Onko kellekään muulle joulu aika melankolinen juhla? Jopa joululaulut tuntuvat vähän masentavilta
Kommentit (20)
Vierailija kirjoitti:
Jos on vain melankolinen, niin asiat ovat hyvin.
Melkein masentava. ap
On. En aio muuttaa mitään. Olen iloinen kun se on ohi.
Nyt corona on ollut iloinen asia. Joulupazakaa on tullut minimi määrä 1%.
Sincc
Ei iloista rallatusta näin corona-aikaan ;)
Varmaan kaikille suomalaisille joulu on melankolian huipentuma.
On. Joulut on aina olleet mulla niissä joulukuun ennen joulua päivissä. Koulun juhlat ja valmistelut, työhön liittyvät jouluasiat ja vapaa-aikaan. Niistä on kivoja muistoja.
Itse joulupäivät on usein ollut pettymys. Nykyään en edes odota niitä.
Tuon takia kuuntelen Jenkkilän joululauluja, Ruotsin Lucia kulkuetta ja muitakin ulkomaisia juttuja. Suomessa osataan vetää tämä kyllä niin melankoliseksi, että hävettää sanoa olevansa Suomesta. Kotimaassani ihmettelivät kun kysyivät extempore suomalaista joululaulua. Annoin varpunen jouluaamuna. Osa herkistyi ja laulun jälkeen kysyivät, että mistä kertoo. Kerroin köyhästä lapsesta, joka oli menettänyt veljensä ja veli tuli varpusena paikalle. Köyhä jakoi kuitenkin omastaan.
Mitä hävettävää melankoliassa on? Itse tykkään venäläisistä lauluista todella paljon, siellä vasta osaavatkin olla melankolisia. Ruotsalainen tekopirteys on rasittavaa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä hävettävää melankoliassa on? Itse tykkään venäläisistä lauluista todella paljon, siellä vasta osaavatkin olla melankolisia. Ruotsalainen tekopirteys on rasittavaa.
Mistä sinä häpeän tähän vetäisit? Kai sitä saa haluta hyviä vinkkejä iloisempaan jouluun ihan muuten vain.
Ihan tuosta yläpuolella viestistä sen repäisin?
Suomessa osataan vetää tämä kyllä niin melankoliseksi, että hävettää sanoa olevansa Suomesta.
Suomalaiset joululaulut on ranteet auki surullisia. Siksi jokin kuusivarkaisiin on mieltä piristävä joululaulu.
Joulu on minullekin vähän melankolinen juhla, mutta sellainen se minulle saa ollakin. En edes lapsena pitänyt mistään tekopirteistä tonttuhyppelyistä. Minulle joulu tarkoittaa nimenomaan hiljaisuutta, rauhallisuutta ja hartautta.
Ainoa joululaulu, josta pidän on Juice Leskisen Sika.
Viikatteen joululevy on paras joululevy.
En kuuntele suomalaisia joululauluja niiden surumielisyyden ja hitauden takia.
Minulle joulu on ilon ja valon juhla ja jenkkimusiikki soi taustalla. Meillä on paljon kynttilöitä, kukkia, havuja, tuoksuja ja tunnelmaa, mukavaa yhdessäoloa.
On se näin. Oikein nostamalla nostetaan eriarvoisuutta kehiin. Köyhille keräyksiä. Rikkaat toitottavat etteivät tarvitse mitään. Kauppiaitten juhlaa.
Jos joku yrittää olla iloinen vaikkapa vain värivaloin somistamalla, on siitä joku jo nokka kippurassa. Täällä taannoin oli keskustelu joulupukeutumisesta. En seurannut kuin hetken ajan puku vs pyjama -jahkailua. Ihan sama, yhtä kelvollisia kumpikin.
Kirkon kauneimpien joululaulujen tunnelma on kuin hautajaisissa ja ihmiset mustiin pukeutuneita. Miksi just jouluna olisi käytävä haudoilla ja onko kaikkien pakko juhannuksena mennä mökille ja ryypätä jos ei taho.
Meillä suvussa joulu on ollut ihmeen iloinen. Muussa sitten onkin toivomisen varaa. Puolison suvussa puolestaan iloitellaan ryyppyremmin kokoontuessa. No ei se mua häiritse.
Mäkin tykkään seurata Luciakulkuetta. Ja tunnen viehtymystä ulkomaisiin joulunviettotapoihin. Ja vanhoihin suomalaisiin iloisiin perinteisiin. Kristittynä joululla toki minulle on suuri merkitys eikä siihen jouluun kuulu melankolia.
Joulussa ahdistaa vuodenaika. Jos joulu olisi kesällä valoisaan aikaan, ei varmaan ahdistaisi niin.
Suomalaisista joululauluista: opiskeluvuosilta on jäänyt mieleen yhden ulkomaalaisen opiskelijan mielipide. Hänestä "Joulupuu on rakennettu" oli kaunis laulu. Olin aiemmin pitänyt sitä laulua jonkinlaisena renkutuksena, mutta kuultuani tuon mielipiteen aloin kuulla sen laulun toisenlaisella tavalla. Joskus tarvitsee kuulla erilainen mielipide, jotta avautuu uusi näkökulma.
Muuten olin pitkään sitä mieltä, että Juicen Sika on realistisin tuntemani joululaulu.
Suomalaiset joululaulut onkin masentavia.
Joulu on iloinen juhla ja sitä pitää juhlia näyttävästi eikä hiljentyä mihinkään nurkkaan kuuntelemaan itkuvirsiä.
Inhottaa kun joulusta on tehty niin perhekeskeinen ja iloinen juhla. Ei se kaikille ole sitä vaan pelokasta aikaa ja toivoisi vain että olisi ohi.
Ei oikein enää lapsuuden joulujen jälkeen ole ollut jouluissa iloa eikä odottamista. Kunhan lepäilen vain.
Jos on vain melankolinen, niin asiat ovat hyvin.