Joko on lapsilla Suomessa leikkikoulu-/esikoulupakko?
On muuten pyllystä. Oma lapsi aloitti 3,5-vuotiaana, ei muista aikaa ennen koulua. Eli ei muista aikaa, jolloin ei inhonnut koulua ja jolloin elämä oli siksi ihanaa.
Itse menin kouluun, kun olin 7 jo täyttänyt. Lapsuus oli aurinkoinen ja elämän karuus paljastui vasta siis huomattavasti myöhemmin.
Kommentit (9)
Eskariin mennään Suomessa 6-vuotiaana ja se on nykyään pakollista.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ei ole edes koulupakkoa.
No oppivelvollisuus kuitenkin on, ja eskari kuuluu siihen.
Vierailija kirjoitti:
Esikoulu on velvoittava, ei pakollinen.
Esikoulu on kuulunut oppivelvollisuuteen vuodesta 2015 asti. Missä kiven alla ap olet elänyt?
Vierailija kirjoitti:
Esikoulu on kuulunut oppivelvollisuuteen vuodesta 2015 asti. Missä kiven alla ap olet elänyt?
Tiesin, että joku on kuulunut, mutta en tiedä, mikä sen nimi on ja mistä iästä asti. Olen asunut kiven alla, ja asun vieläkin, voittaa Suomen.
No mitäs asut sellaisessa maassa jossa kouluun pitää mennä noin nuorena... Ja miksi opetat lapsesi inhoamaan koulua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiesin, että joku on kuulunut, mutta en tiedä, mikä sen nimi on ja mistä iästä asti. Olen asunut kiven alla, ja asun vieläkin, voittaa Suomen.
Ei taida voittaa kun siellä pitää koulu aloittaa 3-vuotiaana ja siitä on tehty niin kamalaa että jo pikkulapset inhoavat koulunkäyntiä.
Vierailija kirjoitti:
Tarkennan vielä, että lapsi aloittaa esikoulun sinä vuonna, jolloin täyttää 6. Eli voi olla syksyllä eskarin alkaessa vielä 5. Samoin koulu alkaa sinä vuonna, jolloin täyttää 7
Suomessa ei ole edes koulupakkoa.