Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Niskat jatkuvasti jumissa, en saa aikaa fysioterapiaan?

Vierailija
05.05.2014 |

Mitä minä teen? Olen opiskelija, eikä ole varaa sadan euron käynteihin yksityisellä, eikä oikein hierontaankaan. Olen saanut lääkäriltä lähetteen fysioterapiaan, soitin sinne tänään aamulla ja sieltä sanottiin, ettei aikoja ole antaa, ennen kuin vasta ensi syksynä?!

Jokin minun asennoissani on ihan pielessä ja kärsin päänsäryistä vähän väliä. Jos venyttelen, se pahentaa asiaa. Liikun paljon, mutta nyt kipu on sitä vähentänyt. Uidessa alkaa sattua päähän, lihakset menevät jumiin. Istun koulussa ja istun kotona lukemassa ja yritän koko ajan istua suorassa, mutta mikään ei auta.

Mitä minä NYT teen? :( :( 

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tuskinpa ongelmasi on juuri tuo, ettet saa fyssariaikaa vaan se, että olet väärissä, yksitoikkoisissa asennoissa pitkin päivää, et jumppaa, et venyttele, et pidä yllä lihaskuntoa etkä käy hieronnassa.

Vierailija
2/6 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.05.2014 klo 12:19"]

No tuskinpa ongelmasi on juuri tuo, ettet saa fyssariaikaa vaan se, että olet väärissä, yksitoikkoisissa asennoissa pitkin päivää, et jumppaa, et venyttele, et pidä yllä lihaskuntoa etkä käy hieronnassa.

[/quote]

En sanonut, ettenkö tekisi näitä asioita vaan että ne alkaa pahentaa tilannetta! Tarvitsen ihan selvästi jotain ohjausta päivittäisiin toimiin ja liikuntaan, etten pahenna tilannetta entisestään.

Sanoin jo, ettei hierontaan ole varaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä silloin on varaa jos on todellinen tarve. Minä kävin 2 kertaa erittäis osaavalla fysioterapeutilla Jyväskylässä ja maksoi yhteensä 72e. Sain erittäin hyvät ohjeistukset kotona tehtäväksi ja ei edes ehdottanut mitään lisäkäyntejä, koska nimenomaan terotti sitä että hän ei voi hoitaa vaan itse hoidat kuntoon ja kuntoon tulikin, tosin jos laiskottelen päivän pari liikkeistä, niin takaisin tulee päänsärkyineen.

Vierailija
4/6 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos sulla kertakaikkiaan ei ole varaa fyssarikäyntiin, niin sitten ei voi muuta kuin kokeilla joku yhdistelmä näistä: niska-hartiaseudun jumppa+venyttely+istuma-asennon tarkistus+keskivartalon lihasten vahvistus/ryhdin parantaminen.

Jumppaa:

http://www.selkaliitto.fi/niskahartiajumppa

http://www.iltasanomat.fi/terveys/art-1288560422170.html

Venyttelyä:

http://www.mobilat.fi/download/venyttelyopas.pdf

Kannattaa huomioida, että sinulla voi olla esimerkiksi rintalihakset ja/tai lonkakoukistajat niin kireät, että sen vuoksi on vaikea löytää hyväryhtistä asentoa. Siksikin venyttely, ei vain jännityksen laukaisun vuoksi.

Lihaskuntoa monipuolisesti mutta keskivartalon treenausta painottaen. On hyödytöntä tehdä pelkkää jumppaa ja venyttelyä, jos istuma-asento on ihan pielessä. Tee syviä vatsalihaksia aktivoivia liikkeitä, esim. punnerrus, lankku.

Vierailija
5/6 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis todellako molemmat niskat? Yhdessäkin olisi vaivaa tarpeeksi. Anteeksi tämä vinoilu, mutta jaksan aina ihmetellä yleistä tapaa puhua niskasta monikossa. Mulla on mahat sekaisin ja kurkut kipeät?

Vierailija
6/6 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä kun niska on jumissa helpottaa vain hetkeksi, kun venyttelee sitä kipeää lihasta. Mietippä, että mitkä kipeytyneen lihaksen lähellä olevat lihaksesi laiskottelevat ja sillä tavalla ylikuormittavat niskasi lihakset kipeiksi? Olkapäätä tukevat lihaksetko? Oiennut alaselkä? Varmista koko ryhtisi seisten ja istuen. Netistä löytyy ohjeita oikean ryhdin etsimiseen. Istutko koko ajan?