Mikä siinä vaatteiden nimikoimisessa on niin V*n vaikeaa? t. Tarhantäti
Melkein joka vaatteessa on lappu, johon voisi sen nimen kirjoittaa. Sukissakin usein on paikka, johon varren sisäpuolelle voisi ne nimikirjaimet laittaa. Mutta ei. Ei mitään merkintää tai sitten on sisaruksen tai kumminkaiman lapsen nimi, jos vaate on joltakulta epritty. Vanhemmat ilmeisesti olettavat, että päiväkodin aikuiset oppivat tunnistamaan 21 lapsen jatkuvasti vaihtuvat vaatteet. Koita siinä sitten kiireessä pukea vaatteet ylle 21 muksulle ja itsellesi, kun saat kysellä, että kenen mikäkin vaate on, kun muksut eivät itse niitä tunnista. Tai jos tunnistavatkin niin kaverikin voi luulla vaatetta omakseen ja ehtiä pukea vaikka kaverin paidan haalarin alle ennen kuin kaveri tulee edes pukeutumaan...
Pliis, laittakaa niihin vaatteisiin ja kenkiin muksun nimi. Kaupasta saa tekstiilitusseja, maksaa 2 euroa.
Olisi myös mukava kuulla syitä, miksi nimeä ei vaatteisiin tule laitettua, minä kun en ole keksinyt vielä yhtäkään.
Kommentit (86)
Minun lasten päiväkodissa katoaa aina välillä vaatteita vaikka ne onkin nimetty. En syytä siitä hoitajia, varmasti aina välillä joku saattaa pukea lapselle väärät sukat/housut ym.
Eniten ihmetyttää ne vanhemmat, jotka eivät palauta niitä toisen lapsen vaatteita kun kotona huomaavat sen toisen lapsen nimen niissä vaatteissa. Itselläni on tapana viedä ne aina takaisin päiväkotiin.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 21:44"]
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 21:32"]
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 21:29"]
On olevinaan niin älytön kiire, vaikka esim. lasten kanssa voi tulla pihalta sisään siten, että ensin 6 lasta, sitten 5 lasta ja sitten 5 lasta, ruuhkaa ei synny, kaikki ehtivät ajoissa syömään jne. Mutta kun ne hoitajat ei tätä tajua, ne kulkee joka paikkaan kaikki 3 yhdessä.
[/quote]
Tätä minäkin ihmettelen. Miksi tehdä asiat vaikeasti, jos niitä voisi selvästi helpottaa? Siksikö, että pääsee sitten valittamaan? Valmiissa maailmassa pitää olla hirveä kiire ja vikinä vaan käy"
[/quote]Kolme hoitajaa, yhden oltava ulkona siihen asti kun viimeinenkin lapsi sisällä, yhden mentävä hakemaan ruoka ja laitettava tarjolle eli yksi riisumassa lapsia ja hoitajien pitäisi omatkin vaatteet riisua jossain välissä.. Kyllä ne lapset otetaan pienissä erissä sisään mutta kun silti kahdetkaan kädet (ja silmät) ei ehdi kaikkia nostamaan ja seuraamaan. Lapsethan siinä kärsii kun ne sitten vaan istuu ja odottaa sen ajan että hoitaja kääntelee ja vääntelee vaatteita ja etsii onko nimeä, muistelee kenelle kuuluu ja kyselee tunnistaako joku.
Sinulle jonka Riikalle on laitettu Annan kengät jalkaan.. Onko tullut mieleen että lapsesi on saattanut ihan itse ottaa ne väärät kengät hyllystä/kaapista ja pukea jalkaan? :D
[/quote]
Ei, ei saattanut tulla mieleen, koska lapseni päiväkodissa hoitajat tuovat iltapäivällä kengät "kuivatushuoneesta" ja jakavat ne lapsille. Lisäksi ymmärtääkseni niiden hoitajien tehtävänä on varmistaa, että lapset pukevat oikein eli jalassa on sukka eikä pelkkää paljasta kenkää jne. Aika outoa, että yksi aikuinen ei kykene katsomaan 5 lapsen perään samassa tilassa.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 21:53"]
Minua kiinnostaa se, miksi päiväkotiin valitaan vain lukutaidottomia töihin. Meillä on lasten ihan jokaisessa vaatteessa erikseen ommeltu nimilappu, jossa on lapsen koko nimi tyyliin Riikka Virtanen. Silti näitä lappuja ei lueta vaan lapsen päällä on ties mitä keräilyerien vaatteita ja ne nimikoidut katoavat. Uudet kuomat katosivat ekana käyttöpäivänään tammikuussa, tilalle oli annettu pienemmän, joissa oli nimi Anna. Kun kysyin hoitajilta, että oikeastiko meidän lapsen nimi on Anna, niin sanoivat, että ei he ehdi niitä saappaita tarkistamaan, mikä on kenenkin. Ja tottahan se on, ei ne hoitajat tunne lapsia vaan tempovat naulakosta lapsille päälle sen, mikä heistä tuntuu hyvältä. On olevinaan niin älytön kiire, vaikka esim. lasten kanssa voi tulla pihalta sisään siten, että ensin 6 lasta, sitten 5 lasta ja sitten 5 lasta, ruuhkaa ei synny, kaikki ehtivät ajoissa syömään jne. Mutta kun ne hoitajat ei tätä tajua, ne kulkee joka paikkaan kaikki 3 yhdessä.
[/quote]
Onpa erikoista. Itse en ole ollut tuollaisessa paikassa töissä.
ap
[/quote]
Juuri äsken kerroit olevasi tuollaisessa paikassa, miksi pyörsit sanasi?
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 21:41"][quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 20:55"]
Miten sinä, ap, ratkaisisit nimikoimisongelman käytännössä? Esim. mustat sukat, mihin ja miten laitat nimen?
[/quote]
Minulla itselläni on neljä lasta joten nimikointi on tuttua. Olen tilannut silitettäviä ja/tai ommeltavia nimikointilappuja, joilla saa tosi näppärästi nimikoitua mm. sukat ja villavaatteet. Kutittavat laputkin ovat tuttu pulma, usein ompelen nimilapun esim. paidan helmaan ulkopuolelle (tai sisäpuolelle, jos aluspaidan kanssa käytettävä paita). Kun nimikointinauhan tilaa etu- ja sukunimellä, sen voi leikata puoliksi ja riitää siis tuplamäärään nimikointia. Ommeltavat saa helposti ratkottua irti, kun vaate jää pieneksi. Aikaahan siihen menee jonkin verran mutta kun tekee silloin tällöin pikku urakan esim. lapsen jutustelua kuunnellessa niin siinähän se menee. Joskus, jos nimilappuja ei ole, käytän vinonauhaa ja siihen kuulakynällä/ tussilla lapsen nimi. Helppo ommella vaatteeseen. Ja usin nimikoin esim. sukat ja hanskat suoraan siihen sukanvarren sisäpuolelle/ hanskan heijastinnauhaan tussilla.
ap
[/quote]
Ihanko oikeasti se helpottaa tarhantädin työtä kieputtaa kaikki rääsyt ja etsiä nimeä vaatteen ylä-, ala-, sisä- ja ulkopuolelta? Katsoa läpi kaikki saumat, laput ja merkit, jos jossain se nimi onkin? Eikö helpompaa ole nostella ne, mitkä lapsista eksyy eikä tule tunnistetuksi "eksyneiden" narulle ja antaa vanhempien huolehtia? Kaivaa lapselle lokerosta uutta päälle jos jotain puuttuu? Miettiä, jos ne nimettömät mustat sukat kuuluisi sille ryhmästä, joka juoksee paljain jaloin? Merkitä kuivauskaappiin menevät jokaisen omalla, nimetyllä pyykkipojalla (ettei tarvitse sitä kieputusta..).
Minäpä kerrron. Olen ostanut varmaan sata erilaista kynää joista yhdelläkään en saa kunnolla kirjoitettua mihinkään kohtaan.
Voitko kertoa miten vaatteet saa nimikoitua helpoiten, parhaiten ja niin et jälki on pysyvä?
Ei ole vaikeaa! Juuri sain tänään kiitosta hyvin nimikoiduista vaatteista. Ja olen saanut aiemminkin. :) Tekstiilitussilla vaan nimi aina kun ostaa jotain uutta, niin heti nimi vaatteeseen.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 21:41"]
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 21:38"]
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 21:27"]
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 21:22"]
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 21:17"]
Työskenteletkö jossain erityislapsiryhmässä? Ymmärrän, että kaksivuotias ei tunnista, mutta neljän vanhan normaalilla älyllä varustetun lapsen kyllä pitäisi jo enimmäkseen tunnistaa. Yksittäisiä vahinkoja varmaan sattuu. En vieläkään tajua, miksi teillä lapset riisuvat itseään kontrolloimattomasti siellä täällä. Meillä se ainakin minun aikaani oli kiellettyä.
[/quote]
Tervetuloa katsomaan 3-4-vuotiaiden ryhmään riisumista. Kyllähän moni 4-vuotias tunnistaa, että hänellä on mustat Kuomat/kumisaappaat/sormikkaat, mutta kun pienessä eteisessä niitä samanlaisia kenkäpareja on läjässä sikin sokin kolmet tai neljät, samoin hanskat sievässä mytyssä, niin harva lapsi omansa tunnistaa samanlaisten joukosta.
[/quote]
Olen ollut monet kerrat. Ei ne niissä päiväkodeissa, joissa minä olen ollut, missään mytyissä ollut, niin vain kolmevuotiaatkin löysivät omalle lokerolleen, jossa vaatteet odottivat. Jokainen lapsi puki sen minkä osasi ja hoitaja auttoi.
[/quote]
Minä puhuin riisumisesta ja sinä pukemisesta... Tietenkin uloslähtiessä lapset ottavat ja pukevat lokerostaan omat vaatteensa, mutta sisälle tullessa riisuutuessa ne samat vaatteet harvoin itsestään löytävät tiensä yhtä siististi takaisin omaan lokeroon :)
[/quote]
Ei varmaan, jos lapset kontrolloimattomasti yksinään riisuvat. Siksi on aikuinen opastamassa, ja siksi sisääntuloa porrastetaan. Se osattiin 80-luvulla, se osattiin 90-luvulla, se on osattu ainakin joissain päiväkodeissa vielä 2000-luvullakin. Mitä te teette väärin, jos teillä siellä on niin hirveä kaaos, mitä sinä kuvaat?
[/quote]
Ei tarvitse olla edes hirveä kaaos, vaan olen esim. oman 7-henkisen pienryhmäni kanssa riisumassa. Autan yhdeltä lapselta renksut/kurahousut pois, niin sinä aikana kolme omatoimisinta on potkinut kumpparit jaloistaan ja hanskat on tietenkin nykäisty kädestä heti ovella. Jos sattuu, että näillä kolmella (tai edes kahdella) on samanlaiset saappaat/sormikkaat, niin sotku on valmis :) Mieluummin kannustan lapsia omatoimisuuteen, enkä vaadi jokaista seitsemää istumaan kuumissaan odottamassa, että ehdin yksitellen heidät kaikki riisua, että vaatteet pysyvät järjestyksessä. Tavaroiden viemistä suoraan paikalleen harjoitellaan päivittäin, mutta ei 3-vuotiaalta voi ihmeitä vaatia - kun on kuuma niin hanskat otetaan pois, siinä paikassa missä nyt sattuu olemaan.
Onko sinulla itselläsi lapsia, kun et löydä yhtään syytä miksi vaatteet jäävät nimikoimatta? Meitä on monenlaisia ihmisiä, jotkut vain saavat enemmän aikaiseksi kuin toiset. Tuolla tyylillä niitä en minäkään lapseni vaatteisiin laittaisi. Tästä asiasta voi ilmoittaa asiallisesti ilman mitään ylimääräisiä kirjainlyhenteitä.
Lastentarhuri minäkin.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 21:58"]
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 21:53"]
Minua kiinnostaa se, miksi päiväkotiin valitaan vain lukutaidottomia töihin. Meillä on lasten ihan jokaisessa vaatteessa erikseen ommeltu nimilappu, jossa on lapsen koko nimi tyyliin Riikka Virtanen. Silti näitä lappuja ei lueta vaan lapsen päällä on ties mitä keräilyerien vaatteita ja ne nimikoidut katoavat. Uudet kuomat katosivat ekana käyttöpäivänään tammikuussa, tilalle oli annettu pienemmän, joissa oli nimi Anna. Kun kysyin hoitajilta, että oikeastiko meidän lapsen nimi on Anna, niin sanoivat, että ei he ehdi niitä saappaita tarkistamaan, mikä on kenenkin. Ja tottahan se on, ei ne hoitajat tunne lapsia vaan tempovat naulakosta lapsille päälle sen, mikä heistä tuntuu hyvältä. On olevinaan niin älytön kiire, vaikka esim. lasten kanssa voi tulla pihalta sisään siten, että ensin 6 lasta, sitten 5 lasta ja sitten 5 lasta, ruuhkaa ei synny, kaikki ehtivät ajoissa syömään jne. Mutta kun ne hoitajat ei tätä tajua, ne kulkee joka paikkaan kaikki 3 yhdessä.
[/quote]
Onpa erikoista. Itse en ole ollut tuollaisessa paikassa töissä.
ap
[/quote]
Juuri äsken kerroit olevasi tuollaisessa paikassa, miksi pyörsit sanasi?
[/quote]
Höpöhöpö. Me todellakin luemme, kenen nimi vaatteessa lukee.
ap
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 22:01"]
Onko sinulla itselläsi lapsia, kun et löydä yhtään syytä miksi vaatteet jäävät nimikoimatta? Meitä on monenlaisia ihmisiä, jotkut vain saavat enemmän aikaiseksi kuin toiset. Tuolla tyylillä niitä en minäkään lapseni vaatteisiin laittaisi. Tästä asiasta voi ilmoittaa asiallisesti ilman mitään ylimääräisiä kirjainlyhenteitä.
Lastentarhuri minäkin.
[/quote]
Kyllä, neljä lasta on. Ja epäilen kyllä, että tylsemmällä otsikolla en olisi saanut keskustelua aikaan niin kuin tällä provosoivammalla (se taroitus olikin).
ap
Niin ja mulla po.pin tussi. Hyvin on pysynyt! Haalenee vasta lukuisten pesujen jälkeen, mutta näkymättömiin ei ole vielä kertaakaan kadonnut. Vahvistanut olen muutamiin isommalta pienemmälle siirtyneisiin lempparivaatteisiin, joita on siis käytetty ja pesty jo todella paljon!
Niin ja mulla po.pin tussi. Hyvin on pysynyt! Haalenee vasta lukuisten pesujen jälkeen, mutta näkymättömiin ei ole vielä kertaakaan kadonnut. Vahvistanut olen muutamiin isommalta pienemmälle siirtyneisiin lempparivaatteisiin, joita on siis käytetty ja pesty jo todella paljon!
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 20:36"]
Melkein joka vaatteessa on lappu, johon voisi sen nimen kirjoittaa. Sukissakin usein on paikka, johon varren sisäpuolelle voisi ne nimikirjaimet laittaa. Mutta ei. Ei mitään merkintää tai sitten on sisaruksen tai kumminkaiman lapsen nimi, jos vaate on joltakulta epritty. Vanhemmat ilmeisesti olettavat, että päiväkodin aikuiset oppivat tunnistamaan 21 lapsen jatkuvasti vaihtuvat vaatteet. Koita siinä sitten kiireessä pukea vaatteet ylle 21 muksulle ja itsellesi, kun saat kysellä, että kenen mikäkin vaate on, kun muksut eivät itse niitä tunnista. Tai jos tunnistavatkin niin kaverikin voi luulla vaatetta omakseen ja ehtiä pukea vaikka kaverin paidan haalarin alle ennen kuin kaveri tulee edes pukeutumaan...
Pliis, laittakaa niihin vaatteisiin ja kenkiin muksun nimi. Kaupasta saa tekstiilitusseja, maksaa 2 euroa.
Olisi myös mukava kuulla syitä, miksi nimeä ei vaatteisiin tule laitettua, minä kun en ole keksinyt vielä yhtäkään.
[/quote] Pliis kuulostaa todellakin mukavammalta tarhan tatin suuhun kun se ikava v sana. Toivottavasti et puhu niin lasten kuullen. Minulta ainakin saisit kuulla korvallisen jos saisin tietaa etta tati sanoi ruman sanan tanaan.....
Pesuohje laput saa leikata rauhassa, eikä tarvitse ommella mitään nimilappuja, eikä tarvitse pelätä vaatteiden edelleen myyntiarvoa. Käyttää laastariteipiä, niin ei tarvitse murehtiä. Pysyy hyvin, mutta tarvittaessa helppo poistaa. Helppo, nopea ja halpa.
Lapsia kannustetaan pukemaan itsenäiseti ja isommat lapset pukevat itse itsensä ulos hyvinkin äkkiä, kun haluavat päästä ulos varaamaan keinuja ym. Ei kaikkia lapsia pueta yksilöllisesti vieressä seisten. Hoitajat tarkistavat, onko lämmintä alla ja lahkeet laitettu, ettei lunta pääse kenkään, ei siinä käydä enää nimiä tarkistamaan. On siis luonnollista, että vuoden aikana voi kerran pari mennä toisen lapsen samanlaiset rukkaset tai saappaat vahingossa päälle. Silti suosittelen nimikoimaan vaatteet, kun niitä vaatteita ja kenkiä on yksinään lattialla tai penkillä pyörimässä ja on mahdoton laittaa niitä omille paikoille kun niissä ei ole nimiä. Nimikoidut vaatteet nopeuttavat työntekijöisen ja varsinkin sijaisten työskentelyä. Päiväkodin päivän aikana voi eri pukemistilanteita tulla montakin kertaa, esim jumppapäivänä riisutaan päiväkotiin tullessa ulkovaatteet, jumppaan mennessä sisävaatteet, sitten puetaan ja riisutaan jumppavaatteet ja taas puetaan sisävaatteet ja ulkovaatteet aamupäiväulkoilua varten. Ruuan jälkeen riisutaan sisävaatteet levolle mentäessä ja iltapäivällä puetaan taas sisävaatteet ja ulkovaatteet. Siinä välissä kuivataan ulkovaatteita..
Ja sitten vinkki vanhemmille:
Kun laitatte illalla vaatteet seuraavalle päivälle valmiiksi, tarkistakaa onko ne nimikoitu, näin ei tarvitse nimikoida kaikkia vaatteita kaapista, vain ne jotka menevät päiväkotiin. Kuulakärkikynällä nimi pesulappuun tai suoraan kankaalle, nimikointikynä on varmasti parempi mutta kuulakärkikynä löytyy varmasti läheltä ja kelpaa hyvin.
Tummat sukat, villatumput, -sukat ja -paidat voi nimikoida apteekin Leukoplast teipille (googleta, voi tilata nettiapteekistakin). Kun laitat teippinauhan nurin-oikein-ompeleeseen pystyyn niin se ei estä joustoa. Teipille voi kirjoittaa kuulakärkikynällä, kalvokyvällä tai nimikointikynällä, kestää useamman pesun ja vähän enemmänkin, tarttuu esim kengän vuoreen, jopa karvaan.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 22:06"]
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 20:36"]
[/quote] Pliis kuulostaa todellakin mukavammalta tarhan tatin suuhun kun se ikava v sana. Toivottavasti et puhu niin lasten kuullen. Minulta ainakin saisit kuulla korvallisen jos saisin tietaa etta tati sanoi ruman sanan tanaan.....
[/quote]
Kai tiesit etteivät tarhantädit kiroile kuin aihe vapaa palstalla? He eivät myöskään koskaan nauti alkoholia tai tanssi ravintolassa? He eivät ikinä koskaan milloinkaan hermostu omille lapsilleen tai tiuski heille? He eivät koskaan puhu ruoka suussa tai syö epäterveellistä ruokaa. He maistavat aina ihan kaikkia ruokalajeja ja käyttävät sadesäällä kumisaappaaita ja sadehousuja. Kai tiesit että käyttäytyvät täsmälleen samalla tavalla olleessaan vapaalla kuin töissä?
Ei meillä mies katsoisi neljän lapsensa vaatteista nimilappuja jos setvii pyykit.
Eikä valitettavasti illalla aina ehdi tai jaksa vaatteita katsoa, saati sitten alkaa nimiä niistä tarkistamaan! Vähän inhimillisyyttä voisi harrastaa tuollaisessa ihan turhan vaatimisessa.
Omat lapset ei nyt ole hoidossa mutta kolme kävi aikanaan tarhaa ja kerran muistan miten oli joku lainapaita tarhasta kun vaihtopaitaKIN meni likaiseksi sen päivän aikana. Oma tarha pitää niitä tarhaan jääviä vaatteita joita kukaan ei kaipaa. Itse kävin säännöllisesti läpi löytövaatelaatikkoa mutta harvemmin siellä meidän vaatteita oli.
Joskus joku oli ottanut meidän lapselta kengät, no me otettiin niiden lapsen kengät ja seuraavana päivänä tehtiin vaihto. Nimet niissä oli kyllä. Minulle se ei ole niin tähdellistä, kunhan lapsella on joka kerrosta päällään kun kotiin haetaan.
Kannattaisko mennä juttelemaan ongelmistaan jos noinkin pieni asia saa naurettavan suuret mittakaavat. Minusta tuo voisi kuvailla muutenkin sitä miten elämäsi on väsynyttä ja se sitten säteilee tuollaisissa asioissa. Koska ihan varmasti vaikka ryhmässä olisi vaikka 22 lasta niin ei niistä kahdellakaan puutu vaatteista nimiä niin ettei vaihtovaatetta löydy. Hommaa elämä!
En jaksa. Meillä on niin järkyttävä määrä vaatteita neljällä lapsella, uusia ja toisten vanhoja. Ulkovaatteet ja arvokkaammat vaatteet nimikoin, muut saavat minun puolestani hävitä. On tärkeämpääkin tekemistä kuin nimikoida vaatteita ja vaikkei olisi, niin ei huvita. Olen muuten itse lto, joten tiedän tämän ongelman, mutta Se ei vaan tosi elämässä ole kovin iso juttu. Ei tulisi mieleenkään valittaa, jos jotain häviää.
[/quote]
Ei varmaan, jos lapset kontrolloimattomasti yksinään riisuvat. Siksi on aikuinen opastamassa, ja siksi sisääntuloa porrastetaan. Se osattiin 80-luvulla, se osattiin 90-luvulla, se on osattu ainakin joissain päiväkodeissa vielä 2000-luvullakin. Mitä te teette väärin, jos teillä siellä on niin hirveä kaaos, mitä sinä kuvaat?
[/quote]
Kyllä riisumista ja pukemista porrastetaan, seitsemän lasta on aina yhden aikuisen kanssa pienryhmänä menossa tai tulossa (jos kaikki aikuiset ovat töissä, aina ei ole kolmea aikuista). 3-6-vuotiaat vain ovat jotkut vilkkaampia ja jotkut rauhallisempia.
ap