Päiväkoti pännii!
Antavat kuopuksen nukkua kolmen tunnin päikkäreitä. Kun pyysin herättämään aikaisemmin, valittavat, että vaikeuttaa heidän työtään.
Eivät pue lasta kunnolla, vaan 3-v. haettiin +2c lämpötilasta pelkissä keväthaalareissa, joiden alla sukkahousut ja t-paita. Oikeesti. Ja kumpparit jalassa, mutta ei villasukkia.
Sanovat, etten ajattele lapsen parasta, kun esikoinen saa vain kaksi viikkoa lomaa ennen koulun alkua.
Argh! Onko muka parempi, että pieni ekaluokkalainen joutuu heti alkuun lähtemään yksin kouluun ja palaamaan yksinäiseen kotiin?!
Minusta ei ja siksi pidän lomani elokuussa.
Kommentit (15)
Kuulostaa huonolta hoidolta, en voi muuta sanoa. Ja itse olen myls erittäin huolissanu siitä, että päiväkodeissa on niin paljon epäpätevää henkilökuntaa.
Eri mieltä olen tuosta tässäkin ketjussa olleesta mielipiteestä, että lapset vaan pitää ottaa pois päiväkodista. Hoidolta saa ja pitää vaatia laatua!
Lto (mutta todellakaan minulla ei ole 8 viikkoa lomaa vuodessa)
Kovasti tuntuu vaihtelevan päiväkotien taso. Luojan kiitos en ole itse törmännyt noihin pakkonukuttajiin tai niihin, jotka "nauttivat kun lapset nukkuvat", sehän on muuten ihan muuta kuin kahvittelu- ja lepoaikaa. Silloinkin työskennellään, ei kaikki päiväkotityö tapahdu lapsen kanssa kasvokkain.
Ihan noin ylipäänsä tulee usein mieleen, että haasteita voi muodostua ihan vaan kommunikaatio-ongelmasta. Pk:n hlökunnan tapa kommunikoida ei varmasti aina ole kaikkia kunnioittavaa, mutta monesti viesti myös käsitetään väärin, kuten lomakyselyt ym. tungettelevaksi utelemiseksi. Sekin vaan on fakta, että kun pyhiä tms. kertyy ja on ns. yleiset loma-ajat, lapsia ON paljon lomilla ja toimintaa tehostetaan/supistetaan. Kyllä se lomien tiedustelukehotus tulee ylemmältä taholta kuin rivityöntekijältä. Henkilöstökin pitää saada pitämään ne lomansa (8 vk, in your dreams :D), vaikka vastentahtoisesti ;).
Missä päin Suomea päiväkodissa vedellään kolmen tunnin päiväunia?
Samantapaisia kokemuksia kahdesta ekasta kohdasta.
Kun herätin lastani pk:lla sanoivat, että oli nukkunut 12.30-15.30. Tästä tietty seuraa, että illalla ei meinaa uni tulla millään, josta seuraa se, että taas on päivällä väsy. Päiväunet ihan tarpeen joo, mutta tossa jo puolet liikaa!
Onhan niitä nukkuvia lapsia helpompi hoitaa kuin valvovia, en epäile.
Hittoako tuo loma asia niille kuuluu?
[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 14:46"]
Kun herätin lastani pk:lla sanoivat, että oli nukkunut 12.30-15.30. Tästä tietty seuraa, että illalla ei meinaa uni tulla millään, josta seuraa se, että taas on päivällä väsy. Päiväunet ihan tarpeen joo, mutta tossa jo puolet liikaa!
Onhan niitä nukkuvia lapsia helpompi hoitaa kuin valvovia, en epäile.
[/quote]
Eikö tästä ole tullut loppua vieläkään, vaikka oma päiväunien kanssa taistellut lapseni on aikuinen?
Meillä vastaavassa tilanteessa tuli lokeroon lappu, jossa otsikkona "älä herätä nukkuvaa lasta äläkä koiranpentua, niistä tulee luonnevikaisia".
En rohkene väittää, että tuo ei pitäisi paikkaansa, meillä kun piti herättää se lapsi joka aamu.
Minä riemastuin tuosta sen verran, että otin henk.koht. yhteyttä sen tiedotteen lähteeseen, erääseen yliopistossa lastentarhanopettajia kouluttavaan. Hän tuli sitten tänne luennoimaan, kävi meilläkin ja hänen kanssaan pääsimme oikein hyvin yhteisymmärrykseen siitä, miten ongelma ratkaistaan.
Lapsemme heräsi aikaisin aamulla ja oli siis liian väsynyt päiväkodin normaaliin päiväuniaikaan ja nukkui monta tuntia. Illalla ei sitten uni tullut. Ei ollut kivaa, kun hän jäi viimeisenä hereille, kun eihän vanhemmat voineet päiväunia nukkua vaan menivät nukkumaan ennen puolta yötä.
Pitkien päiväunien ongelma ratkaistiin siten, että lapsi sai nukkua päiväunet aikaisemmin. Arvaa vaan, mikä sirkus siitä sitten syntyi! Eihän semmoinen mitenkään käynyt, siis päiväkodin johtajalle. Muu henkilökunta kyllä onnistui järjestämään sen, eihän se vaatinut muuta kuin sen, että tämä lapsi lähti sisään päiväunille samaan aikaan kun yksi hoitajista lähti valmistelemaan lounasta.
Ihan hyvin oli uni tullut oleskelutilan sohvalla, ja sitä ette varmaan halua tietää, mitä hän varsinaisen päiväuniajan teki.
Illalla tuli ainakin uni sitten paremmin. Luultavasti päiväkodissa siunasivat itsensä, kun tämä kaikki tapahtui toukokuun lopussa, lapsi oli sen jälkeen hoidossa vain muutaman päivän ennen kuin alkoi kesäloma syksyllä siirtyi eskariin.
[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 14:54"]
Hittoako tuo loma asia niille kuuluu?
[/quote]
No kun täytyyhän sillä koulutuksella päästä pätemään. Ja helpoimmin se onnistuu kun tietämättömiä vanhempia läksyttää. Sen sijaan hoito ja kasvatus onkin sitten todella vaikeaa, kun kirjoissa ei neuvottu pyllyn pyyhkimistä.
[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 14:14"]
Täällä itärajan tuntumassa.
[/quote]
No, itärajan tuntumassa Imatralla minäkin, ja meillä päiväkodissa lepoaika on 12-14. Tuostakin ajasta menee sadun lukemiseen ja nukahtamiseen se puolisen tuntia.
Ja meidän lapset ainakin on aina kunnolla puettuja, tänäänkin haalarin alla ollut pitkähihaisen paidan lisäksi fleece-takit, jalkineena villasukat ja kumpparit.
Minullakin on pitkä lista päiväkodista. Tuo pakko makuuttaminen saa minut raivon partaalle. Meidän lapsi kohta 6 v joutuu joka päivä makaamaan hiljaa tunti 15 minuuttia. (1 h, 15 min) Lapsi siis ei nukahda, mutta joutuu joka päivä makamaan aivan hiljaa, ilman mitään viihdykettä. Ei saa edes lukea kirjaa. (osaa lukea). Mikään neuvottelu ei tuo minkäänlaista joustoa ja lapsi ei halua enään mennä päiväkotiin. Toista päiväkotia ei ole alueella, ja nyt onneksi syksyllä tulee eskari ja uudet järjestelyt.
Henkilökunta vaihtuu koko ajan.
Aina työntävät laput nokan eteen jossa pyydetään järjestämään hoidon muualla. Jos ei niin joutuu varahoitoon (meillä 26 km matkan päässä). Pitäisi olla seuraavat lomat että tädit ovat tyytyväisiä, Hiihtoloma, pääsiäisviikot, vappu viikko, helatorstai viikko, heinäkuussa 5 vkoa. (muu kesäloma ei lasketa), syysloma, joululomat ja uuden vuoden + loppiais viikot. Siitten tulee vielä: henkilökunnan virkistyspäivät, suunnittelupäivät jne. Ei meillä ainakaan ole niin paljon lomia vaikka otettaisiin erikseen lomat.
Enemmän kirjoitetaan lehdissä meistä vanhemmista, kuinka ei osata kasvattaa lapsia, mutta kukaan ei kirjoita kuinka paljon päiväkodeissa on henkilökunta vailla koulutusta. Meidän lapsen ryhmässä on 26 lasta josta 2 erityislasta, on 3 hoitajaa (vailla koulutusta) 1 lastentarhaopettaja joka tekee lyhennettyä työaikaa (50 % ).
Kukaan ei puolusta näitä lapsia joka joutuu joka päivä olemaan isoissa ryhmissä, jossa ei ole pätevää henkilökuntaa paikalla.
Nytkin yksi "tarhan täti" haukkui vanhempia. Milloin ei osata merkata vaatteita, milloin haetaan lapsia liian myöhään päiväkodista. Milloin häiritään kun haetaan aikaisemmin, kun ryhmän ohjelma menee sekaisin.
Me vanhemmat ei ilmeisesti osata kasvattaa lapsia ollenkaan?
Hyvä, että Imatralla homma toimii!
Niin meilläkin kai enimmäkseen. Kysyin tuosta vajaasta vaatetuksesta sitten suoraan seuraavana päivänä ja sanoivat, että lapsi oli pukenut itse, kun on jo 3 v ja hoitajien aika menee yksivuotiaiden hoivaamiseen ja pukemiseen.
Hyvähän se on lapsen harjoitella pukemista, mutta ehdottomasti aikuisen pitäisi vielä tarkistaa 3v:n vaatetus mielestäni, eikä vaan laittaa pihalle palelemaan. :(
- Ap
Jos päiväkoti ahdistaa noin paljon, miksi vanhemmat eivät välitä lapsistaan sen vertaa, että tekisivät muita hoitojärjestelyjä? Molemmat vanhemmathan voivat olla vaikka osittaisella hoitovapaalla, toinen lyhentää aamusta ja toinen illasta. Tai toinen lyhentää koko maanantain ja toinen perjantain.
Yksityisen hoidon tuki on keksitty, eli voihan lapselle etsiä pph:n tai haluamansa hoitajan kotiin. Ongelmaa voi helpottaa kyllä, jos haluaa.
Itse esimerkiksi olen osittaisella hoitovapaalla, vaikka meidän lapsilla onkin aivan huippuhyvä päiväkoti. Mutta lapset kaipaavat lepoakin, ja kotia. Joten mies vie heidät vasta puoli yhdeksän maissa, minä haen puoli kolmelta. Ehditään vielä harrastaa, tehdä rauhassa ruokaa, ulkoilla ja leikkiä. Maksaahan se rahaa, mutta en edes jaksa laskea mitään vuositason menetystä (enkä ole ollut äippäloman/hoitovapaan jälkeen 100 % töissä, enkä aio olla ennen kuin kuopus menee kolmannelle joskus aikanaan).
Yleensä, kun osittaisella hoitovapaalla oleminen tulee puheeksi, keskustelukumppani sanoo aina puolustellen: " kyllä mäkin olisin, mutta kun siitä ei kolmen ikävuoden jälkeen saa enää mitään" tai "kyllä mäkin olisin, mutta ei meillä ole varaa" tai milloin mitäkin syytä... eikö sen lapsen pitäisi olla se tärkein syy?
[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 15:58"]
Jos päiväkoti ahdistaa noin paljon, miksi vanhemmat eivät välitä lapsistaan sen vertaa, että tekisivät muita hoitojärjestelyjä? Molemmat vanhemmathan voivat olla vaikka osittaisella hoitovapaalla, toinen lyhentää aamusta ja toinen illasta. Tai toinen lyhentää koko maanantain ja toinen perjantain.
Yksityisen hoidon tuki on keksitty, eli voihan lapselle etsiä pph:n tai haluamansa hoitajan kotiin. Ongelmaa voi helpottaa kyllä, jos haluaa.
Itse esimerkiksi olen osittaisella hoitovapaalla, vaikka meidän lapsilla onkin aivan huippuhyvä päiväkoti. Mutta lapset kaipaavat lepoakin, ja kotia. Joten mies vie heidät vasta puoli yhdeksän maissa, minä haen puoli kolmelta. Ehditään vielä harrastaa, tehdä rauhassa ruokaa, ulkoilla ja leikkiä. Maksaahan se rahaa, mutta en edes jaksa laskea mitään vuositason menetystä (enkä ole ollut äippäloman/hoitovapaan jälkeen 100 % töissä, enkä aio olla ennen kuin kuopus menee kolmannelle joskus aikanaan).
Yleensä, kun osittaisella hoitovapaalla oleminen tulee puheeksi, keskustelukumppani sanoo aina puolustellen: " kyllä mäkin olisin, mutta kun siitä ei kolmen ikävuoden jälkeen saa enää mitään" tai "kyllä mäkin olisin, mutta ei meillä ole varaa" tai milloin mitäkin syytä... eikö sen lapsen pitäisi olla se tärkein syy?
[/quote]
Mekin lyhennetään työpäiviä. Mutta kun ei kokonaan pysty olemaan pois töistä. Lapsi on etusijalla, ja ollaan lomat oltu nyt erikseen 3 vuotta. Käytetään kaikki lomarahat vapaana (kun työnantaja suostuu). Mutta se, että asiasta ei saa valittaa henkilökunnalle, on minun mielestä omituista. Me maksetaan palvelusta, joka kuukausi maksetaan sekä laskulla ja veroilla. Ymmärrän asiattomia valituksia, mutta se että halutaan puuttua henkilökunnan määriin ja hoidon tasoon, niin tule seinä vastaan ja vanhempia aletaan syyttämään. En ymmärrä miksi vanhemmat eivät saisi ajaa parempia hoitomuotoja ja yksillöllistä hoitoa kaikille lapsille. Miksi me emme saa auttaa päiväkotia viemään asioita eteenpäin? Miksi meidän pitää tyytyä siihen turhanpäiväiseen varhaiskasvatus suunitelmaan (joka heitetään kaappiin, sen jälkeen kun vanhempi on sen allekirjoittanut) ja minkä takia ei saada tätä julkisuuteen?
Päiväkodin työntekijät nauttivat kun lapset nukkuvat, ja kunnan työntekijöinä heillä on 8 viikkoa lomaa vuodessa. Siksi !
Itse työskentelen lto:na ja minulle kertyvä loma on 2pv/kk. Menee hieman pieleen tuo arviosi 8 viikon kesälomasta.
Päivähoito huomioi lapset yksilöllisesti, mutta se on RYHMÄhoitoa loppujen lopuksi. Harmittaa koska nyt kun lapsiryhmät ovat niin valtavia, sitä kokee oikeasti tekevänsä liukuhihnatyötä.