Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Haukkuuko narsistit aina?

Vierailija
05.05.2014 |

Kun yleensä aina kun lukee narsisteista, niin sanotaan että he haukkuvat ja kiusaavat uhriaan. Kai sitä voi kiusata muutenkin kun haukkumalla? Kokemuksia?

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekkyyttä, vaatii muilta korostettua huomiota, yliluonnollisia haaveita.. Narsismia ja kaikissa meissä sitä on, mutta kuten näette niin tarvitaan noista yhdeksästä puolesta viisi että olisi narsisti. http://fi.wikipedia.org/wiki/Narsistinen_persoonallisuush%C3%A4iri%C3%B6

Minusta on sekin häiriintynyttä jos läheisistään alkaa hakemaan jotain mielipuolitautista. Minkähän leiman sellaisesta ihmisestä voisi sitten laittaa?

Vierailija
22/37 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että väistyy äkkiseltää ystävyydestä tai parisuhteesta ei ole narsismia, vaan pikemminkin järkevyyttä ja vahvuutta. Miksi tuhlata aikaa sellaisiin kenen kanssa ei synkkaa. Eri asia jos hylkää esim. lapsensa, silloin kyse voi ollakin narsismista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.05.2014 klo 20:13"]

[quote author="Vierailija" time="05.05.2014 klo 20:00"]

Narsisti ei todellakaan ole passiivinen mutta voi kyllä käyttää eristämistä ja hyljeksintää rankaisukeinona jos tietää sen satuttavan erityisen paljon kohdetta, esimerkiksi perheen sisällä tämän voi toteuttaa ilman että yhteys katkeaa. Jos siis narsistilla on perheessä sellainen ihminen joka hänen raivonsa kohteeksi joutuu. Ehkä sitten kaveripiirissäkin tuo voisi olla mahdollista, tai työpaikalla. Uskoisin että siihen liittyy aina muiden manipulointi kohdetta vastaan. Eli jos pelkästään torjuu ja on passiivis-agressiivinen, ei kuulosta ihan narsisistilta.

[/quote]

Passiivis-aggressiivisuus on nimenomaan aktiivista toimintaa ja yksi narsistin toimintatavoista. 

http://thenarcissistatwork.com/passive-aggressives/

[/quote]

Hmm, tuosta sivusta huolimatta se ei ole todellakaan keskeinen narsistin toiminnassa vaan ainoastaan yksi mahdollinen keino toteuttaa narsistisia impulsseja. Pelkkä passiivis-aggressiivisuus pääoireena ei viittaa narsisimiin. Edellä jo tulikin linkkiä Wikipediaan, lainaan vielä Narsistien uhrien tuki-sivustolta diagnostisten kriteereiden listaa:

"Jotta potilaalla voidaan diagnosoida narsistinen persoonallisuushäiriö, tulee hänellä toteutua vähintään viisi kohtaa seuraavista DSM IV-luokituksen kohdista jotka ovat:

Henkilöllä on suuret käsitykset itsestään, hän voi liioitella lahjoillaan ja saavutuksillaan sekä odottaa perusteettomasti muiden pitävän häntä ylivertaisena.
Henkilö keskittyy ajatuksissaan jatkuvasti mielikuviin rajattomasta menestyksestä, voimasta, kauneudesta tai suuresta rakkaudesta.
Henkilö uskoo olevansa jotenkin erikoinen ja ainutlaatuinen, kokee että häntä ymmärtävät vain muut huomattavat henkilöt ja instituutiot, joiden kanssa hänen tulisi olla tekemisissä.
Henkilö vaatii korostunutta ihailua.
Henkilö kokee olevansa oikeutettu erikoiskohteluun ja saamaan toiveensa täytettyä
Henkilö käyttää häikäilemättömästi muita hyväkseen.
Henkilöllä on empaattisuuden puute: haluttomuus huomata toisten tunteita ja tarpeita tai eläytyä niihin.
Henkilö on usein kateellinen muille tai uskoo myös muiden kadehtivan häntä.
Henkilö on ylimielinen, hänellä on röyhkeä käytös tai asennoituminen.

Narsistisesta persoonallisuushäiriöstä puuttuvat oireet, jotka ovat liitetty normaalisti mielenterveysongelmiin. Tämän takia vakavastikin häiriöstä kärsivää henkilöä on vaikea tunnistaa psyykkisesti sairaaksi. Narsisti saa usein terrorisoida hyvin pitkään epäsosiaalisesti kaikkia ympärillä oleviaan, ennen kuin häntä voidaan pitää psyykkisesti ongelmaisena."

Tuosta listasta passiivisuus-aggressiivisuus voisi sijoittua tuohon ylimeilisyyden alueelle kyllä.

Vierailija
24/37 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täydennän vielä äskeistä, empaattisuuden puute ja toisen tarpeiden tunnistamisen puute ja niin poispäin.

Vierailija
25/37 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googleta Sellanen blogi, nimeltään luppaposki. Siinä on kerrottu älykkään ja ovelan narsistin piinauksesta.

Vierailija
26/37 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.05.2014 klo 20:42"]

Se että väistyy äkkiseltää ystävyydestä tai parisuhteesta ei ole narsismia, vaan pikemminkin järkevyyttä ja vahvuutta. Miksi tuhlata aikaa sellaisiin kenen kanssa ei synkkaa. Eri asia jos hylkää esim. lapsensa, silloin kyse voi ollakin narsismista.

[/quote]

No tuostahan ei ole missään vaiheessa ollut kyse, vasn manipuloinnista ja harhaanjohtamisesta. 

Vierailija
27/37 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.05.2014 klo 20:46"]

[quote author="Vierailija" time="05.05.2014 klo 20:13"]

[quote author="Vierailija" time="05.05.2014 klo 20:00"]

Narsisti ei todellakaan ole passiivinen mutta voi kyllä käyttää eristämistä ja hyljeksintää rankaisukeinona jos tietää sen satuttavan erityisen paljon kohdetta, esimerkiksi perheen sisällä tämän voi toteuttaa ilman että yhteys katkeaa. Jos siis narsistilla on perheessä sellainen ihminen joka hänen raivonsa kohteeksi joutuu. Ehkä sitten kaveripiirissäkin tuo voisi olla mahdollista, tai työpaikalla. Uskoisin että siihen liittyy aina muiden manipulointi kohdetta vastaan. Eli jos pelkästään torjuu ja on passiivis-agressiivinen, ei kuulosta ihan narsisistilta.

[/quote]

Passiivis-aggressiivisuus on nimenomaan aktiivista toimintaa ja yksi narsistin toimintatavoista. 

http://thenarcissistatwork.com/passive-aggressives/

[/quote]

Hmm, tuosta sivusta huolimatta se ei ole todellakaan keskeinen narsistin toiminnassa vaan ainoastaan yksi mahdollinen keino toteuttaa narsistisia impulsseja. Pelkkä passiivis-aggressiivisuus pääoireena ei viittaa narsisimiin. Edellä jo tulikin linkkiä Wikipediaan, lainaan vielä Narsistien uhrien tuki-sivustolta diagnostisten kriteereiden listaa:

"Jotta potilaalla voidaan diagnosoida narsistinen persoonallisuushäiriö, tulee hänellä toteutua vähintään viisi kohtaa seuraavista DSM IV-luokituksen kohdista jotka ovat:

Henkilöllä on suuret käsitykset itsestään, hän voi liioitella lahjoillaan ja saavutuksillaan sekä odottaa perusteettomasti muiden pitävän häntä ylivertaisena. Henkilö keskittyy ajatuksissaan jatkuvasti mielikuviin rajattomasta menestyksestä, voimasta, kauneudesta tai suuresta rakkaudesta. Henkilö uskoo olevansa jotenkin erikoinen ja ainutlaatuinen, kokee että häntä ymmärtävät vain muut huomattavat henkilöt ja instituutiot, joiden kanssa hänen tulisi olla tekemisissä. Henkilö vaatii korostunutta ihailua. Henkilö kokee olevansa oikeutettu erikoiskohteluun ja saamaan toiveensa täytettyä Henkilö käyttää häikäilemättömästi muita hyväkseen. Henkilöllä on empaattisuuden puute: haluttomuus huomata toisten tunteita ja tarpeita tai eläytyä niihin. Henkilö on usein kateellinen muille tai uskoo myös muiden kadehtivan häntä. Henkilö on ylimielinen, hänellä on röyhkeä käytös tai asennoituminen.

Narsistisesta persoonallisuushäiriöstä puuttuvat oireet, jotka ovat liitetty normaalisti mielenterveysongelmiin. Tämän takia vakavastikin häiriöstä kärsivää henkilöä on vaikea tunnistaa psyykkisesti sairaaksi. Narsisti saa usein terrorisoida hyvin pitkään epäsosiaalisesti kaikkia ympärillä oleviaan, ennen kuin häntä voidaan pitää psyykkisesti ongelmaisena."

Tuosta listasta passiivisuus-aggressiivisuus voisi sijoittua tuohon ylimeilisyyden alueelle kyllä.

[/quote]

Narsistit toimivat usein eri tavoin eri ihmisten seurassa. Yhteistä on manipulointi.

Vierailija
28/37 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsisti osaa esittää empaattista. Manipulointi ja sosiaalinen peli sekä toisten vähättely ja kateus on ensimmäiset merkit. Lisäksi se että haluaa eristää valitsemansa kohteen sekä mustamaalata tätä.

Vierailija
29/37 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän mukaan kyllä aika moni tuntemani henkilö olisi narsisti... Voikohan pitää paikkansa? Tunnen kyllä jonkin verran esim esiintyviä taitelijoita ja ovat kyllä melkoisen itserakkaita ja muutenkin vaikeita tyyppejä. Ainakin vahvoja piirteitä löytyy...

http://fi.wikipedia.org/wiki/Narsistinen_persoonallisuushäiriö

Vierailija
30/37 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.05.2014 klo 22:31"]

Tämän mukaan kyllä aika moni tuntemani henkilö olisi narsisti... Voikohan pitää paikkansa? Tunnen kyllä jonkin verran esim esiintyviä taitelijoita ja ovat kyllä melkoisen itserakkaita ja muutenkin vaikeita tyyppejä. Ainakin vahvoja piirteitä löytyy...

http://fi.wikipedia.org/wiki/Narsistinen_persoonallisuushäiriö

[/quote]

Sepä se missä menee raja persoonallisuushäiriön ja muuten vain voimakkaasti narsistisen ihmisen kohdalla. En tiedä kuka on keksinyt prosentit esim. väestössä esiintymisen suhteen. Olen itsekin huomannut, että hyvin narsistisia ihmisiä on yllättävän paljon - ja ikävän usein naisissa.

Tietyissä piireissä myös narsistisuus on selvästi asia, joka on edelleen jollain lailla trendikästä tai muuten vain hyväksytty ja jopa ihailtu tapa toimia. Haistatellaan pitkät kaikille eri mieltä oleville ja ollaan mahtavia, henkisesti epäkypsiä drama queeneja sukupuolesta riippumatta. Kylvetään täysin rinnoin minäminäminä-elämänkatsomuksen ympärillä. Eli uskon kyllä, että olet törmännyt paljonkin voimakkaan narsistisiin ihmisiin. Jossain toisaalla taas narsistisesti toimiva ihminen saa osakseen kulmien kohottelua ja vastaava käytös tyrmätään.

Vierailija
31/37 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikeastaan ole epäillyt että mieheni on narsisti, vaikka jonkin sortin ongelmia hänellä varmasti kyllä on. Mutta näistä kriteereistä: hän liioittelee omia taitojaan, kuvittelee esim olevansa töissä paljon parempi työntekijä kuin kukaan muu, vaikka on varmasti aivan keskinkertainen. Keskittyy mielikuviin itsestään jonkinsortin tähtenä. Esiintyy harrastuksen takia jonkin verran, mutta puhuu itsestään kuin olisi isompikin tähti, vaikka ei sitä todellakaan ole. Janoaa ihailua, jota sitten saakin esiintyessään. Kärsii jonkin sortin empatian puutteesta. Jos esim itken (jota harvoin teen), niin ei osaa eikä välitä lohduttaa minua. Joskus on myös nauranut kun joku puolituttu on kuollut, koska oli vähän sellainen reppana tyyppi. Väheksyy muutenkin kaikenlaisia vähäosaisia. On äärimmäisen kateellinen ihminen ja puhuu pahaa melkeinpä kaikista lähipiirin ihmisistä. Samoin on ylimielinen ja röyhkeä ehkä eniten näistä kaikista. Hän nauttii suunnattomasti siitä kun pääsee sanomaan "suorat sanat" vaikkapa naapurille tai tarhan tädille. 

Mieheni on kerran myös lyönyt minua. Sellaista varsinaista alistamista ei muuten ole ollut, tai sitten se on naamioitu niin hyvin etten huomaa sitä. Ei siis oikeastaan hauku minua, vaikka kaikkia muita kyllä haukkuu. Huomaavainen ei ole pätkän vertaa, eikä toisaalta kyllä kehukaan minua koskaan. En ole osannut ajatella että olisi narsisti, mutta noiden kriteerien mukaan kyllä saattaisi ollakin...

Vierailija
32/37 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

pelkään oikeesti että olen narsisti ja niin hyvä, että huijaan kaikkia. Myös itseäni. Olen huonossa suhteessa jossa olen kokokenut voivani huonosti, henkisesti ja fyysisisesti. Meillä on omlut molemminpuolista väkivaltaa, mieheni puolelta 2 rajua kertaa. Mies ei suostu juttelemasn niistä. Hän sanoo että uhriudun ja en nää teoillani seurauksia? Siis sillä että en ole imuroinut tai pessyt pyykkiä, ja kyllä olen koti äiti ja se kuuluisi päivittäiseen hommaan. itse vaan en koe tarpeelliseksi sitä ja pesen vaikka seuraavana päivänä enemmän. Ehkä minä olen se sairas akka joka ei ole tyytyväinen. Vasn kun en edes tiedä mihin piräisi olla tyytyväinen tai tyytymätön ja sit taas riidellään. ja mistä siitä varmaankin, kuinka en ole joitain tehnyt tai muuta.. ? ähh, vaikea selittää.. Pitää varmaan hankkia apua lopultakin, sitähän mulle on sanottu koko ajan kotona :D

Vierailija
33/37 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsisti yleensä hyvin arka muiden vapaalle kuvaamiselle sekä varsinkin videoinnille.

Vaikka he kuvittelevat olevansa niin erinomaisia niin eivät halua että tulevat vapaasti kuvatuiksi jossain tilaisuudessa tai kaupungilla.

Videoblogissa voivat naamaansa väännellä sekä tuijottaa pyöreillä silmillään kameraan yrittäen vaikuttaen tärkeiltä tai viehättäviltä, mutta se enintään säälittävää.

Vierailija
34/37 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin mitä jos alistaa toista teoillaan?

Vierailija
35/37 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.05.2014 klo 23:13"]

Narsisti yleensä hyvin arka muiden vapaalle kuvaamiselle sekä varsinkin videoinnille.

Vaikka he kuvittelevat olevansa niin erinomaisia niin eivät halua että tulevat vapaasti kuvatuiksi jossain tilaisuudessa tai kaupungilla.

Videoblogissa voivat naamaansa väännellä sekä tuijottaa pyöreillä silmillään kameraan yrittäen vaikuttaen tärkeiltä tai viehättäviltä, mutta se enintään säälittävää.

[/quote]

Mä inhoan sitä kun mua kuvataan! Olenkohan narsisti...

Vierailija
36/37 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En aikoinaan uskonut että oikeita narsisteja on olemassakaan kunnes jo yli puolivuosisataa elääneenä jokunen vuosi sitten törmäsin mieheen joka osoittautui sellaiseksi. Ja ihan kaikki kriteerit täsmää, ihan kouluesimerkki. Mitään erityistä meillä ei ennättänyt olla, mutta kyllä hän elämääni on kerennyt sabotoida ja aina vain jatkaa, vaikka en kahteen vuoteen ole suostunut edes näkemään häntä kun hän yrittää saada  huomioni. En mielelläni luokittele ihmisiä, mutta tämän asian aikanaan tutkin juuri noiden piirteiden avulla kun hyvät ystäväni (alan ihmiset) antoivat viitteitä siihen suuntaan kertomusteni perusteella. Minun mielestä tässä tyypissä ei ole mitään inhimillistä - kaikki liittyy vain siihen että hän saa olla keskipisteenä ja on valmis järjestämään vaikka minkälaisia teeskenneltyjä itkukohtauksia jos joku erehtyy sanomaan kaksikin lausetta peräkkäin ilman että hän pääsee väliin puhumaan. ja sitten hän samaistaa itsensä maailmakuuluuseen kirjailijaa ja matkii tämän elämäntapaa näkyvästi ja selittää kaikille että hän on tämän kaupungin se x. Olen kirjoittanut aikaisemminkin tästä tyypistä täällä vainoajana, koska sitä hän nyt tekee, tehnyt jo monta vuotta koska ei osaa hyväksyä sitä että hylkäsin hänet jo alkumetreillä. Sen jälkeen on kiusannut myös useita ystäviäni lukuisilla yhteydenotoilla ja yrittänyt selittä että minä olisin jotenkin sekaisin ja hän niin huolissaan minusta ja sitten puhunut kaikenlaisia keksimiään tarinoita minusta. En jaksa kaikkea kirjoitta koska inhottaa koko tyyppi.

Vierailija
37/37 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.05.2014 klo 23:06"]pelkään oikeesti että olen narsisti ja niin hyvä, että huijaan kaikkia. Myös itseäni. Olen huonossa suhteessa jossa olen kokokenut voivani huonosti, henkisesti ja fyysisisesti. Meillä on omlut molemminpuolista väkivaltaa, mieheni puolelta 2 rajua kertaa. Mies ei suostu juttelemasn niistä. Hän sanoo että uhriudun ja en nää teoillani seurauksia? Siis sillä että en ole imuroinut tai pessyt pyykkiä, ja kyllä olen koti äiti ja se kuuluisi päivittäiseen hommaan. itse vaan en koe tarpeelliseksi sitä ja pesen vaikka seuraavana päivänä enemmän. Ehkä minä olen se sairas akka joka ei ole tyytyväinen. Vasn kun en edes tiedä mihin piräisi olla tyytyväinen tai tyytymätön ja sit taas riidellään. ja mistä siitä varmaankin, kuinka en ole joitain tehnyt tai muuta.. ? ähh, vaikea selittää.. Pitää varmaan hankkia apua lopultakin, sitähän mulle on sanottu koko ajan kotona :D

[/quote]

No et sinä ole narsisti, sen voit unohtaa. Huonossa parisuhteessa ja kyllä sinussakin voi "vikaa" olla. Ei liity sinuun mutta mulla on yksi kaveri joka on ihan varma siitä että miehensä on narsisti tai vähintään päästään vialla. Voi olla ja enhän minä tiedä mitä siellä kotona oikeasti tapahtuu, mutta tämä kaveri nälvii miestään ihan koko ajan.