Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun kukaan ei tule hautajaisiin

Vierailija
15.12.2020 |

TV1:ltä tulee dokumentti "Yksinäiset hautajaiset". Kyllä itkettää, että ihminen kuolee niin yksinäisenä, ettei kukaan tule hautajaisiin.

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kaveri on kanttori. Aina joskus se soittaa virret tyhjälle salille. Siunaustilaisuudessa vainaja, pastori ja kanttori. Vainaja kuitenkin siunataan ihan kaavan mukaan.

Vierailija
2/41 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä vaiheessa asia on täysin yhdentekevä. Henkilön eläessä sillä seuralla olisi voinut olla merkitystä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun kaveri on kanttori. Aina joskus se soittaa virret tyhjälle salille. Siunaustilaisuudessa vainaja, pastori ja kanttori. Vainaja kuitenkin siunataan ihan kaavan mukaan.

On lohduttava ajatus, että joku kuitenkin saattelee viimeiselle matkalle, vaikkei läheisiä olisikaan.

Vierailija
4/41 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rupesi itketää kesken dokumentin koska minun hautajaiseni tulevat olemaan tyhjät.

Vierailija
5/41 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi siunaustilaisuutta ei ole edes pakko järjestää. Kalmo vaan uuniin ja tuhkat lehtoon.

Vierailija
6/41 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossa juuri näytettiin tuollainen tilanne. Kaunis tilaisuus oli, arkulla kauniit kukat ja kaikki. Mutta eniten tietysti tuo muistuttaa siitä totaalisesta elämän aikaisesta yksinäisyydestä.

Vierailija
7/41 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rupesi itketää kesken dokumentin koska minun hautajaiseni tulevat olemaan tyhjät.

Niin munkin.

Vierailija
8/41 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On myös aika tekopyhyyttä mennä hautajaisiin, kun ei vainaja kiinnostanut niin paljoa, että eläessä olisi tähän ollut yhteydessä.

Tuleehan noita tilanteita. Joko kaikki sukulaiset ovat jo kuolleet ja kavereita ei koskaan ollut, tai sitten eli itse niin, että sukulaiset eivät tahdo tulla.

Vierailija
9/41 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinä vaiheessa asia on täysin yhdentekevä. Henkilön eläessä sillä seuralla olisi voinut olla merkitystä.

Näin juuri on. Yksinäiset hautajaiset vain niin äärimmäisesti symboloi sitä elämän aikaista yksinäisyyttä.

ap.

Vierailija
10/41 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lämmin ajatus sinulle täältä.

Vierailija
11/41 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin munkin.

Lämmin ajatus myös sinulle.

Vierailija
12/41 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossa juuri näytettiin tuollainen tilanne. Kaunis tilaisuus oli, arkulla kauniit kukat ja kaikki. Mutta eniten tietysti tuo muistuttaa siitä totaalisesta elämän aikaisesta yksinäisyydestä.

Kuinka niin? Itse kiellän kaikennäköiset peijaiset ja poppamiehet ruumiini ääreltä. Laatikko uuniin ja tuhkat jorpakkoon.

Vierailija
13/41 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkilö kuolee yllättäen eikä viranomaisilla ole kavereiden tai sukulaisten yhteystietoja. Moni voisi saatellakin viimeiselle matkalle, jos tietäisi.

Vierailija
14/41 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka monen yksinäisen ystäväksi tällainen tekopyhä on ryhtynyt silloin kun yksinäinen oli vielä elossa? Silloin niitä ystäviä tarvitaan, eikä hautajaisissa.

Vierailija
15/41 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki se voi olla myös oma valinta olla yksin.

Vierailija
16/41 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinäisen siunaustilaisuudessa on jotakin lohdullista, kun hänet jätetään Jeesuksen huomaan. On joku ottamassa vastaan.

Vierailija
17/41 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heräsi ajatus kuinka kirkkoon kuulumattomat yksinäiset haudataan?

Ruumishuoneelta krematorioon ja hautaan?

Vierailija
18/41 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös hautajaisiinkin voi ostaa osallistujia?

Kunhan muistaa tehdä ostokset etukäteen!

Vierailija
19/41 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisi muistaa, että monet ovat yksin omasta tahdostaan.

Vierailija
20/41 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajattele positiivisesti: Kukaan ei ainakaan itke tekoitkua sinun haudallasi.

Minulla on suuri suku, monta sisarusta. Kuitenkin jossain elämäni vaiheessa podin niin syvää yksinäisyyttä, että toiveeni omasta kuolemastani oli sellainen, että ruumiini katoaisi, eikä sitä löydettäisi. Esim. lento-onnettomuus, jossa kone putoaisi valtamereen ja minä häviäisin sen mukana (varmaan moni muukin, mutta mitä sitten). Tällöin minulle ei tarvitsisi järjestää ollenkaan hautajaisia.

Nykyisin minulla on puoliso ja lapsia, joten toiveeni omasta kuolemasta ovat täysin erilaiset. Mutta en pidä yksinäisiä hautajaisia mitenkään kamalana asiana. Mitä olen niistä lukenut, ne ovat kauniita tilaisuuksia. Voisin mennä sellaiseen tilaisuuteen laulamaankin joskus.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kaksi