Näin pitkästä aikaa siskoni, ai kamala!
Pikkusiskoni 24 v. on opiskellut pari vuotta toisessa kaupungissa. Olin itse vaihdossa, emmekä ole nähneet lähes vuoteen. Meinasin lentää selälleni, kun tapasimme viime viikonloppuna. Aiemmin kaunis, mutta hieman pyöreä siskoni oli lähes tuplannut elopainonsa ja painoi vähintään 150 kg. Liikkuminen oli todella vaivalloista, eikä hän meinannut mahtua kahvilan tuoliin. Miten nuori ihminen voi päästää itsensä lihomaan muodottomaksi? Viittaako tuo ehdottomasti masennukseen tms.? En kehdannut sanoa asiasta mitään, eikä siskokaan sanonut, vaikka hänkin taatusti näki järkytykseni.
Pitäisikö minun yrittää ottaa asia puheeksi? Paino oli jo terveydelle vaarallinen, enkä haluaisi menettää ihanaa siskoani ylipainon tuomiin sairauksiin.
(Vanhempamme ovat ylipainoisia, joten heidän kommentoinnillaan ei ehkä olisi samanlaista vaikutusta.)
Kyselet ja selvität onko kiinni ruokavaliosta vai jokin fyysinen syy. Voi olla ihan masennustakin, eikä siihen ainakaan auta syyllistäminen vaan kannustaminen.
Itse ahmin tosi väsyneenä ja huonoina päivinä ihan kunnolla. Toissapäivänä meni pellillinen pannaria (päällä vielä jäätelöä), oksetti mutta en osannut lopettaa. Olen juuri laihduttanut vuodessa 18kg ja ihan normaalipainoinen. Luultavasti jos olisin sinkku voisin ihan vapaasti syödä ilman, että kukaan näkee ja painaisin varmasti sen 150kg.