Eräs poika tekee kiusaa koulussa ja vapaa-ajalla
Ilkivaltaa toisen omaisuutta kohtaan, uhkailua, ilkkumista jne...tähän kuulemma hyvin vaikeaa puuttua koska pojan vanhemmat ulkomaalaistaustaisia, ihä puhuu hyvin huonoa suomea ja äiti ei puhu ollenkaan....että tällaista sitten. Näiden häiriköintiin ei sitten voi puuttua.
Kommentit (10)
[quote author="Vierailija" time="07.05.2014 klo 14:48"]
Ja tulkkia ei löydy mistään?
[/quote]
No en tiedä koulu kun kuittaa nää ongelmat sillä että asia on työn alla mutta kun vanhemmat eivät puhu kunnollista suomea...ei hajuakaan onko tulkkia. Täytyypä sitten kysyä.
ap
Niin koulu joutuu hoitamaan kouluun liittyvät ongelmat, mutta vapaa-ajan ongelmat täytyy selvittää itse, kokeile pois, kyllä se onnistuu.
[quote author="Vierailija" time="07.05.2014 klo 14:50"]
Niin koulu joutuu hoitamaan kouluun liittyvät ongelmat, mutta vapaa-ajan ongelmat täytyy selvittää itse, kokeile pois, kyllä se onnistuu.
[/quote]
Joo olen ajatellut tehdä kakarasta rikosilmon poliisille ilkivallasta ja häiriköinnistä mutta koska kiusaaminen esiintyy lähinnä koulussa niin on todellakin koulun asia puuttua siihen eikä vedota siihen ettei vanhemmat ymmärrä.
ap
[/quote]
Miten se mahtaa onnistua jos koulukaan ei kykene siihen koska vanhemmat täysin kielitaidottomia? Minä olen sitä mieltä että tänne ei saisi päästää yhtäkään mamua jos eivät ole valmiita opettelemaan kieltä ja kielikoe pitäisi olla ehdottomasti! Miten voi olla yhteiskunnan jäsen jos ei sanaakaan tajua mitä puhutaan-
[/quote]
Koulun velvollisuus on puuttua joka ikiseen koulukiusaamiseen sekä myös siihen mitä tapahtuu koulumatkalla. Näin on meidän opettaja ainakin kertonut...miksi sitten vedotaan siihen ettei voida hoitaa kun mamut ei ymmärrä kieltä?
Yhteys suoraan sossuun tai poliisille rikosilmoitus ilkivallasta. Eiköhän ala mamukin ymmärtämään siinä vaiheessa. Miten usein nuo muuten mahtavatkaan aina vedota hankalissa tilanteissa siihen etteivät ymmärrä?
No jos koulu on ihan kädetön niin tee lastesuojeluilmoitus tai ota yhteys kunnan maahanmuuttovirastoon/soskaan tai ulkomaalaistoimistoon ym mikä hoitaa teidän kunnassa mamujen asiat niin eiköhän ala tulkkia löytyä koska jostain ne mamut rahansa ja apua saa.
Juttele itse sen kiusaajan kanssa. Niin minä tein. Siihen loppui vaikken sanonut juuri mitään muuta kuin kyselin häneltä, että onko totta että tällaista hän on tehnyt? Kysyin, että miltäköhän se tuntuu kiusattavasta? Miksi hän tekee niin? Tietääkö hän, että se on väärin? Tietääkö hän miten pahalta sellainen toisesta tuntuu?
Juttelin hyvin rauhallisella äänellä ja rauhallisesti. Lopuksi sanoin, että oli kiva jutella ja jutellaan toistekkin. Toimi meillä.
Ja tulkkia ei löydy mistään?