Onko Ilta-Sanomille tapahtunut jotakin?
Olen viime aikoina eksynyt sen sivulle ja jäänyt lukemaan ihan oikeita, hyvällä suomen kielellä kirjoitettuja juttuja joissa voi havaita jopa journalismilla tuotettua lisäarvoa.
Olen ollut niin äärettömän turhautunut iltapäivälehtien ja myös muiden lehtien tilaan. Onko nyt oikeasti tapahtunut jotakin?
Onko kukaan muu huomannut samaa vai olenko vain ikuinen optimisti?
Kommentit (27)
Eikö siellä some yhä räjähtele ja heitellä viiltäviä kuitteja?
Kirjoittaa hyvin koronasta.
Tuo esiin koronasta tietoa esum. Euroopasta. Yle ja hs vaikenee.
Vierailija kirjoitti:
Samaa paskaa se on edelleen, Ilta-Lehti taas on selkeästi ryhdistäytynyt.
Jaa, pitäisikö vilkaista Iltalehteäkin pitkästä aikaa.
Hesarilta saavat aina välillä joitain juttuja ja sama graafikko on tehnyt yleisilmettä näemmä sinne ja ylelle.
Mä laitoin IL:n boikottiin, kun joka jutussa on joku typerä video, joka alkaa kaiken lisäksi pyöriä itsestään, mikä on ärsyttävää etenkin jos on bussissa ym. Osassa jutuista ei muuta olekaan kuin se video. Jos haluan katsoa videoita, menen Youtubeen, jos haluan LUKEA uutisia, menen jonkin lehden sivuille.
Lisäksi IL:n juttujen kommentteja ei enää näe, jos ei itse ole kirjautunut. Minusta on kiinnostavaa nähdä, mitä mieltä ihmiset on jutuista ja niiden aiheista. Siitäkin huolimatta, että mukaan mahtuu vähemmän tasokasta keskustelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa, luin Daily Mailin juttuun pohjautuvan "Prinssi Andrewn alibi huojuu" -jutun Iltalehdestä ja hyvänen aika, sehän on luettavaa ja johdonmukaista suomenkieltä eikä referoinnissa ole loikittu asiasta kolmanteen vaan asiat liittyvät toisiinsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa, luin Daily Mailin juttuun pohjautuvan "Prinssi Andrewn alibi huojuu" -jutun Iltalehdestä ja hyvänen aika, sehän on luettavaa ja johdonmukaista suomenkieltä eikä referoinnissa ole loikittu asiasta kolmanteen vaan asiat liittyvät toisiinsa.
Sattuuhan niitä vahinkoja. :)
Suomessa on varmasti valtava määrä kirjoitustaitoisia, kirjoittamisesta pitäviä ihmisiä joilla on laaja yleistietopohja ja myös sydämen sivistystä. Toisaalta on paljon lukemisestä pitäviä ihmisiä, jotka arvostavat hyvää ajankohtaista tekstiä. Miksi ihmeessä nämä asiat eivät kohtaa? Lehdet on pelkkää provosointia ja klikkipilkkimistä. Yksi fakta on se, että minä en halua maksaa mitään siitä että minua provosoidaan.
On tapahtunut, mutta ei mitään hälyttävää. Heikkolahjaiset toimittajanretkut ovat vihdoinkin oppineet käyttämään automaattista oikolukijaa ja oikeinkirjoituksen tarkistusta.
ABC-kirja kirjoitti:
On tapahtunut, mutta ei mitään hälyttävää. Heikkolahjaiset toimittajanretkut ovat vihdoinkin oppineet käyttämään automaattista oikolukijaa ja oikeinkirjoituksen tarkistusta.
Ei ole kysymys siitä. Olen nimenomaan kiinnittänyt huomiota siihen että juttuihin ei ole jätetty lähdekielen rakenteita ja sanavalinnatkin on mukavaa oikeaa suomea.
Voi toki olla että suotta innostuin.
Onko toimittajien koulutustasolle tapahtunut jotain viime vuosina. Olen aiemmin olettanut, että toimittajat olisivat opiskelleet yliopistossa journalistiikkaa, kirjoittamista, jotain "yleissivistävää" kuten politiikkaa, kieliä, maantiedettä ym. Nykyään mietin, ovatko läpäisseet edes peruskoulua. Kirjoitustaito ja kielitaju usein keskimääräistä heikommat sivustystasosta puhumattakaan.
En halua olla ilkeä, mutta heidän pitäisi olla ammattilaisia. Mitä tämä on? Mielestäni todella harmillista ja jopa surullista, sillä kyllähän tuo väistämättä heijastuu koko lukijakuntaan eli tuosta tulee ennen pitkää uusi normaali.
Yhdessäkään otsikossa ei ole sanoja alaston, naku, tissi, peppu, rinnat, pikkuhousut tai rintaliivit. Mitä h*ttiä?
Ovatko iltap*skalehdet edellen juoppojen toimittajien suojatyöpaikkoja?
Vierailija kirjoitti:
Onko toimittajien koulutustasolle tapahtunut jotain viime vuosina. Olen aiemmin olettanut, että toimittajat olisivat opiskelleet yliopistossa journalistiikkaa, kirjoittamista, jotain "yleissivistävää" kuten politiikkaa, kieliä, maantiedettä ym. Nykyään mietin, ovatko läpäisseet edes peruskoulua. Kirjoitustaito ja kielitaju usein keskimääräistä heikommat sivustystasosta puhumattakaan.
En halua olla ilkeä, mutta heidän pitäisi olla ammattilaisia. Mitä tämä on? Mielestäni todella harmillista ja jopa surullista, sillä kyllähän tuo väistämättä heijastuu koko lukijakuntaan eli tuosta tulee ennen pitkää uusi normaali.
Saattaa olla enemmänkin kyse siitä että toimituksen johto ei vaadi laatua vaan rima laitetaan matalalle.
minä vaan kysyn kirjoitti:
Ovatko iltap*skalehdet edellen juoppojen toimittajien suojatyöpaikkoja?
Minulle on ihan sama ovatko juoppoja tai hulluja jos osaavat kirjoittaa muutakin kuin viiltävää sarkasmipaskaa.
Sanoman Vauva kehuu omaa kaccalehteä, ”ovelaa”. Haapala surkea, varmaan sekoomuksen ja EK:n palkkalistoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saattaa olla enemmänkin kyse siitä että toimituksen johto ei vaadi laatua vaan rima laitetaan matalalle.
Varmasti kyse on siitäkin, sillä johdostahan tasovaatimukset lähtevät. Silti ihmettelen, mikä on näiden nykytoimittajien koulutus. Onko heillä minkäänlaista koulutusta alalle?
Tämä ei tietenkään koske kaikkia toimittajia, mutta liian monia koskee.
Vierailija kirjoitti:
Sanoman Vauva kehuu omaa kaccalehteä, ”ovelaa”. Haapala surkea, varmaan sekoomuksen ja EK:n palkkalistoilla.
Tämä aihe voisi tosiaan haiskahtaa oman lehden markkinoinnilta.
Haapala on kieltämättä surkea provo. En kuitenkaan arvosta pätkääkän tapaasi esittää asia jonkunlaisena salaliittoteoriana. Haapala edustaa nykyistä populistista tapaa tarjota jokaiselle jotakin, myös niille jotka rakastavat vanhaa kunnon niljakasta setämies-selittää -arkkityyppiä.