Voiko ASP-tilin poistaa?
Lyhyesti sanottuna, olen säästänyt ASP-tilille kivan summan ensimmäistä asuntoa varten. Ilmeisesti kuitenkin elinaikani on sen verran vähäinen, ettei tämä asuntoasia oikein järkevä ole.
Eli voinko sulkea tilin ja saada kaikki säästetyt rahat takaisin käyttööni? Ilman että siitä menee jotain sakkorahoja, kun oon ennen aikojani sen sulkenut? Mitä mun pitäisi tietää tästä, en oikein löydä nyt tietoa? Pankki on OP.
Anteeksi vähän sekava teksti, on sekavat ajatuksetkin. Ois tuolle rahalle nyt parempaakin käyttöä.
Kommentit (5)
Jospa ap kysyisit sieltä pankista, nehän tämän parhaiten tietävät?
No katso sieltä ehdoista? Nordealta löytyi tällainen. Tarkista omasta pankistasi.
"13. Asuntosäästösopimuksen irtisanominen ja purkautuminen
ASP-tallettajalla on oikeus milloin tahansa irtisanoa asuntosäästösopimus.Tällöin myös ASP-tilillä olevat varat on nostettava. Jos asuntosäästösopimus irtisanotaan, ASP-tilille maksettava talletuskorko on lähdeveron alainen ja lisäkorkoa eimakseta."
https://www.nordea.fi/Images/146-295506/asp-erityiset-ja-yleiset-ehdot-…
Kiitoa vastauksista. Kuten sanoin, en nyt oikein löydä tietoa, ei varmaan aivot oikein toimi kun on pieni shokkitila päällä ja just tajusin tän tiliasian. Mutta joo asia ilmeisesti helposti järjestyy, otan pankkiin yhteyttä kunhan saan itseni vähän rauhoiteltua.
t. Aloittaja
Voi lopettaa, laita pyyntö verkkopankin kautta ja ilmoita mille tilille raha siirretään.
Varsinaista sanktiota ei mene, mutta joudut maksamaan lähdeveron kertyneistä koroista. Sama lähdevero olisi mennyt myös tavallisen tilin korosta, joten et tavallaan menetä mitään siihen verrattuna, jos rahat olisivat koko ajan olleet käyttötilillä.
Terv Op:n pankkitäti