olen sairauseläkkeellä mt-ongelmista
Kommentit (25)
Hyvä sitten, jos pääsit eläkkeelle. Itse en ole saanut edes kunnon hoitoa ja eläkepäätökset hylättiin, luultavasti siksi etten ole kyennyt sitoutumaan hoitoon ts. vointini ei ole ollut usein tarpeeksi hyvä, etteikö käyntejä olisi jäänyt silloin tällöin väliin.
[quote author="Vierailija" time="04.05.2014 klo 03:19"]
On tää Suomi kumma maa kun ollaan kateellisia toisten sairauseläkkeistäkin.
[/quote]
En mä usko että nuo on kateellisia, varmaan vähän ihmeissään. Ihmettelen kyllä vähän minäkin miten yllättävän helposti ap on päässyt eläkkeelle. Itselläkin on ollut OCD ala-asteelta asti. Kaiken vapaa-ajan käytin nuorempana pakko-oireisiin, mutta silti kävin peruskoulun ja lukionkin, ja vielä salasin koko sairauden. Myöhemmin aikuisiällä oon käynyt terapiassa, kun yliopistossa puhkesi lisäksi keskivaikea masennuskin. En saanut kuitenkaan edes kuntoutustukea ja sairauspäivärahakin välillä evättiin. Mutta en mä silti oo aloittajalle kateellinen, en haluais olla eläkkellä, haluan perustaa oman yrityksen.
En ole kateellinen, mutta yleisesti ottaen sitä mieltä että mt-ongelmista annetaan liian "helposti" eläkepäätös. Toki se vaatii vuosien sairaslomat, mutta silti. Kaikki ei varmasti parane, vaikka tekisi mitä mutta osa ei edes tosissaan yritä. Ei riitä, että käy vaan terapiassa vaan itsellä pitää tehdä työ ja se vaatii hirveästi. Mielenterveysongelmat ovat ihan hirveitä ja pahimmillaan yhtä helvettiä (tiedän kokemuksesta) mutta on tavallaan myös helppo uhriutua.
Luen tässä Trauma ja keho -nimistä kirjaa. Suosittelen. Ylipäänsä tämän trauma-dissosiaatio-sensomotorinen-koulukunnan teksteistä olen löytänyt itseni. Puheeseen, järkeilyyn ja terapoitavan kertomuksiin perustuva terapia ei vaan pääse eteenpäin, se jää liian pinnalliseksi.
On tää Suomi kumma maa kun ollaan kateellisia toisten sairauseläkkeistäkin.