Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kiusaajana pomo

Vierailija
14.12.2020 |

Miten menettelisitte jos töissä pomo ja muut johtoportaan henkilöt harrastavat systemaattista kiusaamista?
Kyseessä on työpaikka jonne otetaan pitkäaikaistyöttömiä, työkuntoutujia ja harjoittelijoita. Vuoden alussa paikan johto vaihtui ja uusi pomo on, noh, vähintäänkin toistaitoinen. Hän kompensoi sitä tekemällä kaikkien olosta niin tukalaa kuin mahdollista.
Töissä on esiintynyt mm. työtehtävien tahallista vaikeuttamista, uhan ilmapiirin lietsomista (te tarkkailette toisianne ja raportoitte kaiken johdolle yms), ja mielestäni pahimpana yksittäisten työntekijöiden nöyryyttämistä. Tämä nöyryyttäminen on sitä että otetaan pois omista työtehtävistä ja laitetaan kiillottamaan ovenkahvoja, tai vaikkapa tekemään siivoojalle normaalisti kuuluvia asioita ja sitten huudetaan työntekijälle siitä että hänen omat työtehtävänsä seisovat. Varoituksia on alettu jakaa mitä kummallisimmista jutuista. Eräs työntekijä oli kirjautunut sähköisesti jo hyvissä ajoin, mutta jäi nimenhuudosta naistenvaivojen vuoksi. Kirjallinen varoitus oli tässä tapauksessa jokaisen mielestä vähintäänkin erikoinen ratkaisu, mutta sen olikin tarkoitus toimia varoittavana esimerkkinä. Luottamusmiestä kiusataan eritoten, ilmeisesti jotta hän tietäisi paikkansa.

Koronan vuoksi emme ehtineet kokoontua yhden pöydän ääreen miettimään kirjallista valitusta ylemmälle taholle. Se jäi harmittamaan sillä ennen uutta johtoa tuo työpaikka on ollut tärkeä monille siinä asemassa olevalle joka kaipaa takaisin työelämään, ja muutenkin elämisen syrjään kiinni. Ilmapiiri oli mahtava ja työntekijät motivoituneita. Sopimukseni loppuaikoihin näkyi aika monta väsynyttä naamaa. Itseltäni katson paikan lopulta vieneen työkuntoa merkitsevästi alaspäin.

Voiko jälkikäteen enää tehdä mitään?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
14.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuossa ole mitään järkeä. Oma ja kanssa ihmisten terveys etusijalle

Vierailija
2/6 |
14.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiusaava pomo, tuskinpa pahempaa kohtaloa alaiselle voi siunaantua tässä elämässä. Se on maanpäällinen helvetti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
14.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nolla toleranssi kiusaamiselle. Minun kanssa ei enää leikitä, kun traumatausta nousee pintaan on vain hopea sijoja jaossa

Vierailija
4/6 |
14.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran kokenut kiusaavan pomon. Se on todellakin helvetti. Tämä esimies oikein etsi mut käsiinsä työpaikalla (vaihtuvat työpisteet), jotta pääsi varmasti simputtamaan oikein olan takaa. Kaikki oli aina tehty väärin ja silloinkin tiimin ”moka” oli kuulemma mun vika, kun kukaan ei edes ollut mokannut. Mikromanageerasi jopa sähköpostien sanamuotoja ja miten mun omat muistiinpanot itseäni varten tulee kirjoittaa. Jos tekemistä just mulla ei ollut ns. liikaa, niin vaikka kahvimukeja olisi pitänyt mennä täyttämään kahviautomaattiin, jonka täytöstä vastasi se firma mistä se masiina tuli.

Kipenä ollessa esimies oli muiden kuullen ääneen pohtinut mukamas mahdollista alkoholiongelmaani ja päivitellyt ettei mulle uskalla antaa mitään vastuuta. Kun tilanne paheni pahenemistaan, niin mua ei enää kutsuttu tärkeisiin palavereihin, jätettiin sähköpostijakelusta ja työlistoillekin mun nimi oli korvattu nimikkeellä ”tiimin X resurssi”.

Lopulta tuli masennus, unettomuus ja rytmihäiriöitä. Pitkä saikku, jonka aikana onneksi sain uuden työpaikan. Muuten olisin varmaan osastolla tai kuollut jo tässä vaiheessa.

Ps. Ja asian korjaaminen ei onnistunut. Esimies sai johdolle ajettua näkemyksen, että minä olen yhteistyökyvytön ja keksin asioita päästäni. Paras läppä oli jopa se kun esimies oli sanonut johdolle, että tuntee MUN kiusaavan häntä, kun kehtaan ”kannella” asioista.

Vierailija
5/6 |
14.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, kiusaava pomo osaa kyllä suhdepelin ylemmilleen. Yleensä omistajille. Hänhän on suoranainen taivaan lahja työpaikalleen...

Vierailija
6/6 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytännössä toimivaksi koettu: tehdään kirjallisia muistiinpanoja. Kirjataan aika (myös kellonaika ja tilanne), paikka, kuka teki/sanoi ja mitä, mitä siitä seurasi, millä tavalla se oli väärin toimittu.

Siitä sitten työsuojeluilmoitusta AVI:lle, joka ei tosin johda mihinkään. Sen perusteella on kuitenkin pakko toimia jotenkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä yhdeksän