Harmittaa oma vaatemaku
Oon ostanut ihan sekundaa aina. Eli halpiskaupoista. Ei ole oikein mitään laadukasta säilössä. Nyt haluan muutosta mutta harmittaa kun 99%vaatteista on h&m, Lindex ja vila. Akryyliä ja muuta paskaa. Haluan ruveta panostamaan laadukkaisiin ja kestäviin vaatteisiin. Ostaa harvemmin mutta aikaa kestävää ja jätän trendit kauppaan. Hirveä homma vaan alusta lähteä. :(
Kommentit (28)
Olen ostanut teineilleni Lacosten pikeepaitoja, ja olen todennut ne käytössä erittäin kestäviksi. Mitoitusten kanssa kannattaa olla tarkkana, jos tilaa netistä eikä pääse sovittamaan. Mitoitus on erittäin niukkaa ja pientä, sopii hyvin hoikille.
Mitä paitoja tai minkälaisia te käytätte kesällä? Ehkä ne pikeepaidat sopiikin paremmin urheiluun mutta mitä tilalle? Silkki paitoja? Trikoota vai mitä? Kauluspaitoja?
Ap
Ohuita puuvillaisia kauluspaitoja, mulla on monta erilaista. Niitä löytyy myös halvemmista kaupoista, eli ei oo pakko just näissä kesäpaidoissa ostaa ykköslaatua.
Trikoota käytän vain urheillessa.
[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 12:12"]
[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 11:59"]
Onnea matkaan, mutta älä unohda, että laadukas ja kestävä ei automaattisesti ole sama asia kuin isolla rahalla markkinoitu merkki.
[/quote]
Eihän ap puhunut merkeistä yhtään mitään, vaan nimenomaan sanoi alkavansa ostaa laadukasta ja kestävää. Kyllä useimpien vaatteiden ja asusteiden laatua voi arvioida ihan tutkimalla sen tuotteen rakennetta, tunnustelemalla materiaalia jne.
Kannattaa myös huomioida, että tekstiileissä joutuu yleensä valitsemaan kestävyyden (esim. hankauskestävyys) ja miellyttävyyden välillä. Tämä on ihan perusfysiikkaa: mitä pehmeämmältä jokin kuitu tuntuu iholla, vaikkapa tuo mainittu cashmir, sitä helpommin se vaurioituu rasituksesta. Ei voi odottaa että tuote kestäisi kuin peltihaarniska, jos samalla haluaa sen olevan miellyttävä päällä. Toisaalta juuri cashmir on hyvä esimerkki siitä, kuinka se hinta ja laatu kulkevat käsi kädessä. Halvat cashmir-tuotteet tehdään jätekuidusta, jota jää jäljelle kalliiden cashmir-tuotteiden tuotantoprosessissa. Siis kalliissa tuotteissa on ne pitkät cashmir-kuidut, mikä merkitsee että tuote nyppyyntyy huomattavasti vähemmän ja hitaammin. Halvoissa on sitten lyhyttä jätekuitua, jolloin kuitujen päitä on satoja tai tuhansia kertoja enemmän samalla alueella, ja jokaisesta voi tulla ruma nyppy. Jos joukkoon on vielä kehrätty keinokuituja, nyppyyntyminen nousee toiseen potenssiin, koska nuo kuidut ovat vahvempia ja sitovat "nypyn" (joka on usein pölyä tai muuta ilmasta tullutta roskaa) tuotteen pintaan paljon tiukemmin ja pysyvämmin kuin puhdas cashmir sitoisi.
On totta, että kaikki kalliit tuotteet eivät välttämättä ole huippulaadukkaita, mutta toisaalta halvin mahdollinen tuote ei koskaan ole laadukas. Se vaihtelun skaala on todella laaja ja halvalla ei yleensä saa hyvää. Laadun oppii tunnistamaan, kun tekee paljon vertailua ja hankkii myös tietoa asioista.
[/quote]
Ei puhunutkaan, enkä sitä väittänytkään. Valitettavan monelle laadukkaat vaatteet kuitenkin ovat yhtä kuin kalliit brändit. Jos se on Stokkalta ja siinä lukee Michael Kors, niin sen on oltava laatuvaate. Näinhän asia ei kuitenkaan aina ole.
Listatkaa hyviä materiaaleja mitä kannattaisi ostaa.
Hyviä materiaaleja: villa, eritoten merinovilla. Silkki. Puuvilla. Viskoosi usein.
Huonoja: pääset jo pitkälle kun et KOSKAAN osta polyester-viskoosisekoite- housuja tai hameita. Ne nyppääntyvät salamannopeasti. Samoin neuleissa tekokuidut ovat useimmiten kehnoja.
Hyviä materiaaleja on lähtökohtaisesti luonnonkuidut. Niissäkin on tosin laatueroja. Keinokuidut ja sekoitteet vaativat tarkempaa harkintaa. Voivat olla joskus hyviä, mutta jos maku ei ole kehittynyt, kannattaa alottaa vaatevaraston uusiminen luonnonkuituisista. Eli puuvilla, pellava, merino, kashmir, silkki.
Vältä trikoota ainakin aluksi. Hanki aluksi simppeliä ja siistiä perusvaatetta: takki, housut, hame, paitoja. Satsaa myös johonkin koruun (ei rihkamaa) ja pariin kivaan huiviin, niin saat vähemmän laadukkaistakin asuista viimeistellyn näköisiä. Helminauha, riipus, rannekello ja rannekoru kannattaa hankkia jo tästä syystä. Korujen ei tarvi olla kalliita, mutta materiaaliksi jotain "aitoa", kuten puuta, pronssia, hopeaa tai makeanveden helmiä.
Kesällä kivoja vaatteita ovat pellavapaidat, erilaiset mekot, yksiväriset t-paidat, tunikat, merihenkiset vaatteet. Ohuet kauluspaidat ovat usein lämpimälläkin säällä mukavia. Alaosaksi hame tai capripituiset housut. Kesätyyli on usein rentoa, pitkälle pääsee jo sillä jos ei paljastele liikaa ja käyttää hyvällä maulla asusteita.
Luonnonkuituisia vaatteita on tärkeää oppia huoltamaan jotta ne pysyisivät hyvänä. Pesu ohjeiden mukaan, silitys, huolellinen säilytys, tarvittaessa korjaus tai jopa värjäys.
[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 12:11"]
Onko kellään tiedossa laadukasta pikeepaita merkkiä? Lacoste vai joku muu?
[/quote]
Jaa-a. Jotkut golfaavat tuttuni käyttävät jotain merkkiä, mutta en kyllä millään saa päähäni mikä se on (varmasti joku palstalainen tietää sen!). Olen itse ajatellut pikeepaitojen olevan lähinnä urheilukäyttöön, esim. juuri golfin tai tenniksen pelaamista varten. Tiedät toki itse paremmin, mikä teillä päin on järkevää pukeutumista ja en sano tätä mikään ikävä tarkoitusperä mielessä.