Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hammaslääkäri ei poistanut hammaskiveä ientulehduksesta huolimatta

Vierailija
15.12.2020 |

Kävin eilen hammaslääkärissä jo pidempään jatkuneen hammassäryn vuoksi. Röntgenit otettiin ja lääkäri totesi ettei reikiä ole vaan minulla on akuutti ientulehdus. Sain antibioottikuurin eikä muita toimenpiteitä tehty.

Nyt kuitenkin netistä lueskelin, että ientulehduksen aiheuttaa hammaskivi ja jos sitä ei poisteta, ei tulokset hoidosta jää pysyväksi. Onko normaalia ettei tällaisessa yhteydessä poisteta hammaskiveä vai onko odotettavissa uusintakäynti?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi että hammaskiven voi poistaa suuhygienistikin. Mars varaamaan aikaa.

Vierailija
2/7 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis heti sitten kun antibioottikuuri on ohi. Muuten on vaarana että bakteerit pääsevät verenkiertoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka pitkä aika edellisestä hammaskivenpoistosta on? Jos ei ole kovin rästissä niin varmaan ajattelivat hoitaa tulehduksen pois ensin. Tulehduksiahan voi tulla muistakin syistä kuin hammaskivestä.

Vierailija
4/7 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellisestä hammaskiven poistosta on jo 1,5 vuotta. Keväällä olisi pitänyt olla aika, mutta sitä siirrettiin ja siirrettiin kunnes peruttiin koronan takia. Pitääpä soitella tuon kuurin lopussa uutta aikaa kontrollille/hammaskiven poistolle. 

AP

Vierailija
5/7 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko ollut koronakäynti? Hammaslääkäri pelkäsi tartuntaa?

Sitäpaitsi yhdellä antibiottikuurilla ei saada suun pahoja bakteereja rauhoittumaan. Ensiksi otetaan bateeriviljelynäyte ja kun saadaan tulokset, niin sitten vasta määrätään vähintään kahta tai kolmea antibioottikuuria, siis erityyppisiä antibiootteja yhtaikaa. Ehkä jopa viittäkin erilaista antibioottia, mutta silloin peräkkäisinä ja  ja osittain yhtaikaisina kuureina. Hammaskiveä poistetaan samanaikaisesti tiheästi. Sitten jos jää syviä ientaskuja, mutta ientulehdus on rauhoittunut, niin ne ikenet eivät palaudu takaisin tiiviisti kiinni hampaisiin. Otetaan sähköveitsi ja poltetaan ylimääräiset pois ts siistitään ikenet ja johan saadaan helppohoitoiset tiiviit ienrajat. Sen jälkeen huolehditaan, että ei jouduta uudestaan samaan tilanteeseen eli pestään hampaat aamuin illoin ja puhdistetaan myös hammasvälit huolellisesti. Kokemusta on.

Vierailija
6/7 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun h.lääkäri ei koskaan posta hammaskiveä. Tekee tarkistuksen ja fiksaa mun purentakiskoa ja mahd muut ongelmat. Hygienisti poistaa hammaskiven.

Vuosittainen hammashoito tarkoittaa kahta vastaanottokäyntiä.

Vierailija
7/7 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla poisti lääkäri viimeksi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi yksi