Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Haukkuuko narsistit aina?

Vierailija
05.05.2014 |

Kun yleensä aina kun lukee narsisteista, niin sanotaan että he haukkuvat ja kiusaavat uhriaan. Kai sitä voi kiusata muutenkin kun haukkumalla? Kokemuksia?

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.05.2014 klo 23:14"]

Niin mitä jos alistaa toista teoillaan?

[/quote]

Sitä niin, että siitä ei hyvä seuraa. Minäkään en tietääkseni ole koskaan ollut yhdenkään narsistin kanssa tekemisissä, mutta nyt olen sellaisen tavannut, ja onhan se kamalaa. Esimerkiksi työssä, antaa ymmärtää että työ A pitäisi nyt heti tehdä ja kun se on tehty, ilmenee ettei sillä niin väliä, mutta pahapaha se, että työ B onkin jäänyt tekemättä. Sellaisen kanssa tuntee olevansa koko ajan väärässä, vaikka tekisi täsmälleen niin kuin hän toivoo. Epäilemättä 'kaikki muut' ovat olleet aina hyviä, paitsi juuri sinä itse ja toisaalta taas niille muille ilmaisee, että sinä olisit paljon parempi kuin he, jotka sitten puolestaan tuntevat itsensä riittämättömiksi ja huonommiksi.

Vierailija
2/37 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.05.2014 klo 18:12"]

Kun yleensä aina kun lukee narsisteista, niin sanotaan että he haukkuvat ja kiusaavat uhriaan. Kai sitä voi kiusata muutenkin kun haukkumalla? Kokemuksia?

[/quote]

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 00:08"]

En aikoinaan uskonut että oikeita narsisteja on olemassakaan kunnes jo yli puolivuosisataa elääneenä jokunen vuosi sitten törmäsin mieheen joka osoittautui sellaiseksi. Ja ihan kaikki kriteerit täsmää, ihan kouluesimerkki. Mitään erityistä meillä ei ennättänyt olla, mutta kyllä hän elämääni on kerennyt sabotoida ja aina vain jatkaa, vaikka en kahteen vuoteen ole suostunut edes näkemään häntä kun hän yrittää saada  huomioni. En mielelläni luokittele ihmisiä, mutta tämän asian aikanaan tutkin juuri noiden piirteiden avulla kun hyvät ystäväni (alan ihmiset) antoivat viitteitä siihen suuntaan kertomusteni perusteella. Minun mielestä tässä tyypissä ei ole mitään inhimillistä - kaikki liittyy vain siihen että hän saa olla keskipisteenä ja on valmis järjestämään vaikka minkälaisia teeskenneltyjä itkukohtauksia jos joku erehtyy sanomaan kaksikin lausetta peräkkäin ilman että hän pääsee väliin puhumaan. ja sitten hän samaistaa itsensä maailmakuuluuseen kirjailijaa ja matkii tämän elämäntapaa näkyvästi ja selittää kaikille että hän on tämän kaupungin se x. Olen kirjoittanut aikaisemminkin tästä tyypistä täällä vainoajana, koska sitä hän nyt tekee, tehnyt jo monta vuotta koska ei osaa hyväksyä sitä että hylkäsin hänet jo alkumetreillä. Sen jälkeen on kiusannut myös useita ystäviäni lukuisilla yhteydenotoilla ja yrittänyt selittä että minä olisin jotenkin sekaisin ja hän niin huolissaan minusta ja sitten puhunut kaikenlaisia keksimiään tarinoita minusta. En jaksa kaikkea kirjoitta koska inhottaa koko tyyppi.

[/quote]Kuulostaa tutulta. Tuntemani narsisti oli nimenomaan jatkuvasti "huolissaan" minusta. Järjesteli asioitani puolestani, puhui ystävilleen minusta "holhottavana", valehteli ja muunteli sanomisiani. Käänteli totuutta. Siihen suohon kun joutuu alkaa lopulta uskoa, että narsisti on oikeassa. Tuo on vain yksi tapa nujertaa uhri. Kun lopulta jätin hänet, hän haukkui minut alhaisilla tavoin ja iski kaikista heikompiin kohtiini. Jos olisin yhtään heikompi ja huonoitsetuntoinen olisin murtunut täysin.

Vierailija
4/37 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haukkuu ja vähättelee. Kyllä ne niin aina tekee enemmän tai vähemmän.

Vierailija
5/37 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te ja teidän narsissinne. Tuollaisia piirteitä on kaikissa ihmisissä, se raja menee siinä kuinka itse narsisti näkee itsensä ja kuinka tunnekylmä on... Täällä joka toinen ihminen on av-mamman mielestä narsisti.

Vierailija
6/37 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 08:47"]

Te ja teidän narsissinne. Tuollaisia piirteitä on kaikissa ihmisissä, se raja menee siinä kuinka itse narsisti näkee itsensä ja kuinka tunnekylmä on... Täällä joka toinen ihminen on av-mamman mielestä narsisti.

[/quote]Tuntemallani narsistilla on diagnoosi. Olet muuten itsekin av-mamma.

Vierailija
7/37 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 08:44"]

Tuntemani narsisti oli nimenomaan jatkuvasti "huolissaan" minusta. Järjesteli asioitani puolestani, puhui ystävilleen minusta "holhottavana", valehteli ja muunteli sanomisiani. Käänteli totuutta. Siihen suohon kun joutuu alkaa lopulta uskoa, että narsisti on oikeassa. Tuo on vain yksi tapa nujertaa uhri. Kun lopulta jätin hänet, hän haukkui minut alhaisilla tavoin ja iski kaikista heikompiin kohtiini. Jos olisin yhtään heikompi ja huonoitsetuntoinen olisin murtunut täysin.

[/quote]

Näinhän ne toimii.

Sitten jos jätät hössötyksensä ja "huolestumisensa" huomiotta kun et jaksa niistä päiväkausia vääntää hänen kanssaan, niin sitten olet passiivis-agressiivinen.

Vierailija
8/37 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen narsisti, koskaan en hauku/lyttää ketään, mutta en näe vian olevan ikinä minussa jos vaikka on riita, vaikka olisinkin aloittanut riidan niin syy on hänen koska hän on olemassa, jos häntä ei olisi olemassa niin riitaa ei olisi koskaan syntynyt, tiedostan narsismin itsessäni mutta en näe sitä vikana, toinen minkä tunnistam itsessäni on ihailun tarve, ei ulkonäöllisen ihailun vaan älykkyyteni ja saavutusteni ihailu, kolmas puoli on se että minä olen aina oikeassa ja muut väärässä mutta en lyttää muiden mielipiteitä vaan minun on parempi, narsistina inhoan narsistisia ihmisiä ja koen heidät uhkana, sisimmilläni inhoan itseäni ja siksi tarvitsen rakkautta muilta ja jos en sitä saa niin häviän kyseisen ihmisen elämästä. En ole hyväksikäyttänyt ketään paitsi seksuaalisesti, en kykene suhteeseen koska en koe yhtään naista minun arvoisekseni, ne kerrat kun olen ollut suhteessa niin olen vaatinut jatkuvaa huomiota ja kun sen sitä saa niin kyllästyn. Hankalaa on narsistin elämä kun kaikki kääntyy vastaan vaikka en omasta mielestäni mitään anteeksiantamatonta ole tehnyt kellekkään, tosin sekin saattaa olla mun päässä että olen viaton.

Vierailija
9/37 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla myös passiivis-aggressiivinen. Esim. ei vastaa sun kysymyksiin, ei vastaa viesteihin, häipyy ilmoittamatta ja tulee takaisin elämääsi kuin mitään ei olisi tapahtunut, kääntää riidat aina sinun syyksesi jne. 

Vierailija
10/37 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne kaikki edessä hauku ja takanakin saattavat tehdä sen niin, ettei sitä heti pysty haukkumiseksi sanomaan. Sanotaan vaikka niin, että värittävät totuutta sopivasti ja antavat ymmärtää tiettyyn suuntaan asioita.

Vierailija
11/37 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti haukkuu kasvotusten vasta kun hän uskoo jo sinun olevan täydellisesti koukussa häneen. Parisuhteessa mahdollisesti vasta (pika)avioitumisen jälkeen tms. Normaaleja tuttaviaan tuskin haukkuu suoraan päin naamaa, mutta tekee sitäkin enemmän tihutyötä selän takana. 

Vierailija
12/37 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsisti käyttää uhriaan itsensä pönkittämiseen, eli ns. narsistisena lähteenä. Kaikki on näennäisesti hyvin niin kauan kuin lähteenä toimiva ihminen antaa narsistiselle tämän tarvitsemaa positiivista huomiota, imartelua, kiitosta ja kehuja ja säestää tämän mielipiteitä. Mutta auta armias jos esim. kyseenalaistat narsistin toimintaa tai mielipiteitä missään asiassa niin silloin alkaa haukkuminen ja kiusaaminen. Erityisen paha on jos olet eri mieltä narsistin kanssa tilanteessa jossa on muita ihmisiä paikalla. Narsisti kokee tällaisen asian kuin räkäisisit yllättäen hänen naamalleen ja nauraisit päälle. Myös se että narsisti pettyy toimintaasi suhteessa muihin ihmisiin voi aiheuttaa narsistisen raivon heräämisen. Narsisti ei kestä ollenkaan että "lähde" onkin yllättäen eri mieltä tai tekee ratkaisuja joille hän ei ole antanut hyväksyntäänsä.

Vierailija
13/37 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En sanoisi, että aina haukkuu, vaan käyttää 'hienompia' tapoja. Itse asiassa alkuvaiheessa pikemminkin päin vastoin. Vasta myöhemmin tulee haukkumista, kun et olekaan täydellisesti hänen erinomaisuutensa peili.

Esimerkiksi antaa sinun ymmärtää, että joku pitää tehdä tavalla A, ja kun sinä olet sen tehnyt niin, ilmoittaa ulkopuolisten läsnäollessa, että se pitäisi olla itsestään selvää, että tehdään tavalla B. Tai ainakin ilmaisee jotenkin, että sinä teit sen väärin. Tai sovitaan yhdessä, että toimintatapa on C, mutta kaikilla muilla on tiedossa, että D on se tapa.

Sanoisin, että narsistin todellisuus on erilainen kuin sinun. Kumma kyllä, hän saa muut uskomaan omat lavastuksensa ja näytelmänä.

Vierailija
14/37 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohon narsistinen lähde -juttuun lisäisin, että kun narsisti katkeroituu entistä pönkittäjäänsä vastaan, niin hän myös yleensä aloittaa aktiivisen mustamaalauskampanjan tätä vastaan. Eli tärkeää on saada ihminen huonoon valoon ja mielellään kääntää yhteiset ystävät ja tuttavat häntä vastaan, etenkin ne joilla on eniten merkitystä kyseiselle henkilölle. Jos olet joskus erehtynyt luottamaan narsistiin ja kertonut tälle asioitasi luottamuksella, niin kannattaa valmistautua että mikäli narsisti suuttuu sinulle ne asiat voidaan vetää esiin siten että joutuisit mahdollisimman epäsuotuisaan valoon.

Narsisti on manipuloinnin mestari niin hyvässä kuin pahassa, mutta hän ei tee asioita niin sanotusti huvikseen eikä loukkaa vain loukkaamisen ilosta. Hän oikeasti huijaa itsensä uskomaan sen kuinka valkoinen muuttuu mustaksi käden käänteessä ja paljon muuta. Juuri siksi hän on niin vakuuttava.

Vierailija
15/37 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.05.2014 klo 18:14"]

Voi olla myös passiivis-aggressiivinen. Esim. ei vastaa sun kysymyksiin, ei vastaa viesteihin, häipyy ilmoittamatta ja tulee takaisin elämääsi kuin mitään ei olisi tapahtunut, kääntää riidat aina sinun syyksesi jne. 

[/quote]

Juuri tällainen passiivis-agressiivinen tyyppi on se mitä haen takaa, kun olen miettinyt että on pakostikin muunlaisia narsisteja kuin niitä jotka kiljuvat naama punasena ja haukkuvat suoraan päin naamaa. Minkälaisia nämä sitten ovat? Millä tavalla narsisimi ilmenee? Tuossa tulikin jo jotain esimerkkejä... Lisää? Ap

Vierailija
16/37 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsistit eivät yleensä ole passiivisia, eikä niistä pääse helpolla eroon.

Monesti päinvastoin uhri häipyy ykskaks kun narsistin todellinen luonne tulee esiin. Narsisti pitää tällöin uhriaan narsistisena/pahana, koska uhri jätti hänet "kuin nalli kalliolle" ja "aivan pienestä". Todellisuudessa kukaan ei tiedä totuutta ja moni uskookin narsistin juttuja. Narsisti ei näe itsessään mitään vikaa ja monesti ei "tajua paikkaansa millään".  Narsistille on tyypillistä heittäytyä itse uhriksi..moni läheisistä meneekin aivan sekaisin loppujen lopuksi että kuka on uhri ja kuka oli se paha..manipuloitsee muita mennen tullen tällä pelillään.. Yleensä narsisti näkee käsittämättömän paljon vaivaa saadakseen jonkun ihmisen huonoon valoon ja pyrkii rikkomaan uhrin kaikki läheiset ihmissuhteet, koska on aivan kaikesta mustasukkainen..paitsi saattaa teeskennellä toista hämätäkseen uhriaan. Monesti projisoi omat ja perheensä huonot ominaisuudet johonkin toiseen, ja saattaa itsekin uskoa että näin on. Uskoo omiin olettamuksiinsa, mistä viimeistään pitäisi huomata kuika sekaisin narsisti egonsa kanssa on. Antaa ymmärtää uhristaan vaikka mitä ja levittää vääristeltyjä juttuja.  Ja on käsittämättömän kateellinen ja pahansuopa, mutta verhoaa tämän yllättävän ovelasti heittäytymällä itse uhriksi.

Vierailija
17/37 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
18/37 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsisti ei todellakaan ole passiivinen mutta voi kyllä käyttää eristämistä ja hyljeksintää rankaisukeinona jos tietää sen satuttavan erityisen paljon kohdetta, esimerkiksi perheen sisällä tämän voi toteuttaa ilman että yhteys katkeaa. Jos siis narsistilla on perheessä sellainen ihminen joka hänen raivonsa kohteeksi joutuu. Ehkä sitten kaveripiirissäkin tuo voisi olla mahdollista, tai työpaikalla. Uskoisin että siihen liittyy aina muiden manipulointi kohdetta vastaan. Eli jos pelkästään torjuu ja on passiivis-agressiivinen, ei kuulosta ihan narsisistilta.

Vierailija
19/37 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkään että mun mies on narsisti. Tuli taas yksi valhe selville mutta väittää kovasti ettei ole valehdellut...

Vierailija
20/37 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.05.2014 klo 20:00"]

Narsisti ei todellakaan ole passiivinen mutta voi kyllä käyttää eristämistä ja hyljeksintää rankaisukeinona jos tietää sen satuttavan erityisen paljon kohdetta, esimerkiksi perheen sisällä tämän voi toteuttaa ilman että yhteys katkeaa. Jos siis narsistilla on perheessä sellainen ihminen joka hänen raivonsa kohteeksi joutuu. Ehkä sitten kaveripiirissäkin tuo voisi olla mahdollista, tai työpaikalla. Uskoisin että siihen liittyy aina muiden manipulointi kohdetta vastaan. Eli jos pelkästään torjuu ja on passiivis-agressiivinen, ei kuulosta ihan narsisistilta.

[/quote]

Passiivis-aggressiivisuus on nimenomaan aktiivista toimintaa ja yksi narsistin toimintatavoista. 

http://thenarcissistatwork.com/passive-aggressives/