Ollaanpa rehellisiä, huomaatko joskus itselläsi narsistisia piirteitä
Mä joskus syyttelen typeristä asioista muita ja olen opettelemalla opetellut ottamaan vastuun omista mokistani. Tyyliin unohdin avaimeni niin valitan, että mies ei muistuttanut että ne pitäisi ottaa mukaan. Kyllä mun pitää ihan itse muistaa.
Kommentit (40)
Vierailija kirjoitti:
Mulla just toi kanssa. Syytän heti toisia mielessäni asioista jotka menee pieleen, järjellä korjaan sitten, koska ei siinä ole yleensä mitään varsinaista logiikkaa että miksi se asia olisi jonkun toisen vika (enemmän kuin minun) ja en yleensä kumminkaan möläytä juttujani ääneen. Olen kumminkin miettinyt, että jos minulla olisi huonompi itsehillintä, enkä pystyisi kognitiivisesti päättelemään mitä kannattaa sanoa tai mikä on loogista, niin ihmiset varmaan pitäisivät aika narsistisena ja syystäkin.
Persuspertti meneekin kai lankaan kun manipuloit kertomalla silotellun version.
Hyvältä näyttää✌️
Kaikissa ihmisissä on annos narsismia, myönsipä sitä tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Mulla just toi kanssa. Syytän heti toisia mielessäni asioista jotka menee pieleen, järjellä korjaan sitten, koska ei siinä ole yleensä mitään varsinaista logiikkaa että miksi se asia olisi jonkun toisen vika (enemmän kuin minun) ja en yleensä kumminkaan möläytä juttujani ääneen. Olen kumminkin miettinyt, että jos minulla olisi huonompi itsehillintä, enkä pystyisi kognitiivisesti päättelemään mitä kannattaa sanoa tai mikä on loogista, niin ihmiset varmaan pitäisivät aika narsistisena ja syystäkin.
Olen hiljattain siis juuri pohdiskellut, että onkohan psyykeni narsistisesti ihan vaurioitunut, mutta olen niin älykäs, että peitän sen muilta ja jopa itseltäni 😃😁 antaisin mielelläni psykiatrin tutkia. Mutta tuskin sentään, koska yleensä narsisti ei kai pelkää sellaista. Eikö tuo ole projisointia, että ongelmat ulkoistetaan itsestä pois, ja sitä saattaa ihminen tehdä monesta muustakin syystä kuin pershäiriön takia.
Jos olisin narsisti, yrittäisin varmaan oikeasti vierittää syyn aina toisille ja hankkia elämääni kaikenlaisia syntipukkeja, joita voisin haukkua ja alistaa ihan nonstoppina. En kuitenkaan saisi tyydytystä siitä, vaan se toisi minulle pahemman mielen.
En huomaa,jokaisen omat mielipiteet ihan sama,ja en kyl täytä ees narsistisii piirtei..enkä länkytä..perustelen sanomani.En säti hauku muita.Narsisteja on paljon nykyään,naapureina tuttuina..Hyi inhoon.Eläkää omaa elämää,niin tääkin.
Joo tunnustan. (Antakaas nyt niitä peukkuja, kun tunnustin.)
Huomaan. Syyttely ja kontrollointi.
Elämmme abstrakktisessa sanojen maailmassa jossa kuka tahansa voi laittaa sanoille mitä tahansa mieleisensä mukaisia merkityksiä kuten kaikki ismit ovat sinällään hömppää ja osa populismia. Täytyy kyetä perustelemaan väitteensä selkeästi ja ymmärrrettävästi.
Vierailija kirjoitti:
Tätä en kanssa oikein tajua. Jos kaikissa on narsismia, niin miksi se on persoonallisuushäiriö, jos sitä on "liikaa"? Totta kai se tekee ihmisestä huonommin toimivan ja sopimattomamman ihmissuhteisiin, yhteistyöhön jne. Mutta toisaalta narsisti myös handlaa hyvin vaikka yrityksen johdossa toimimisen, koska on riittävän itsekeskeinen ja säälimätön siihen. Mitenhän maailma pyörisi, jos kaikki olisi herkkiä empaatikkoja? Esimerkiksi Steve Jobs oli tunnettu hirveästä luonteestaan ja narsistisista piirteistään. Hän oli inhottava perheenjäsen, mutta tehokas ja kekseliäs bisnesmies. Ilman tietynlaista luonnetta ei varmaan olisi pitkälle päässyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä en kanssa oikein tajua. Jos kaikissa on narsismia, niin miksi se on persoonallisuushäiriö, jos sitä on "liikaa"? Totta kai se tekee ihmisestä huonommin toimivan ja sopimattomamman ihmissuhteisiin, yhteistyöhön jne. Mutta toisaalta narsisti myös handlaa hyvin vaikka yrityksen johdossa toimimisen, koska on riittävän itsekeskeinen ja säälimätön siihen. Mitenhän maailma pyörisi, jos kaikki olisi herkkiä empaatikkoja? Esimerkiksi Steve Jobs oli tunnettu hirveästä luonteestaan ja narsistisista piirteistään. Hän oli inhottava perheenjäsen, mutta tehokas ja kekseliäs bisnesmies. Ilman tietynlaista luonnetta ei varmaan olisi pitkälle päässyt.
Tällä hetkellä yhteiskunta ja etenkin markkinatalous suosii narsistisia piirteitä ”menestyksessä”. Se ei kuitenkaan välttämättä - ja toivottavasti - ole pysyvä tila. Steve Jobs oli kuvottava ihmishirviö. Minun silmissäni hänen luonteensa paskuus söi ansiot.
Kaikissa ihmisissä on narsistisia piirteitä ja se on ihan tutkittu juttu. Kenellä enemmän ja kenellä vähemmän. Mutta pahaksi se muuttuu niillä kenellä niitä piirteitä on enemmän.
Kyllä. Minulla on paljon narsistisia piirteitä jotka yritän pitää aisoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällä hetkellä yhteiskunta ja etenkin markkinatalous suosii narsistisia piirteitä ”menestyksessä”. Se ei kuitenkaan välttämättä - ja toivottavasti - ole pysyvä tila. Steve Jobs oli kuvottava ihmishirviö. Minun silmissäni hänen luonteensa paskuus söi ansiot.
Joo, mutta sitä lähinnä ihmettelen, miten voidaan ajatella, että narsismi on sairaalloista jostain tietystä pisteestä lähtien. Luonteissa on kuitenkin ääripäitä. Narsismin vastakohta olisi kai erittäin empaattinen ja toisten hyvää ajatteleva ihminen, ja samalla logiikalla eikö sellaisenkin yksilön voida ajatella olevan liian ääripäässä = sairaalloisen altruistinen? Ainakin, jos luonne johtaa siihen että omia rajoja ja puolia ei pysty pitämään, ja toiset sekä itse päätyy kärsimään tästä persoonallisuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, mutta sitä lähinnä ihmettelen, miten voidaan ajatella, että narsismi on sairaalloista jostain tietystä pisteestä lähtien. Luonteissa on kuitenkin ääripäitä. Narsismin vastakohta olisi kai erittäin empaattinen ja toisten hyvää ajatteleva ihminen, ja samalla logiikalla eikö sellaisenkin yksilön voida ajatella olevan liian ääripäässä = sairaalloisen altruistinen? Ainakin, jos luonne johtaa siihen että omia rajoja ja puolia ei pysty pitämään, ja toiset sekä itse päätyy kärsimään tästä persoonallisuudesta.
No niinhän se onkin. Persoonallisuushäiröt testataan pitkin kyselypatterein (scid) ja ammattilaisten haastatteluin. Tietyn rajan ylittyessä täyttyy diagnoosin kriteerit, joskus papereihin tulee ”piirteet”. Omien rajojen puuttuessa ihminen on riippuvainen tms. Ei sellainenkaan tervettä ole.
Narsismi on luonnehäiriö.
Ei minusta sitä pidä käyttää kevyesti vähän sinne ja tänne liittäen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä yhteiskunnat ovat tainneet aina suosia narsistisia piirteitä menestyksessä. Jos ajattelee vaikka jotain menneitä sotapäälliköitä, vaikka Napoleonia. Ei paljon missään taida päästä korkeaan asemaan ja voitolle ilman vilunkipeliä ja häikäilemättömyyttä.
Kyllä ja paljon, mutta minulla on diagnosoitu toinen samaa tyyppiä oleva persoonallisuushäiriö.
Jokaisella on narsistisia piirteitä. Ärsyttää ihmiset, jotka diagnosoi ihmiset, joista ei tykkää narsisteiksi. On muitakin persoonallisuushäiriöitä kuin narsistinen persoonallisuushäiriö. Näihin saa apua jos haluaa. Tietenkin narsistit eivät yleensä ajattele, että tarvitsevat apua.
Vierailija kirjoitti:
Kaikissa ihmisissä on narsistisia piirteitä ja se on ihan tutkittu juttu. Kenellä enemmän ja kenellä vähemmän. Mutta pahaksi se muuttuu niillä kenellä niitä piirteitä on enemmän.
Kylllä varmasti huomaaan. Mut on jo 3 vuotiaaasta lähtien koulutettu klassisen musiikin kauttta pyrkimään täydellisyyyteen musiikissa ja siinä vieeleä 15 vuottta syrjäytminen pimennysverhoilla 20 neliöön huoneeessa lukulampun valossa oman mielen kanssa painiskellen ja koko ikä kilpaurheiilua harrastanut lisäääksi. Varsmasti olen narrsisti.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ja paljon, mutta minulla on diagnosoitu toinen samaa tyyppiä oleva persoonallisuushäiriö.
Jokaisella on narsistisia piirteitä. Ärsyttää ihmiset, jotka diagnosoi ihmiset, joista ei tykkää narsisteiksi. On muitakin persoonallisuushäiriöitä kuin narsistinen persoonallisuushäiriö. Näihin saa apua jos haluaa. Tietenkin narsistit eivät yleensä ajattele, että tarvitsevat apua.
Kiinnostaisi tietää, mikä persoonallisuushäiriö sinulla on? Borderline ja antisosiaalinen persoonallisuus on kai sellaisia, joilla on paljon yhteistä narsismin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylllä varmasti huomaaan. Mut on jo 3 vuotiaaasta lähtien koulutettu klassisen musiikin kauttta pyrkimään täydellisyyyteen musiikissa ja siinä vieeleä 15 vuottta syrjäytminen pimennysverhoilla 20 neliöön huoneeessa lukulampun valossa oman mielen kanssa painiskellen ja koko ikä kilpaurheiilua harrastanut lisäääksi. Varsmasti olen narrsisti.
Etkös sinä ole alkoholisti?