia vaikka raksalla nukkua eristevarastossa koko päivä.

[/quote]

Se muuten ei oo mitenkään kamalaa, jos joku sanoo bussin olevan myöhässä. Siitä saattaa jopa käynnistyä mielenkiintoinen keskustelu. Se nyppii, että lehtien palstoilla moititaan bussikuskien asiakaspalvelutaitojen puutetta (esim. tervehtiminen, kiittäminen jne) ja kuitenkin asiakas voi kulkea ohi vastaamatta kuljettajan tervehdykseen. Tulee sellainen olo, että asiakkaat ei oikein itsekään tiedä, mitä ne haluaa.. Toinen, mikä on mun mielestä ärsyttävää, on ammattitaidon vähättely. Ihan niinku tien laidasta vois nostaa kenet vaan kuskin paikalle ja tämä selviäis siitä hommasta heittämällä. Eli todella moni pitää itseään asiantuntijana homman suhteen, mutta ei välttämättä kuitenkaan tajua, mitä kaikkea hommaan liittyy..

Vierailija
6/6 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuntuu vaikealta aamulla herätä, yleensä viettää päivä siten että joku maksaa siitä palkkaa, ei halua että kukaan tulee puhuttemaan sekä ärsyttää jo se että ihmiset yleensä katsovat tai ovat olemassa, ei pidä ryhtyä bussikuskiksi.

 

Ja seliteltiin mitä tahansa, niin aamulla taasen tuhannet bussit kulkevat reiteillään, ihmiset istuvat kyydissä ja elämä jatkuu...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme seitsemän