Sairauspäivärahasta kysyisin
Miehellä on nyt 90 päivää sairauslomaa ja todennäköisesti sitä jatketaan vielä pitkään. Olen muistavinani että Kelan ansiosidonnainen sairauspäiväraha pienenee tietyn ajan kuluttua, mutta onko kellään varmaa tietoa tästä? Kuinka paljon se pienenee ja miten pitkän sairausloman jälkeen? Kelan sivuilta en löytänyt vastausta.
Palkkaa mies sai vain kuukauden verran, jonka jälkeen siirtyi Kelan rahoille. Perheemme budjettia tässä yritän miettiä ja suunnitella ensi vuodeksi.
Kommentit (7)
Ai jumprahuiti! Löytyikö se Kelan sivuilta🤭
Ykköselle:
Tuon olen jo lukenut, mutta siinä ei lue mitään siitä pieneneekö sairauspäiväraha tietyn ajan kuluttua. Sitä minä kysyin. Alussa sairauspäivärahan määrä on käsittääkseni noin 60 tai 70% palkasta, mutta miten on kun sairausloma jatkuu pitkään? Vai maksaako Kela saman summan koko 300 päivää?
Eikö kellään ole ollut pitkää sairauslomaa?
Ap
Sekoitatko nyt siihen, että monien TES:ien mukaan sairausajan palkka pienenee tietyin pykälin? Kelan sivuilla on selkeästi kerrottu, miten päivärahan määrä lasketaan.
Miksi se sitä vaihtaisi. Minä olen ollut koko 300 päivää sairaslomalla eikä se mihinkään muuttunut. Ei kai ne sairaat halemmiksi tule sairauden pitkittyessä.
Joo, niinhän se varmaan on, että sekoitin tuohon palkan pienenemiseen! Kiitos! Nyt selkis :) Kyllä helpotti oloa! Pienellä suunnittelulla selvitään kyllä ensi vuosikin.
Ap
https://www.kela.fi/sairauspaivaraha_maara