Miksei allergiatestejä tehdä raskaana oleville?
Minulla on aika sairaalaan allergiatesteihin (ihopistotestit ja lapputestit selkään). Voi olla, että olen raskaana, mutta hedelmöitys olisi tapahtunut vasta n. 2 viikkoa ennen testejä. Onko siis peruttava testeihin meno?
Kommentit (11)
Ok mutta onko testeistä jotain haittaa raskaudelle/vauvalle?
ap
No mä veikkaisin, ettei tehdä myöskään sen takia raskauden aikana, että aina on riski suurempiinkin allergisiin reaktioihin, esim. anafylaksiaan. Itse en ainakan ottaisi sitä riskiä raskaana, vaikka mahdollisuus aivan pieni onkin.
Itselläni raskaus on siis todella alussa, jos raskaana olen. Yhdynnästä aikaa siis reilu viikko, ja testeihin olisi aika ensi viikolla...?
ap
Allergiatesteihin liittyy aina pieni riski vakavaan ja hengenvaaralliseen allergiseen yleisreaktioon. Se on riski sikiölle ja voi aiheuttaa keskenmenon.
Ei mitään vaikutusta, herranjumala sentään... :-D Oletteko te ihan seonneita? Lappu- ja ihopistotesteistä anafylaktista shokkia on aika vaikea saada, vaikka olisi pahastikin allerginen.
Lääketieteen näkökulmasta: jos kysessä on niin alkuvaiheen raskaus, ettei sitä pysty testillä vielä toteamaan niin sitä ei lasketa raskaudeksi muualla kuin hedelmöityshoidoissa. Yleensä noin alussa myöskään hormonitasot eivät ole vielä nousseet niin että ne muuttaisivat allergiatestin tulosta. Anafylaktinen reaktio allergiatestissä voi tosiaan aiheuttaa keskenmenon, mutta noin alkuvaiheessa ei ole muutenkaan mitään takeita siitä jatkuuko raskaus vai ei.
Jos raskaus on kovin hartaasti odotettu ja toivottu, niin ehkä siirtäisin testejä ja ottaisin selvää olenko raskaana.
En saanut lääkiksen ihotautiharkassa osallistua prick-testeihin ollessani raskaana. Syyksi sanottiin, ettei haluta ottaa pienintäkään riskiä.
Vieläkin pähkäilen menenkö vai enkö... raskaudesta ei mitään varmuutta ole eikä voi olla tässä vaiheessa (yhdynnästä parisen viikkoa)...
ap
En tiedä varsinaista syytä eikö tehdä, mutta monilla allergiaoireet muuttuvat raskaana, joillakin pahenevat joillakin jotkut allergiat jopa katoavat. (Ja onnekkaimmilla katoavat tulematta koskaan takaisin.)
Tuntuisi siis järkevältä olla testaamatta siksi, että silloin ei saa välttämättä luotettavia tuloksia.