Ihmiset on niin ennakkoluuloisia, etten kerro koskaan olevani kuulovammainen
Olen huomannut että on parempi etten kerro heti ihmisiin tutustuessa olevani kuulovammainen, kun pystyn keskustelemaan ja pärjään täysin. Kerron yleensä vasta sitten kun on tunnettu jonkun aikaa. Kuulolaitteet on sen verran pienet ettei ne näy paljoa ja hiuksia on yleensä siinä päällä, olipa ne auki tai kiinni.
Jos kerron heti, niin yleensä se suhtautuminen on sitä että ihmiset alkaa PUHUMAAN HUUTAMALLA, selittämään kaikki todella SEL-KEÄS-TI moneen kertaan ja hymyilemään/puhumaan kuin lapselle. Alkavat myös uskomaan, että en selviydy normaaleista arkisista asioista, kuten töissä käynti, opiskelu, autolla ajaminen, lapsen hoitaminen.. Todella surullista, etenkin kun jollain näin tekevistä ihmisistä on itsellään silmälasit. Enhän minäkään ala heitä opastamaan ja taluttamaan paikasta toiseen, vaikka näen että lasit on päässä. Eihän se huonokuuloisuus ole sen kummempaa kuin huononäköisyys, kuulolaitteet toimii siinä missä silmälasitkin. Huonokuuloiset vaan luokitellaan heti kuulovammaisiin.
Kommentit (15)
Tosi hyvä kirjoitus! Ja miksi kertoisitkaan, eihän ne rillipäätkään kerro :-)
Ai häh, en kuule? No ei vaan, sinähän se tuossa ennakkoluuloiselta vaikutat kun oletat ihmisten käyttäytyvän noin.
Tiesitkös, että opiskelu/työpaikkaa vastaanottaessa olet kuitenkin velvollinen kertomaan opettajallesi/työnantajallesi, koska huonokuuloisuus on joka tapauksessa rajoittava tekijä vaikka pärjäisitkin täysin normaalissa ympäristössä?
Sanotko ihmisille, että kuulolaitteiden kanssa kuulet ihan normaalisti? Korostatko sitä niin, että tajuavat varmasti? Monilla on kokemusta lähinnä vanhuksista, jotka eivät kuule, ja toi suhtautuminen tulee varmaan siitä. Jos sussa on yhtään koiranleukaa, niin ala säkin toki puolestasi opastamaan näitä ihmisiä.
Asiakaspalvelussa töissä ollessani jos näin että joku lukee huuliltani, puhuin selkeästi ääntäen, mutten korottanut ääntäni. Kuurot ääntävät niin oudosti että heidän kanssaan sai joskus jankata kun ei minulle heti tahtonut mennä perille. Jos tuttu asiakas, heidän kanssaan oppi kommunikoimaan. Kaipa se on yliystävällisyyttä ja keino yrittää näyttää olevansa asian kanssa sujut, vaikka vähän ylireagoimalla.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 20:18"]
Sanotko ihmisille, että kuulolaitteiden kanssa kuulet ihan normaalisti? Korostatko sitä niin, että tajuavat varmasti? Monilla on kokemusta lähinnä vanhuksista, jotka eivät kuule, ja toi suhtautuminen tulee varmaan siitä. Jos sussa on yhtään koiranleukaa, niin ala säkin toki puolestasi opastamaan näitä ihmisiä.
[/quote]
Yleensä olen kokeillut ohimennen sanoa tutustumisvaiheessa jollain aasinsillalla. Sanon että minullakin muuten on huono kuulo ja tällaiset pienet kuulolaitteet mutta näillä tosiaan kuulen ja ymmärrän ihan täysin. Siitä alkaa huutaminen ;) Vanhukset on tosiaan eri juttu, koska se iän tuoma huonokuuloisuus on erilaista omaksua. ap.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 20:20"]
Asiakaspalvelussa töissä ollessani jos näin että joku lukee huuliltani, puhuin selkeästi ääntäen, mutten korottanut ääntäni. Kuurot ääntävät niin oudosti että heidän kanssaan sai joskus jankata kun ei minulle heti tahtonut mennä perille. Jos tuttu asiakas, heidän kanssaan oppi kommunikoimaan. Kaipa se on yliystävällisyyttä ja keino yrittää näyttää olevansa asian kanssa sujut, vaikka vähän ylireagoimalla.
[/quote]
En lue huulilta. Puhekyky on kehittynyt ihan normaaliksi ja kuulen oman puheeni. Kuuroilla hieman eri juttu. ap.
4, Mainitsen siinä kohdassa kun kysytään terveydellisiä seikkoja, jotka on otettava huomioon työssä/koulutuksessa. Jotkut ohittaa olankohautuksella ja toiset viskaa ulos ovesta sitten heti.
Ei ne ihmiset silti yleensä pahaa halua.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 20:21"]
Yleensä olen kokeillut ohimennen sanoa tutustumisvaiheessa jollain aasinsillalla. Sanon että minullakin muuten on huono kuulo ja tällaiset pienet kuulolaitteet mutta näillä tosiaan kuulen ja ymmärrän ihan täysin. Siitä alkaa huutaminen ;) Vanhukset on tosiaan eri juttu, koska se iän tuoma huonokuuloisuus on erilaista omaksua. ap.
[/quote]
Koita olla jotenkin selkeämpi noissa tilanteissa. Sano vaikka justiinsa, että kuulet normaalisti. Lisää vaikka, ettei sitten tarvitse huutaa ja naurahda vähän päälle. Tuosta pitäisi tajuta. Ihmiset ymmärtää hienovaraisuudet ja ohimennen sanomiset aina väärin, sen mä olen huomanut. :D
Joo, vanhuksilla se on varmasti erilaista. Ainoat kuulovammaiset, joiden kanssa useimmat ihmiset on olleet tekemisissä on kuitenkin vanhuksia, ja ihmiset nyt on semmoisia, että ne lokeroi joskus oudosti.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 20:33"]
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 20:21"]
[/quote]
Koita olla jotenkin selkeämpi noissa tilanteissa. Sano vaikka justiinsa, että kuulet normaalisti. Lisää vaikka, ettei sitten tarvitse huutaa ja naurahda vähän päälle. Tuosta pitäisi tajuta. Ihmiset ymmärtää hienovaraisuudet ja ohimennen sanomiset aina väärin, sen mä olen huomanut. :D
Joo, vanhuksilla se on varmasti erilaista. Ainoat kuulovammaiset, joiden kanssa useimmat ihmiset on olleet tekemisissä on kuitenkin vanhuksia, ja ihmiset nyt on semmoisia, että ne lokeroi joskus oudosti.
[/quote]
Sehän se on, että noissa tilanteissa täytyisi juurikin selkeästi huomauttaa että "ei sun huutaa tarvitse. Voit puhua ihan normaalisti" mutta jotenkin se tilanne on myös todella hävettävä julkisella paikalla varsinkin kun toinen alkaa huutamaan ja itse piipität takaisin pienellä äänellä, ettette kiinnittäisi vielä enempää huomiota. ap.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 20:42"]
Sehän se on, että noissa tilanteissa täytyisi juurikin selkeästi huomauttaa että "ei sun huutaa tarvitse. Voit puhua ihan normaalisti" mutta jotenkin se tilanne on myös todella hävettävä julkisella paikalla varsinkin kun toinen alkaa huutamaan ja itse piipität takaisin pienellä äänellä, ettette kiinnittäisi vielä enempää huomiota. ap.
[/quote]
Hyvä mun on sanoa, mutta tuossa ei mun mielestä ole hävettävää. Koita nähdä tilanne ja ihmisten reaktiot ennemmin vähän koomisina. Joku sivullinen saattaa ehkä katsoa toiseenkin kertaan, mutta tuskin juttu edes jää muistiin, vaikka huomaisivatkin. :)
Koita sanoa heti mainittuasi kuulojutusta, että kuulet kuitenkin laitteiden kanssa normaalisti, heti samaan putkeen antamatta toiselle puheenvuoroa välissä. Älä odota, että alkavat huutaa, vaan toteat vaan, että sulla on tää juttu, mutta kuulet nyt normaalisti.
Ei mulla ole kovin paljoa kokemuksia kuulolaitetta käyttävistä mutta niistä mitä on niin kaikilla näillä kyborgeilla on ollut laitteensa ansiosta superkuulo ja puhuvat niin ettei normaalikuuloinen kuule mitään.
Tämä siis moitteena teille. Yritän muistaa tämän sitten jos joskus itse olen tehostetuin aisten varustettu kyborgi.
Ei mulla muuta.
Mitä sanoit?