Keittiöremonttiapua!
kirjoitin jo aiemminkin mutten löydä sitä aloitusta...
ongelma kuitenkin edelleen on. Mikä on mielestäsi suurin paha:
-Uunin ja vesipisteen väli on 3m (noin). (Liesi lähellä vesipistettä.)
-Uuni ja jääkaappi ovat vierekkäin (mahdollisuus esim ~5cm väliin, lista peittäisi kolon)
-Uuni olisi seinäkompleksissa jossa suoraan vieressä ei olisi laskutilaa ( ~120cm päässä)
Kommentit (6)
Uunin ja vesipisteen välinen etäisyys ei itketä paljoa, mutta se itkettää jos ote alkaa pettää kuumasta uuniastiasta eikä saa sitä heti tyrkättyä pois käsistään.
Uunia ja jääkaappia ei vierekkäin.
Kiitoksia kommenteista! Olenkin miettinyt että miten homma käytännössä oikeasti toimisi, mihin tarvitsen välitöntä vettä uunin kanssa. Järjestys menisi juuri niin, että vesipiste > liesi > vähän matkaa ja uuni, erillisenä seinämänä, mikron kanssa. Valmistan uuniin menevät ruoat lieden lähellä, siitä kantaminen toki pari metriä. ja laskutilaa tulisi tuossa uunin viereen kyllä.
Jossain blogissa mainittiin uunin ja jääkaapin vierekkäin olemisen, tai siis sen kieltämisen, olevan old school meininkiä. Kaikki googlaamiseni toistaiseksi päätyy siihen ettei lämmintä ja kylmää vierekkäin!?
ap
Olen täsmälleen samaa mieltä kuin numero 2. Itse olen myös entinen keittiökaupan ammattilainen, joten saanut koulutusta näissä asioissa.
Ehdottomasti keskimmäinen on pahin vaihtoehto.
Ei ole "old-schoolia" tuo koneiden vierekkäisyyden välttäminen. Uuni tuottaa lämpöä niin paljon että se väistämättä lisää jääkaapin energian kulutusta. nro 5.
Annan mielipiteeni entisenä alan ammattilaisena (vaihtanut alaa) ja keittiötä paljon käyttävänä perheenäitinä.
Uunin ja vesipisteen tuskin tarvitsee olla lähekkäin. Itselleni ei tule vastaan tilanteita, että näin olisi, mutta tavat ovat erilaisia.
Jos uuni ja jääkaappi ovat liian lähekkäin, jääkaappi lämpenee uunin takia ja käyttää paljon energiaa ja kuluu loppuun nopeammin. Jos on pakko tehdä näin, kannattaa laittaa vaikka kaksi välilevyä näiden laitteiden väliin. Jos on yksi välilevy, niin sitten lisäksi rakoa. Tämä vaihtoehto on ehkä huonoin antamistasi, mutta ei mitenkään kauhean huono.
Onhan se kiva, jos uunin vieressä on laskutilaa, mutta eipä ole itselläkään ja itse olen keittiöni suunnitellut uuteen omakotitaloon:) Kyllä uunipelti kädessä voi ottaa pari sivuaskelta, jos katsoo valmiiksi, että kuumalle pellille tai astialle on valmiiksi tyhjää laskutilaa. Jos keittiössä on siinä kohtaa ahdasta, on pieniä lapsia ympärillä tms., niin vaaratilanteita voi tulla.Mielestäni huonompi vaihtoehto on, että laskutila on selän takana, ts. joutuu kääntymään ympäri laskeakseen uunista otetun kuuman astian.
Auttoiko yhtään, ap?