Voiko olla mahdollista että mulla on irronnut aikaisemmin yleensä aina 2 munasolua eri munanjohtimista tai jotain? Vastaavia kokemuksia?
Ennen siis oli kuukautiset aina niin että runsasta vuotoa 3 päivää, sitten tauko 1 vrk ja sitten taas vuotoa 3 päivää. Tätä oli useampi vuosi. Sitten täytin 42 ja sen jälkeen vuotoa on ollut enää tuo 3 päivää eikä tauon jälkeen ole enää palannut. Olen ajatellut josko toinen munanjohtimeni olisi tätä nykyä pois pelistä ja aikaisemmin siis tullut molemmilta puolilta viipeellä tai jotain? Mitä mieltä olette, voisiko olla mahdollista? Isäni on kaksonen jos sillä mitään merkitystä on. Yksi raskaus takana, yksi lapsi.
Kommentit (18)
Ei ne munasolut vuotoa tee, vaan kohdun paksuuntunut, verta täynnä oleva limakalvo. Tuli sinne munasolua tai ei, niin vuoto alkaa, kun hedelmöittynyttä munasolua ei kuulu. En ole kylläkään koskaan tuollaisesta tauosta kuullut.
Munasarjassa kypsyy joka kierto 2-4 munasolua, joista yksi kypsyy loppuun asti ja plumpsahtaa liikkeelle.
Molemmissa munasarjoissa samaanaikaan kypsyvät solut kuulostavat aika epätodennäköisiltä.
Kohdun materiaali taas irtoaa kun tietyt hormonitasot laskevat.
Vierailija kirjoitti:
Veri tulee kohdusta, voihan sulla olla kaksi kohtua.
En oikein tätä usko koska olen synnyttänyt kuitenkin, olisi kai tuollainen tullut ilmi. Mutta mikä tuon tauon voi selittää? Oli siis täysi vuorokausi täysin vuotamatonta aikaa muuten niagarakuukautisten välissä.
Sitä miettiessä AP voi opetella kirjoittamaan "viiveellä".
Tää varmaan olis sellainen juttu, mitä kannattaisi kysyä gynekologilta mielummin kuin vauvalehden aaveepalstalta...
Vierailija kirjoitti:
Munasarjassa kypsyy joka kierto 2-4 munasolua, joista yksi kypsyy loppuun asti ja plumpsahtaa liikkeelle.
Molemmissa munasarjoissa samaanaikaan kypsyvät solut kuulostavat aika epätodennäköisiltä.
Kyllähän kaksosraskauksissa tulee 2 munasolua samaan aikaan kypsiksi jos on erimunaiset. Ja siis isän puolelta mulla on ollut kaksosgeeni tai riski tai mikä se nyt viralliselta nimeltään onkaan. Heidän perheessä on yhteensä kolmet kaksoset.
Vierailija kirjoitti:
Tää varmaan olis sellainen juttu, mitä kannattaisi kysyä gynekologilta mielummin kuin vauvalehden aaveepalstalta...
No ei mua tämä nyt niin tosissaan kiinnosta. Kunhan pohdin taas kun kuukautiset loppuivat. Että nykyään voi jo luottaa etteivät ne enää taukopäivän jälkeen palaa kuten ennen.
Kuukautiset muuttuvat iän myötä vaikka miten ja se on ihan normaalia. Mulla tuli nyt 35-vuotiaana uutena tuollainen taukopäivä.
Vaikka munasoluja olisikin kaksi tai useampi niin ei ne kaksia menkkoja aiheuttaisi.
Mulla on viimeisen raskauden jälkeen ollut, 7 vuotta siis, aina tuo päivän tauko.
Ja oon kuullut että monella muullakin on.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Kuukautiset muuttuvat iän myötä vaikka miten ja se on ihan normaalia. Mulla tuli nyt 35-vuotiaana uutena tuollainen taukopäivä.
Vaikka munasoluja olisikin kaksi tai useampi niin ei ne kaksia menkkoja aiheuttaisi.
Mistähän tuollainen taukopäivä tulee? En mä sitä sanonutkaan että tulisi kahdet kuukautiset vaan että irtoaisi kaksi munasolua ja se vuoto liittyisi siihen. Ja sitten vanhemmiten toinen munasarja putoaa pois pelistä, ei irtoa enää kuin yksi munasolu -> lyhyempi vuoto. Tämä olisi loogisin selitys tuollaiseen taukopäivään ja sen loppumiseen vanhemmien.
Harvinaista mutta mahdollista.Onhan näitä erimunaisia kaksosraskauksia. Aina ei lapsen isäkään ole ollut sama.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on viimeisen raskauden jälkeen ollut, 7 vuotta siis, aina tuo päivän tauko.
Ja oon kuullut että monella muullakin on.
-eri
Ja olin just 35 v tuolloin, kuten joku sanoi. Aika jännä.
Kiva kuulla että puan ehkä lyhenee!
Onhan se mahdollista. Sillain ne epäidenttiset kaksosetkin saavat alkunsa, että on ollut samanaikaisesti kaksi munasolua liikkeellä.
Mutta AP, käypä gynekologilla. Voi olla menopaussi aluillaan tai jokin häiriö.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se mahdollista. Sillain ne epäidenttiset kaksosetkin saavat alkunsa, että on ollut samanaikaisesti kaksi munasolua liikkeellä.
Olen kyllä ihan tyytyväinen tähän kuukautisten lyhenemiseen joka tapauksessa. Ja menopaussi nyt ainakin on täysin luonnollista gynekologin toteamattakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistähän tuollainen taukopäivä tulee? En mä sitä sanonutkaan että tulisi kahdet kuukautiset vaan että irtoaisi kaksi munasolua ja se vuoto liittyisi siihen. Ja sitten vanhemmiten toinen munasarja putoaa pois pelistä, ei irtoa enää kuin yksi munasolu -> lyhyempi vuoto. Tämä olisi loogisin selitys tuollaiseen taukopäivään ja sen loppumiseen vanhemmien.
No mutta ei taida olla mitään syytä miksi kaksi munasolua aiheuttaisi eri aikaista vuotoa noin lähekkäin. Kuukautisvuodossa on kuitenkin kyse siitä kohdusta irtoavasta limakalvosta, ei yksittäisistä munasoluista.
Taukopäivä liittyy ymmärtääkseni yleensä hormonitoimintaan ja joillain ihmisillä ihan siihen että vuoto tukkeutuu joksikin aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän kaksosraskauksissa tulee 2 munasolua samaan aikaan kypsiksi jos on erimunaiset. Ja siis isän puolelta mulla on ollut kaksosgeeni tai riski tai mikä se nyt viralliselta nimeltään onkaan. Heidän perheessä on yhteensä kolmet kaksoset.
Mulla sama. Olen ollut raskaana niin että odotin epäidenttisiä kaksosia, ja ovulaatio oli eri päivinä.
Ikävä kyllä ensin irtautunut kiinnittyi liian alas, ja raskaus keskeytyi.
Suvussani on olleet kaksoset molempien vanhempieni puolelta, äidin suvussa isoisän molempien vanhempien perheissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kyllä ihan tyytyväinen tähän kuukautisten lyhenemiseen joka tapauksessa. Ja menopaussi nyt ainakin on täysin luonnollista gynekologin toteamattakin.
Jep. Luonnollinen on, mutta voi tuoda mukanaan jos jonkinlaista kremppaa. Mulla todettiin osteoporoosi menopaussi myötä. Ja jos vielä mielit lapsia saada, olisi varmaan hyvä tietää onko kiire?
Veri tulee kohdusta, voihan sulla olla kaksi kohtua.