Pigmentti/luomi silmässä - kehittyykö syöväksi?
Onko jollakulla ollut silmässä valkoisessa osassa pigmenttiläiskä?
Kävin silmälääkärillä muista syistä ja mainitsin tuon hiljattain huomaamani läiskän. Lääkäri sanoi sen olevan pigmenttiläiskä. Voi kuulemma olla ihan harmiton ja jollain voi olla sellainen lapsesta saakka. Muutenkin tarkastuksessa kaikki hyvin.
Mutta. Lääkäri kirjoitti lähetteen silmän kuvaukseen. Ohjeet olivat jotenkin vähän huonot ja lähetteessäkin ylimalkaisesti, että kuvataan silmän pigmenttimuutos. Jos käsitin oikein, niin varsinaisesti ei tutkita, vaan 6 kk päästä kontrolli, jossa tarkistetaan, ettei ole muuttunut. Ei ollut mainintaa, että nyt tulisin heti uudelleen vastaanotolle.
Huolestuttaa kovasti, kun olen googlaillut mitä tuo "pigmentti" tarkoittaa. Käytännössä silmässä olevaa luomea. Ja osa tuollaisista luomista voi olla silmämelanoomaa, joka on vaikeasti hoidettavissa.
Ihmetyttää, ettei lääkäri tarkemmin puhunut tästä mitään tai että kuvauksen jälkeen kontrolli 6 kk päästä. Kyse siis yksityisestä, kokeneesta silmälääkäristä. Kiva odotella puoli vuotta jatkuvasti peläten. Vai olenko turhaan huolissani? Kun lääkäri ei mitenkään kovin huolissaan tästä ollut. Ja kuvaukseenkin lähete oli yksityiselle, ei minnekään silmäpolille.
On muuten ollut paska viikko kaiken kaikkiaan. Flunssa, silmätulehdus, alennus töissä ja nyt tämä huoli. Olen jotenkin henkisesti ihan uupunut.
Asiaa pahentaa, että ilmeisesti lääkäri ei ole muistanut tallentaa kertomustaan järjestelmään, koska se ei sieltä löytynyt. Ja lähete on tosiaan käsin kirjoitettu yksi lause. Silmälabrassa kysyivät minulta, että minkälaista kuvausta on määrätty ja millä laitteilla. Mistä sen tietäisin, jos lähetteessä vain lukee "silmän pigmenttimuutoksen kuvaus".
Kommentit (18)
Hei!
Saitko selvyyttä tuohon asiaan? Minulla on myös samanlainen ja olen menossa huomenna Tk.n ja katsotaan miten asia siitä etenee.
Mulla on silmän valkoisessa osassa yläluomen alla (piilolinssejä laittaessa huomasin, kun pidin alaluomea alhaalla ja katsoin alaspäin) pieni musta piste, näyttää ihan roskalta.. onkohan se luomi tms :O (en ole ikinä ajatellut että niitä voi olla silmässä) niin siis pitääkö tuon takia mennä johonkin, ja onko se joku optikko/silmälääkäri silmälasiliikkeessä vai tk-lääkäri? Huomasin sen muutama kuukausi sitten, en tiedä onko aina ollut. Ei ole ainakaan näin itse katsottuna muuttunut kuukausien aikana.
Meillä oli lapsella luomi silmässä. Koska se seurannan aikana vähän kasvoi, suosittelivat leikkausta. Luomi poistettiin, oli hyvänlaatuinen eikä siitä jäänyt mitään jälkeä. Suositeltiin poistoa siksi, että jos luomi kasvaa niin tietysti sitä hankalampi sitten leikata mitä isompi se on.
Niin, piti vielä sanoa, että se luomi silmässä on ihan samanlainen kuin ihollakin. Eli suurin osa on ihan vaarattomia.
5
ei ehkä ihan sama asia, mutta appiukolla löydettiin melanaooma silmän takaosasta.
Sai siihen syöpähoitoja, mutta aika tasan vuoden päästä kuoli. Kasvain lähetti hyvin nopeasti etäpesäkkeitä maksaan ja aivoihin.
Hei Kerrotko missä kävit leikauttamassa minulla sama tilanne otettiin kaikenlaista kuvia ja muuta ja pyydettiin vuoden päästä takas. Mua kiinosta myös leikata Kerrotko missä kävit
Mulla on ollut vuosia, ei ole tullut mieleenkään että jotain melanoomaa olisi.
Minulla oli myös silmässä aika näkyvä tummanruskea/ välillä punertava pigmenttiläiskä, joka muutaman vuoden aikana kasvoi ja tummui. Silmälääkäri laittoi kuvauttamaan silmän, eli silmästä otettiin tarkat valokuvat ja käskettiin vuoden päästä uudelleen kuvauksiin, jotta nähdään onko luomi muuttunut. Luomi kuitenkin häiritsi minua niin paljon, että halusin sen leikauttaa. Silmälääkäri, joka laittoi minut alunperin kuvauksiinkin, ei suositellut leikkausta ja pelotteli isolla arvella. Menin sitten toiselle silmälääkärille, joka leikkasi luomen ja otti siitä näytteetkin. Kyseessä oli hyvälaatuinen pigmenttimuutos eli ei melanoomaa. Melkein pari kuukautta silmä punoitti, ensimmäisinä viikkoina suorastaan veresti ja tikit tuntuivat inhottavilta. Nyt silmässä ei näy enää mitään arpea ja olen todella tyytyväinen, että sain poistettua häiritsevän luomen. :)
Miten pigmenttiläiskä poistetaan silmästä?
Vierailija kirjoitti:
Miten pigmenttiläiskä poistetaan silmästä?
Tämän minäkin haluaisin tietää?
Pieni tumma piste silmän valkoisessa osassa voi olla myös verisuonen (laskimon) pää. Joskus itse suonikin näkyy selvästi, aina ei.
Vierailija kirjoitti:
Pieni tumma piste silmän valkoisessa osassa voi olla myös verisuonen (laskimon) pää. Joskus itse suonikin näkyy selvästi, aina ei.
Minulla se ainakin on keltaruskea läiskä.
Hei!
Itselläni on silmässä myös luomi ja olen kysellyt monilta tahoilta niin lääkäriltä ja sairaanhoitajalta mitä se tarkoittaa. Todennäköisesti se on samankaltainen luomi kuin mitä ihollekkin muodostuu elikkä mahdollisuus että muuttuisi melnoomaksi on hyvin pieni. Ja jos luomi todella alkaisi näyttää alkavia merkkejä kasvusta lääkäri ottaisi sinuun pikimmiten yhteyttä jotta asia saataisiin hoitoon. Elikkä se että lääkäri ei ole ottanut yhteyttä on hyvä asia. Elikkä ole vain rauhassa äläkä mieti asiaa. Itse kulutin konta päivää paniikissa kun mietin asiaa ja yö unet sain unohtaa paniikkini takia. Joten ei hätää, todennäköisyys mihinkään sairauteen on hyvin hyvin pieni.
Voi teitä tietämättömiä!Paras ystäväni kuoli silmämelanoomaan,pieni luomi oli silmän takaosassa ja kun se huomattiin niin oli jo lähettänyt etäpesäkkeet maksaan.Nopeasti levisi,sairaus kesti 1,5 vuotta.Jos silmässä vähänkään jotain outoa niin heti kuvaukseen,ei saa yhtään odottaa.Karua,mutta totta.
Minulla todettiin ihan pieni luomi silmän pohjassa. On kuulemma yleinen. Onko kokemuksia? Oletteko käyneet seurannassa silmänpohjan luomen takia? Vai antaneet vaan olla. Missä iässä luomi huomattiin?
Vähän huolissaan kirjoitti:
Minulla todettiin ihan pieni luomi silmän pohjassa. On kuulemma yleinen. Onko kokemuksia? Oletteko käyneet seurannassa silmänpohjan luomen takia? Vai antaneet vaan olla. Missä iässä luomi huomattiin?
Hei pitkästä aikaa, mutta saanenko kysäistä, että oletko vielä täällä sattumalta, ja miten olet pärjäillyt silmänpohjan luomen kanssa?
Minäkin haluaisin tietää, mitä kuuluu silmänpohjan luomen kantajille?
Onko luomi muuttunut pahanlaatuiseksi vuosien kuluessa?
Melanoomaksi kenties?
Etäpesäke silmänpohjassa jostain muualta elimistön syöpäkohteesta?
Nostan, ei kenelläkään tuollaisia pigmenttilaikkuja silmissä?