Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hirveä lahja, miten kieltäytyä?

Ap
13.12.2020 |

Toveri haluaa tehdä minulle itsetehdyn lahjan ja minun käyttävän sitä vaikka koen sen hirveäksi, en ottaisi sellaista vaikka ilmaiseksi jaettaisiin. Ei ole mitenkään tyyliseni, kaapin täyte vain. Karsin muutenkin tavaramärää. Koitin kieltäytyä, lahja lähes valmis ja sen suhteen mielipidettäni ei alkujaan kysytty. Mikä tehoaisi kieltäytymisessä niin ettei toinen loukkaannu?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä oli jo ketju jossa lahjansaaja sanoi EN TYKKÄÄ ja ojensi lahjan takaisin. Sitten ihmiset olivat siitä montaa eri mieltä.

Vierailija
2/21 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on sellainen häkkyrä täynnä nauloja paukutettuna sinne päin. Olevinaan huonekalu

-ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Polta se!

Vierailija
4/21 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lahja on saanut alkunsa kuvailemissasi olosuhteissa, niin silloin lahjan antaja on todennäköisemmin ajatellut itseään (minusta on hauska tehdä tällainen! En itse sitä tarvitse. Hmmm. Kenelleköhän sen antaisin?!) kuin sinua. Joten hän hyvin todennäköisesti ottaisi itseensä lahjasta kieltäytymisestä.

Neuvoni on, että älä turhaan aiheuta konfliktia. Ota lahja vastaan ja käytä pihalla/parvekkeella vaikka kukkatelineenä tai jos tämä tai joku vastaava uusiokäyttö ei onnistu, niin laita kierrätykseen.

Jos kaverisi joskus tivaa, että missäs se lahjani on, niin sano tyynesti, että et löytänyt sille yrityksistä huolimatta käyttöä ja se on löytänyt paremman kodin muualta. Kun et ehdoin tahdoin käyttäydy loukkaavasti, niin kaverillasi ei ole perustetta vetää hernettä nenään ja ehkä hän jatkossa miettii paremmin, mitä antaa lahjaksi.

Vierailija
5/21 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tuttu tunkee kaikki lastensa vanhat lelut ja vaatteet meidän nurkkiin, eikä millään usko, ettei haluta. Luulee, että kursailen, kun sanon, että emme halua. Olen sanonut ihan suoraan, että ei oteta. Mutta jättää sitten vain pussin oven taakse. Näen punaista, kun oven taakse ilmestyy joku hemmetin jätesäkki täynnä vaatetta, vaikka se olisi ihan hyvääkin. Nyt mulla on vaatekomero täynnä noita pussukoita. Osa ollut jo valmiiksi liian pientä meidän lapsille. En viitsisi heittää roskiinkaan, kun toinen on hyvällä tahdolla antanut. Mutta en jaksa niitä tavaroita kirpputorillekaan lähteä myymään. Pitää varmaan säilyttää jonkin aikaa ja viedä sitten johonkin keräykseen. Mutta teettää mulle aivan turhaa työtä ja vie tilaa kaapeista. Uskokaa, kun joku sanoo, ettei halua tavaroitanne!!

Vierailija
6/21 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antajan lähdettyä saat tehdä lahjalle, mitä lystäät. Kiertoon vaan.

Vierailija
7/21 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahjahevosen suuhun ei ole katsomista.. Sano kiitos ja laita hyväntekeväisyyteen .

Vierailija
8/21 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun tuttu tunkee kaikki lastensa vanhat lelut ja vaatteet meidän nurkkiin, eikä millään usko, ettei haluta. Luulee, että kursailen, kun sanon, että emme halua. Olen sanonut ihan suoraan, että ei oteta. Mutta jättää sitten vain pussin oven taakse. Näen punaista, kun oven taakse ilmestyy joku hemmetin jätesäkki täynnä vaatetta, vaikka se olisi ihan hyvääkin. Nyt mulla on vaatekomero täynnä noita pussukoita. Osa ollut jo valmiiksi liian pientä meidän lapsille. En viitsisi heittää roskiinkaan, kun toinen on hyvällä tahdolla antanut. Mutta en jaksa niitä tavaroita kirpputorillekaan lähteä myymään. Pitää varmaan säilyttää jonkin aikaa ja viedä sitten johonkin keräykseen. Mutta teettää mulle aivan turhaa työtä ja vie tilaa kaapeista. Uskokaa, kun joku sanoo, ettei halua tavaroitanne!!

Ei ole hyvällä tahdolla annettu, jos olet suoraan sanonut, ettette tarvitse. Hänen on vain helpompaa tuoda vaatteet teille kuin myydä niitä kirpparilla tai laittaa kierrätykseen. Vie pussit takaisin heidän kotiovensa taakse, niin eiköhän jossain vaiheessa ala uskoa.

Vierailija
9/21 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vie takaisin kaverisi ovelle

Vierailija
10/21 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiität lahjasta ja viet sen jälkikäteen kierrätykseen. Jos lahjan antaja on urpo ja kyselee perään niit voit puhua jotain ympäripyöreää tai todeta että annoit sen eteenpäin. "Se oli hueno mutta ei löytänyt paikkaansa meillä".

Lahjasta tulisi kiittää mutta ei ole velvollisuutta säilyttää tai käyttää. Jos antaja toistaa tempauksen myöhemmin niin sanoisin astetta suoremmin ettei meille sovi tuollaiset. Heti ei kuitenkaan kannata loukata kun tuskin se pahaa tarkoittaa.

Vierailija
11/21 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

0/5

Vierailija
12/21 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi sinulla on tuollainen tuttu? Siis miksi ihmeessä annat jonkun käyttää oveasi kaatopaikkana? Ihme tossu olet.

Vierailija
13/21 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai teillä on roskalaatikko, jonka jäteauto käy tyhjentämässä? Itse kippaan surutta roskiin kaiken turhan. Toki lajittelun jätteet ja kierrätän, mutta se tulee siinä samalla.

Vanhoilla rikkinäisillä vaatteilla pesen auton vanteet ja sitten rätti roskiin.

Vierailija
14/21 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sitten, jos kaveri tulee kylään ja haluaa nähdä häkkyrän? Jos se on meinaan annettu pois.

Vierailija
15/21 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on sellainen häkkyrä täynnä nauloja paukutettuna sinne päin. Olevinaan huonekalu

-ap

Jos tämä totta, niin kyllä voi suoraan sanoa, ettei teille sovi/mahdu/ole tarvista sellaiselle. Minusta lahjaksi ei saisi ikinä antaa sisustukseen liittyvää. Paitsi jotain todella hillittyä, neutraalia ja pientä. Ei nyt sentään huonekaluja! Vaikka kuinka on vaivalla tehty, niin ei tarvi ottaa. Eri asia, jos saat sen piilotettua vaikka vuodeksi johonkin kaapin perukoille ennen kiertoon laittamista.

Vierailija
16/21 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on bipolaarinen kaveri, joka aina vauhtivaiheessa kantaa mulle tolkuttoman määrän kaikenlaista ihmeellistä krääsää, kerran mm. 1980-luvun retro-ilmankostuttimen. Asun ahtaissa tiloissa, eikä todellakaan ole tilaa säilytellä kuin oikeasti välttämättömät tavarat.

Minkäs teet. Kiitän ja sitten kierrätän. Koen asiasta jonkinlaista stressiä, koska en halua heittää toimivaa tavaraa roskiin ekologisista syistä, ts. pakko keksiä sille sijoituspaikka.

Mun mielestä lahja otetaan vastaan ja siitä kiitetään. Sen jälkeen sille saa tehdä mitä haluaa.

Vierailija
17/21 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä sitten, jos kaveri tulee kylään ja haluaa nähdä häkkyrän? Jos se on meinaan annettu pois.

Jos kaverisi on kohtelias, niin ei hän kysy sitä nähtäväkseen.

Jos hän ei ole kohtelias ja ilmaisee halunsa nähdä se, niin ei sinun tarvitse nöyristellä hänelle, sanot vaan ettei sinulla ollut käyttöä sille ja annoit sen pois.

Vierailija
18/21 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on bipolaarinen kaveri, joka aina vauhtivaiheessa kantaa mulle tolkuttoman määrän kaikenlaista ihmeellistä krääsää, kerran mm. 1980-luvun retro-ilmankostuttimen. Asun ahtaissa tiloissa, eikä todellakaan ole tilaa säilytellä kuin oikeasti välttämättömät tavarat.

Minkäs teet. Kiitän ja sitten kierrätän. Koen asiasta jonkinlaista stressiä, koska en halua heittää toimivaa tavaraa roskiin ekologisista syistä, ts. pakko keksiä sille sijoituspaikka.

Mun mielestä lahja otetaan vastaan ja siitä kiitetään. Sen jälkeen sille saa tehdä mitä haluaa.

Onko lähistöllä mitään yleistä kierrätyskeskusta tai jotain esim. opiskelijoiden roskalavaa, joka toimii epävirallisena kierrätyspaikkana?

Vierailija
19/21 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi otetaan vastaan?

Jos tietäisin, kuka olet, alkaisin ihan huvikseni tuoda kaikki roskani sinulle. Varmaan kiittäisi kauniisti banaaninkuorista ja käytetyistä nenäliinoista.

Vierailija
20/21 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko lähistöllä mitään yleistä kierrätyskeskusta tai jotain esim. opiskelijoiden roskalavaa, joka toimii epävirallisena kierrätyspaikkana?

Miksi pitäisi toimia toisen roskakuskina? Eikö se jätteen tuottaja voi itse viedä jätteitään sinne roskalavalle?

Hiton aasit, miksi teette väkisin asioista niin monimutkaisia?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kaksi