Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ikäisenä teillä todettiin kilpirauhasen vajaatoiminta?

Vierailija
03.05.2014 |

TAI liikatoiminta? Missä yhteydessä selvisi? Sattumalta vai etsimällä?

Vahvasti kulkevat molemmat meidän suvun naisilla. Haluaisin tietää millon voin ruveta odottamaan puhkeamista.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

19 vuotiaana, mutta lääkityksen sain vasta 26 vuotiaana. Olen siitä edelleen katkera.

Vierailija
2/12 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla todettiin toisen raskauden aikana. Ensin löyty raskaudiabetes, joka vaati insuliinihoidon vaikka olenkin laiha. Sairaalan sisätautilääkäri halusi varmuuden vuoksi ottaa kilpparikokeet ja sieltä löytyi. Ikinä en ole tuntenut mitään oireita, vaikka arvot olivat pahasti pielessä. Ikää oli 32 vuotta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

20-vuotiaana. Nukuin päivässä kahdet pitkät päiväunet ja menin 9-10 aikaan silti nukkumaan. Mikään ei kiinnostanut ja unohtelin tuttujn ihmisten nimiä, hain sanoja ja tukka oli ihan jäätävää hamppua. Ruoka ei maistunut. 

Muutaman kuukauden mä kestin näitä oireita ja hakeuduin lääkäriin. Sieltähän se sitten löytyi; kilpirauhasen vajaatoiminta. Lääkitys aloitettiin puolikkaalla tabletilla, mutta aikaa myöten se on noussut 0,1mg x 1 ja olo on hyvä. En mä edes muistais, että mulla on tuo sairaus, jos en lääkettä joutuisi ottamaan :)

Vierailija
4/12 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

40v. ei kulje suvussa.

Vierailija
5/12 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

22 v, lääkitys aloitettiin heti. Onneksi. Ns.etsimällä sillä oireilin uupumuksella ja niveloireilla. Tästä aikaa liki 20 v.

Käy testeissä jos sukurasitusta.

Vierailija
6/12 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siis vajaatoiminta löytyi.

T. 6

Vierailija
7/12 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei. Kuulostaa siltä että näin parikymppisenä olen luultavasti puhkeamisen kynnyksellä :/

Vierailija
8/12 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

8 vuotiaana, mummi rupesi ihmettelemään kaulalla olevaa "pattia" (suurentunutta kilpirauhasta). Suvussa ei ole kilpirauhastauteja. Autoimmuunityreodiitin seurauksena vajaatoiminta puhjennut. Nyt olen 19v.

Vierailija
9/12 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin 35-vuotiaana. On suvussa, mutta lääkitystä en ole saanut, koska on kuulemma niin lievästi viitearvojen ulkopuolella. Minua tämä kyllä vaivaa paljonkin. En kuitenkaan jaksa lähteä ravaamaan yksityislääkäreillä asian vuoksi.

Vierailija
10/12 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikatoiminta 20 v. Leikattiin ja siitä lähtien vajaatoiminta, joka pysyy kurissa lääkityksellä. En tiedä ketäön kuuta meidän suvussa, jolla kilpirauhasvaivoja. Toivottavasti ei periydy lapsille.

Vierailija
11/12 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oireet alkoi 14v ja vuosien varrella liika/vajaatoimintaa... Lääkityksen sain vasta 27v josta olen edelleen katkera.

Vierailija
12/12 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liika toiminta todettiin n. 15v, 20 sain radioaktiivista josia ja siitä lähtien on ollutkin vajaa toiminta. Nuorena ei aina muistanut/halunnut syödä lääkkeitä kumpaankaan versioon, mutta nyt jo mennyt n. 15 vuotta että lääkkeet on olleet aamurutiinina.

Arvot tsekataan kerran vuoteen, lääkitystä on yleensä rukattu raskauksien aikana. Nyt syön 2 tabua (0,1mg)  5pv/vko, pidän siis 2 välipäivää, ei perättäin.

Jos jostain syystä jäääkin lääke ottamatta muutamana päivänä niin sen kyllä huomaan heti :/ Harvoin näin onneksi tapahtuu....

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kuusi