Onko muita narsistivanhempien lapsina kasvaneita? Tukea kaivataan...
Voisitteko kertoa, oletteko tekemisissä edelleen vanhempienne kanssa myös aikuisiällä? Jos olette, miten ja onko kanssakäyminen vaikeaa?
Itse olen narsisti-isän JA -äidin lapsi. Lisäksi vanhempi siskoni kuuluu samaan "porukkaan" vanhempieni kanssa. Olen nyt viimein 4-kymppisenä perheellisenä naisena päätynyt katkaisemaan välini täydellisesti sekä molempiin vanhempiini että heidän kanssaan kimpassa olevaan siskooni. Olen asiasta erittäin surullinen, mutta oman sekä perheeni hyvinvoinnin takia välien täydellinen katkaisu on välttämätön. 😪
Kommentit (12)
Muutama viikko. Olo on jotenkin helpottunut, myös mieheni ja poikani puolesta. Silti mietin kuitenkin, jos vika oli sittenkin minussa? Jos olin kuitenkin se ilkeämpi ja kateellisempi sisko, kuten äitini antoi minun jo lapsuudessa ymmärtää? Olisiko minun pitänyt tehdä jotain toisin, jotta suhteet olisivat säilyneet?
Tätä sitä tuppaa pohdiskelemaan...
Ap
Olet moniongelmainen ap, ja joku puoskari-terapeutti on aivopessyt sinut tähän. Se on nykyään alalla trendi ja ehdottomasti väärä ratkaisu.
Aika jackpot - jos ap:n perheestä molemmat vanhemmat ja sisar on narsisteja. Koko väestöstä heitä kun on vain se prosentti...
Vierailija kirjoitti:
Olet moniongelmainen ap, ja joku puoskari-terapeutti on aivopessyt sinut tähän. Se on nykyään alalla trendi ja ehdottomasti väärä ratkaisu.
Ja mikäs sinä sitten olet? Joku wannabe-selvännäkijä, joka luulee tietävänsä tuntemattomien ihmisten elämän läpikotaisin ja kaikella sillä tietämättömyyden tuomalla "asiantuntemuksella" voi antaa neuvoja toisille? Justiinsa...
Ap
Vierailija kirjoitti:
Aika jackpot - jos ap:n perheestä molemmat vanhemmat ja sisar on narsisteja. Koko väestöstä heitä kun on vain se prosentti...
Tässä pitää tosiaankin muistaa se, että 1% on se diagnosoitu osuus, narsisti harvoin hakee itselleen apua jotta ammattilainen voisi diagnosoida. Hänhän on täydellinen, kun kaikki muut taas ovat taas sairaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä pitää tosiaankin muistaa se, että 1% on se diagnosoitu osuus, narsisti harvoin hakee itselleen apua jotta ammattilainen voisi diagnosoida. Hänhän on täydellinen, kun kaikki muut taas ovat taas sairaita.
Se ei ole harvinaista, että vanhempi ja sisarus on narsisteja. Se kuitenkin on aika poikkeuksellista, jos molemmat vanhemmat on narsisteja. Narsistihan ottaa usein puolisokseen kiltin ihmisen.
On ihan tavallista että Ap:n tilanteessa epäilee itseään. Mielestäni se epäilys kertoo empatiakyvystä, herkkyydestä ja siitä että on opetettu lapsesta asti epäilemään omaa ajattelukykyä.
Muista Ap että sinä olet se normaali, ja nyt olet pyrkimässä normaaliin olotilaan ja normaaliin elämään.
Olen myös kasvanut vastaanlaisessa lapsuuden perheessä ja myös nelikymppisenä rimpuilen irti siitä asetelmasta. Ei ole helppo juttu, mutta oma elämä täytyy olla ja oma elämä täytyy saada elää.
Välejä en ole katkonut kokonaan, ainakin vielä pääsen helpommalla vain etääntymällä ja viilentämällä välejä. Narsistin kosto voi olla niin kauhea, että parempi näin.
Suhteessa äitiini toimin siis periaatteela että välit ovat etäisen kohteliaat, mutta kuitenkin niin hyvät ettei äidillä ole ns. tarttumapintaa josta saada enää minuun otetta, eikä myöskään aihetta syyttä minua mistään. Ei tämäkään ole hyvä ratkaisu sinällään, koska vaatii minulta tasapainoilua ja hienosäätöä.
Mutta paremman puutteessa näin.
Kohtalotovereita on yllättävän paljon, ketju 70- luvulla syntyneiden äideistä on hyvää vertaistukea.
Vierailija kirjoitti:
Aika usein narsistien lapsesta tulee myös narsisti ja narsistit viihtyvät keskenään.
Vierailija kirjoitti:
Näin se vaan on. Luepa Annan artikkeli narsistityypeistä:
"Narsisti ei ole vain se alistava öykkäri – myös marttyyri voi olla narsisti (anna.fi)"
Isäni on tuo öykkäri ja äitini marttyyri. Siskoni on oppinut isän toimintamallin. Että näin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se ei ole harvinaista, että vanhempi ja sisarus on narsisteja. Se kuitenkin on aika poikkeuksellista, jos molemmat vanhemmat on narsisteja. Narsistihan ottaa usein puolisokseen kiltin ihmisen.
Valitsee ihmisen joka tottelee. Eli käskystä kohtelee lasta huonosti.
Vai ihan anna-lehden artikkeliin perustuen 😆 eh, ehkäpä en kommentoi enempää. Alaan perehtyneenä, turha väitellä naistelehtien ’asiantuntijoita’ vastaan.
Vaikea, mutta varmasti oikea päätös.
Miten kauan välien katkaisemisesta on? Oletko jo ehtinyt huomaamaan positiivisia vaikutuksia?