sykkeen vaihtelu
Vaihteleeko teillä syke hengityksen mukaan? Mulla on aina välillä vaarattomia lisälyöntejä (sydän ultrattu ja ekg otettu, ne kunnossa). Panikoin kuitenkin tuota pumpun toimintaa. Välillä kun tunnustelen pulssia ranteesta niin se sykkii nopeampaa ja välillä hitaaampaa ja taas nopiampaa. Onko se ok? Miltä tuntuu epäsäännöllinen syke? Vai onko se juuri epäsäännöllistä jos se ei hakkaa samaa tahtia koko ajan?
Kommentit (23)
Luin että eteisvärinässä osa sykkeistä tuntuisi heikompana ja osa vahvempana. Eli kun syke tuntuu yhtä vahvana koko ajan, tiheys vain vaihtelee, kyse ei olisikaan eteisvärinästä?
Se tuskin on eteisvärinää jos kysyjä edelleen on ap. Satavarmasti sen tietää vain EKG:sta. Eikö nyt ikinä koskaan ole sydänfilmiä otettu?
Kuten jo kerroin, ekg ja ultra tehty ( ekg 4 kertaa) mutta mitään ei oo nauhalle saatu. Tilanne kerkee mennä ohi aina. Voiko lisäkyönnit tehdä niin et hetken pumppu takoo vaihtelevasti?
[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 16:35"]
Kuten jo kerroin, ekg ja ultra tehty ( ekg 4 kertaa) mutta mitään ei oo nauhalle saatu. Tilanne kerkee mennä ohi aina. Voiko lisäkyönnit tehdä niin et hetken pumppu takoo vaihtelevasti?
[/quote]
Voi. Kammiolisälyönnit tuntuu siltä kuin jäisi lyönti välistä ja sydän vähän kuin muljahtaa. Tai sitten ei tunne mitään. Kun sydän-echo on tehty eikä ole siinä todettu mitään kummallista, voit olla aika turvallisella mielellä. Lisälyöntisyys on vähän ikävä vaiva mutta ei vaarallista jos se ei vaikuta verenkiertoon romahduttavasti. Eli kun ei pyörrytä tai mene taju.
Lisälyönti eli ekstrasystole tarkoittaa sitä, että sydän jättää lyönnin väliin. Samaa tarkoittavat myös esimerkiksi sydämentykytys ja galoppi- eli laukkarytmi. Lisälyönnit tuntuvat jokseenkin epämiellyttävältä. Voi tuntua siltä kuin sydän jättäisi yhden lyönnin väliin ja sen rytmi niin hidastuisi tai siltä kuin sen rytmi nopeutuisi; toisten mielestä taas rytmi voi tuntua epäsäännölliseltä. Joistakin tuntuu siltä, että sydämen syke vuoroin on vuoroin hidas ja vuoroin kiihtyy tai on epäsäännöllinen.
tälläisen löysin. Eli kyllä lisälyönteihin kävisi tuo että vuoroin hisad, vuoroin nopea.
Mikä on sydän-echo? Kardiologi ultrasi ja sanoi ettei mitään läppävikoja tms.ole. ja totesi lisälyönnit normaaleiksi vaikkei niitä nauhalle olekaan saatu. Eli myös tuo sykkeen vaihtelu omisi lisälyöntejä? Okei. Helpotus.
Milloin muutes lisäreittä on liikaa?
Normaalia, että sisäänhengittäessä syke hieman kiihtyy.
Täysin epäsäännöllinen syke voi kertoa eteisvärinästä, mutta se on nuorilla alle 40-vuotiailla erittäin harvinainen.
Mutta kun tunnustelee ranteests niin miltå se epåsäännöllinen syke tuntuu?
Onko siis pulssisi vain voimakkaampi, vai tiheämpi? Eli välillä yksi lyönti/s, välillä 2/s jne?? Minulla ollut eteisvärinä ja sen kyllä tunsi. Ja olin tuolloin alle 30v. Syy jäi epäselväksi.
Ja minulla siis sydän löi välillä hitaammin, välillä tiheämmin. Tyyliin. pum-pum-pumpumpum-pum-pum-pumpumpum-pum-pum.
Siis se sykkii yhtä voimakkaasti kokoajan mut just noin et 1sec väliä välillä 2sec. Taas 1sec jne. Hankale selittää :o
Mut eiks yleensä eteisvärinässä syke ole todella nopea?
[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 15:30"]
Mut eiks yleensä eteisvärinässä syke ole todella nopea?
[/quote]
Osalla on "hidas", mutta tyypillisesti ainakin alkuun syke voi olla 100-160/min, korkeampikin joskus.
No onko mulla siis vämillä eteisvärinä ku syke on 60-80 ja lyö noin ku joku kertoi eteisvärinästä: pum-pum-pum-pumpum-pum-pum-pumpumpum-pum
[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 15:46"]
No onko mulla siis vämillä eteisvärinä ku syke on 60-80 ja lyö noin ku joku kertoi eteisvärinästä: pum-pum-pum-pumpum-pum-pum-pumpumpum-pum
[/quote]
Ei sitä voi tietää. Vain EKG kertoo mikä rytmi on kyseessä. Sulla voi olla myös harmittomia kammiolisälyöntejä joita voi tulla satoja vuorokaudessa ilman että on mistään sairaudesta kyse. Eteisvärinä on tosiaan tosi harvinainen nuorilla ihmisillä. Stressin ja valvomisen ja paljon kofeiinin nauttimisen johdosta voi kammiolisälyöntisyys lisääntyä. Voi tuntua ikävää muljahteluakin. Jos olet sitä mieltä että sinulla on jatkuvasti epäsäännöllinen pulssi, se pitää pyydystää EKG-nauhaan eli mennä terveyskeskukseen sydänfilmiä varten.
Tuossa on vaan se ongelma et tää mun epäsäännöllisyys ei kestä kauaa. Ei siis kerkee minnekään lääkäriin ku se on jo ohi. Ja oon tän pumpun kans käyny lääkärissä niin et ne alkaa jo pitää mua hulluna... :(
Hengitysnopeus vaikuttaa sykkeeseen. Jos hengittää rauhallisesti, niin syke laskee.
Verenpaine n.85/50-55, pulssi 45-50. Ei enäö tunnu hyvältä.