Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hus hoitajat murtumispisteessä. Linkki

Vierailija
13.12.2020 |

Kamalaahan tuo on. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/6d8339fe-bd98-4c80-9579-cd8ecd10e8b1

Varmasti ikävää joutua hoitamaan koronapotilaita.

Mietin kuitenkin, että vielä 1900-luvun alussa ei taviksilla ollut vuosilomaa ollenkaan ja sitten oli viikko vuodessa lomaa. Lauantaitkin olivat työpäiviä ja työpäivät nykyisiä pidempiä. Vanha sukulaiseni kertoi aikoinaan. Hän oli raskaassa metallityössä.

Eli kyse ei varmaankaan ole sinänsä jaksamisesta, vaan harmituksesta. Ja kyllä heille pitäisikin antaa jotain lisäbonuksia, jos hoitavat koronapotilaita.

Kommentit (73)

Vierailija
61/73 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitajien kohdalla kyse on taas kerran rahasta. Itse olen myös ylikuormassa ollut koko vuoden koronasta, mutta olen ajatellut, että olen kuitenkin onnekas. Raha tulee tilille joka kuukausi. Monet ovat lomautettuja, työpaikkansa menettäneitä ja firmoja kaatuu, yrittäjät ylivelkaantuu. Tämmöisenä aikana vakaa työpaikkakin on etu.

Vierailija
62/73 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi vertaat tilannetta sadan vuoden taakse? Vertaa tähän päivään

Jos sota tulisi, niin ilman palkkaa ne miehet olisi taas uhrautumassa, muutama nainen mukana.

Ahaa . Tämä on se sama sika joka on täällä vaatinut että koska miehet oli sodassa rintamalla (sodassa, jonka te miehet aloititte) niin nykyistrn nuorten naisten pitäidi siitä syystä jakas plluaan kaikille miehille

Nykymies ei kaikille edes anna, että voi tulla pettymys vaikka olisikin nainen jalat levällään.

Miksi antaisin? Olen hyväkuntoinen, normaalipainoinen, tienaan keskovertoa paremmin, osaan laittaa ruokaa, käyn teatterissa jne.

Mitä perusnaisella on tarjota minunlaiselle miehelle?

Ei mitään.

Odottaa vaan että saisi sinut palvelemaan ja kaivamaan kuution montut omenapuilleen, joita tuo ilman etukäteissopimista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/73 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko olla kyse siitä, että ennen vanhaan oli totuttu tekemään nimenoman sitä palkkatyötä. Sitten ei korona jaksanut juuri mitään.

Nykyään halutaan tehdä kaikenlaista rasittavaa myös vapaa-ajalla. Eli ihmiset käyttävät osan jaksamisestaan vapaalla ollessaan, kun ennen vain levättiin raskaasta työstä.

Miksi tälle alanuoli. Mun isoisä oli levyseppä ja teki työtä 1900-luvun alussa ilman minkäänlaisia lomia. Sunnuntait olivat vapaita.

Hän oli pitkien työpäivien jälkeen aivan poikki ja lepäsi kaiken vapaa-aikansa talvella. Kesällä venyi vielä sen verran, että teki talon "miesten työt" ja se talonkin.

Vierailija
64/73 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoitajien kohdalla kyse on taas kerran rahasta. Itse olen myös ylikuormassa ollut koko vuoden koronasta, mutta olen ajatellut, että olen kuitenkin onnekas. Raha tulee tilille joka kuukausi. Monet ovat lomautettuja, työpaikkansa menettäneitä ja firmoja kaatuu, yrittäjät ylivelkaantuu. Tämmöisenä aikana vakaa työpaikkakin on etu.

Pelko työnsä menettämisestä on todella stressaavaa. Jos vielä ei ole menettänyt työtään, joutuu joka ikinen päivä elää niin, että huomenna saattaa olla työtön. Hoitajilla ei ole käsitystä miltä tuntuu, kun ei ole töitä tai edes työpaikkoja minne laittaa työhakemusta. Kuinka joutuu joka päivä pelkäämään, joutuuko myymään auton, asunnon, kaiken. Onnekkaita ovat he, joille tipahtaa säännöllisesti tilille edes sen verran rahaa, että sillä pärjää.

Vierailija
65/73 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitajat ei mieti meneekö koti myyntiin pitkän lomautuksen tai irtisanomisten vuoksi

Vierailija
66/73 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairaalassa on tällä hetkellä joku 240 ihmistä. Heistä teholla parikymmentä. Koko Suomessa. 

Kiireetöntä hoitoa on ajettu alas. 

Hoitajat ovat murtumispisteessä. 

Joku tässä vähän pistää miettimään.

Kesällä ei ollut koronaa lähes lainkaan, silti hoitajat ovat raataneet koronan takia keväästä asti ilman lomaa, miksi?

Keväällä hoitajat, jotka eivät olleet koronaosastoilla, kertoivat miten leppoisaa on töissä kun kukaan ei uskalla pikkuasioiden takia tulla lääkäriin. Röyhkeimmät hehkuttivat ovelina, kuinka eivät aio pitää lomia kun vasta sitten kun on taas kiire, mitäs sitä silloin pitämään kun töissäkin saa lomailla. 

Lehdissä toki valitettiin kuinka ollaan murtumispisteessä. 

Itse olen aivan kyllästynyt hoitajien valittamiseen ja uhkailuun. Ennen olin heidän puolellaan, mutta sitten kun on alkanut vähän katsoa heidän pieniksi valittamiaan palkkoja ja muutaman hoitajaystävän kautta tullut hoitajaporukat tutuiksi niin ei enää kauheasti riitä myötätuntoa. Varsinkin kriisiaikana yhteiskunnallisesti elintärkeässä asemassa pelaaminen ja uhkailu on mielestäni täysin ala-arvoista.

Vierailija
67/73 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitoala on mielestäni ala, jota kannattaa opiskella mikäli haluaa varmuudella elää elämänsä ilman pitkäaikaistyöttömyyttä ja kerryttää jonkin näköistä eläkettä. Ei kai kukaan muukaan duunari työstään nauti tai edes pidä, mutta silti me töihin lähdetään, koska pakko saada jostain rahaa.

Vierailija
68/73 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sota tulisi, niin ilman palkkaa ne miehet olisi taas uhrautumassa, muutama nainen mukana.

Ahaa . Tämä on se sama sika joka on täällä vaatinut että koska miehet oli sodassa rintamalla (sodassa, jonka te miehet aloititte) niin nykyistrn nuorten naisten pitäidi siitä syystä jakas plluaan kaikille miehille

Nykymies ei kaikille edes anna, että voi tulla pettymys vaikka olisikin nainen jalat levällään.

Miksi antaisin? Olen hyväkuntoinen, normaalipainoinen, tienaan keskovertoa paremmin, osaan laittaa ruokaa, käyn teatterissa jne.

Mitä perusnaisella on tarjota minunlaiselle miehelle?

Sinulla on mielenkiintoinen tapa suhtautua naisiin. Kannattaisi vaikka ystävystyä jonkun naisen kanssa, niin asenteesi ehkä muutuisi suvaitsevaisemmaksi. Viha on surullista. 

ohis

Enhän minä naisia vihaa, en vain ymmärrä miksi antaisin kaikille vastaantulijoille.

Joku taso sitä pitää olla.

Lue kohta: nykymies ei kaikille anna.

Vierailija
69/73 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihminen ei ole sadassa vuodessa muuttunut jaksamiseltaan.

Itse asiassa tuohon aikaan ihmiset ovat olleet hoikkia ja hyväkuntoisia, elleivät ole olleet sairaita tai nälkiintyneitä. Lisäksi elämä on ollut muuten vähemmän aikataulutettua. Lapset ovat olleet omillaan tai naapuri katsonut perään. Yöllä on nukuttu ja hartaasti, ei ole kännykkä pitänyt hereillä. Enemmän todellisia ongelmia, jotka eivät murehtimisella ole muuttuneet miksikään, vähemmän näennäisongelmia ja sellaisia, joihin pitäisi jotenkin yrittää vaikuttaa.

Vierailija
70/73 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi kamala! Joutuvatko ne ihan oikeasti tekemään töitä? 

Hoitajat on kyllä vastenmielisin ammattiryhmä jatkuvine itkemisineen. Itse ovat työsopimuksensa allekirjoittaneet ja hyväksyneet tekevänsä hoitotyötä niillä ehdoilla, mitä sopimus sanoo. Palkka juoksee ja töitä on. Olisivat tyytyväisiä - monella ei ole yhtä hyvä tilanne.

Just tämän takia sanon hoitoalalle bye bye. Uskomaton paska asenne hoitajia kohtaan. Hoitakaa ite, ei kiinnosta yhtään.

Vierailija
71/73 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keväällä hoitajat, jotka eivät olleet koronaosastoilla, kertoivat miten leppoisaa on töissä kun kukaan ei uskalla pikkuasioiden takia tulla lääkäriin. Röyhkeimmät hehkuttivat ovelina, kuinka eivät aio pitää lomia kun vasta sitten kun on taas kiire, mitäs sitä silloin pitämään kun töissäkin saa lomailla. 

Lehdissä toki valitettiin kuinka ollaan murtumispisteessä. 

Itse olen aivan kyllästynyt hoitajien valittamiseen ja uhkailuun. Ennen olin heidän puolellaan, mutta sitten kun on alkanut vähän katsoa heidän pieniksi valittamiaan palkkoja ja muutaman hoitajaystävän kautta tullut hoitajaporukat tutuiksi niin ei enää kauheasti riitä myötätuntoa. Varsinkin kriisiaikana yhteiskunnallisesti elintärkeässä asemassa pelaaminen ja uhkailu on mielestäni täysin ala-arvoista.

Vaikutat miellyttävälle ystävälle.

Vierailija
72/73 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En vähättele hoitajien taakkaa, mutta ihmettelen tuota kohtaa, että on ollut vain muutama viikko lomaa tänä vuonna jollain hoitajalla. Sitähän vuosiloma on meille kaikille, muutama viikko.

Normaalitila on "lomaa". Nyt sitten kun pitää tehdä hommia niin tuntuu pahalta. En muutenkaan ymmärrä miten muutama kymmenen ylimääräistä tehohoitopotilasta koko Suomessa saa kriisin aikaan. Muut osastot sairaalassahan ovat nyt tyhjemmät kuin ennen koronaa. Näytteenotossa on toki vilkasta. 

Ihan ihmeellistä mielipidevaikuttamista taas. 

Vierailija
73/73 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä ratsastetaan taas mielikuvilla. Hoitajarukka ei saa jouluna olla lastensa kanssa pullantuoksuisessa kodissaan, vaan taistelee koko suomen puolesta ainoana koronaa vastaan.

Kukaan muu ei koronalle altistu, eikä kukaan muu ole töissä.

Vain surullinen hoitajarukka pakastekampaviineri ilonaan kylmissä sairaalan valoissa. Sniif.

Ai niin, antakaa rahaa 

Juuri näin. Hoitajilla on monilla parempi palkka kuin akateemisilla. Ja yliopistoon päästäkseenkin pitää kyllä uurastaa. Lisäksi useat hoitajat voivat palkkaansa vaikuttaakin lisien avulla. Töissä ovat muutkin nyt altistumassa, vielä enemmän kuin sairaalassa. Kauppojen henkilökunta esimerkiksi kassoilla, opettajat, taksikuskit ym.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi yhdeksän