Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kerron sinulle verotositarinan

Vierailija
12.12.2020 |

Perin osakkeita enkä saanut niitä varten mitään apua. Yritin googletella, mutta aivosoluni eivät kyenneet ymmärtämään niitä juttuja. Mieti itsesi tilanteeseen, että olet täysin kokemattomana keskellä asiaa, josta et tiedä yhtään mitään ja google on ainut apusi.

No ei aikaakaan, kun mätkähti valtavat mätkyt. No, oli minulla varaa maksaa ne, joten en tehnyt asiasta sen suurempaa numeroa. Tässä vaiheessa mätkyt tuntuivat loogisilta, olihan minulla iso summa rahaa (nykyään se iso summa on asunnossani, en siis ole varaton, vaikka puhun menneessä muodossa.)

Tiesin, että veroissa on useampi vuosi aikaa korjata niitä, enkä jaksanut sillä hetkellä panostaa asiaan siitä mitään ymmärtämättä.

No kun valtavien mätkyjen tuleminen vain jatkui ja jatkui ja lopulta pari tonnia siirrettiin ulosottoon (en ole IKINÄ ollut ulosotossa), havahduin että nyt nyt nyt... Tämä ei ole minulle normaalia. Alkoi armoton selvittely ja soittelu, piti pyytää erikseen vuoden 2016 ja 2017 esitäytetyt veroilmoitukset, koska niitä ei omaverossa näy. Etsin käsiini kadoksissa olleet vainajaan liittyvät paperit kotoani ja nyt odottelen veroilmoitusten saapumista, jotta voin korjata ne.

Kyllähän minä tajusin jo siinä vaiheessa, kun mätkyjen tulo oli säännönmukaista, että jossain mättää ja pahasti. En vain jaksanut perehtyä asiaan. Siinä vaiheessa tosiaan, kun verot siirrettiin ulosottoon, mikä on minulle täysin vieras asia, ajattelin että nyt tälle on tultava loppu.

Olen täysin vakuuttunut siitä, että tulen saamaan jopa tuhansia euroja takaisin, kunhan saan kaikki tiedot korjattua. Nimittäin mätkyt ovat olleet tuhansia euroja nekin.

En malta odottaa... Tietysti pitää pitää jalat maassa, vaikka olen lähes satavarma tästä.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja oli minulla tuolloinkin osakeasunto, mutta lisäksi oli muita osakkeita.

Vierailija
2/13 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nythän minulta on verotettu aina se 40% myynneistä. Ihan valtava summa eikä todellakaan todenmukainen!! Kunpa olisin jaksanut paneutua asiaan aikoinaan. No, parempi myöhään kuin ei milloinkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

no,mitä täällä kertominen auttaa,annat vain tyhmän ja laiskan kuvan itsestäsi,päästät rahaa haaskiin

Vierailija
4/13 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

haahaahaaska kirjoitti:

no,mitä täällä kertominen auttaa,annat vain tyhmän ja laiskan kuvan itsestäsi,päästät rahaa haaskiin

Luuletko että minua kiinnostaa tällaiset vakiovastaukset? Olen nuori aikuinen ja saanut osakkeet 5 vuotta sitten pienen hetken aikuisena oltuani. Jos en saa mitään apua täysin vieraaseen asiaan, niin mitenköhän voin osata toimia oikein?

Vierailija
5/13 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sinä jankkaat tästä taas?

Vierailija
6/13 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on aina monta rautaa tulessa eikä energiani riitä kaikkeen jatkuvasti.

Ap

Vierailija
7/13 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mätkyjä eli sinulla on siis yritystoimintaa, jota arvioverotetaan vai mikä tämä juttu on? On osakkeita, joista et tajua mitään ja yllättäen menet niitä myymään, vaikka et osaa ja sitten verottaja haluaa rahaa... Miksi googlaat, kun yksi soitto pankkiin olisi selvittänyt ihan kaiken?

Vierailija
8/13 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on aina monta rautaa tulessa eikä energiani riitä kaikkeen jatkuvasti.

Ap

Mutta on kuitenkin aikaa roikkua palstalla jaarittelemassa. Taidat maata sohvalla kalsarit jalassa ja pitsa mahan päällä.

Vierailija
9/13 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mätkyjä eli sinulla on siis yritystoimintaa, jota arvioverotetaan vai mikä tämä juttu on? On osakkeita, joista et tajua mitään ja yllättäen menet niitä myymään, vaikka et osaa ja sitten verottaja haluaa rahaa... Miksi googlaat, kun yksi soitto pankkiin olisi selvittänyt ihan kaiken?

Mikäli tuo yllämainittu 40% verotus pitää paikkansa niin osakkeita siis ilmeisesti on verotettu hankintameno-olettaman perusteella kun verovelvollinen ei ole osannut kertoa verohallinnolle kyseisten osakkeiden oikeaa hankintamenoa. Kysymys ei siis ole veroprosentista

Vierailija
10/13 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun kannattaisi maksaa jollekin osaavammalle muutama satanen siitä, että hän neuvoisi sinua näissä asioissa tai hoitaisi ne puolestasi kuntoon. Esimerkiksi tilitoimistot tekevät tällaista ihan kohtuullusin kustannuksin. Ilmeisesti olet myynyt perintönä saamiasi osakkeita, mutta et ole ymmärtänyt ilmoittaa verottajalle niiden hankintahintaa (perukirjaan merkitty arvo).

Vierailija
11/13 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä nyt tapahtuu? Mikä oli syynä näihin mätkyihin? Sen haluaisin tietää, muuten kertomuksesi oli aika lailla turhaa lätinää.

Vierailija
12/13 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perinnöistä tulee perintövero, eikä mätkyjä. Perintöveron laskemiseksi osakkeille on määritettävä arvo. Mikäli olet myynyt osakkeita korkeammalla hinnalla, kuin mitä perunkirjaan on arvoksi määritelty, niin siitä erotuksesta maksat luonnollisesti pääomaveroa. Mikäli myyt tänä vuonna, niin vero tulee maksaa ensi vuonna.

Eli perit 1000kpl osakkeita ja perunkirjoituksessa Yksityäisen osakkeen arvoksi määritellään 10€. Perit siis 100 000€, josta joudut maksamaan perintöveron. Mikäli myyt osakkeet hintaan 15€/kpl saat kaupasta 150000€, josta voittoa 50000€. Tästä 50te maksat pääomaveroa. Mikäli myyt ne 2020, niin vero tulee maksettavaksi 2021.

Vierailija
13/13 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on se sama jankkaaja kun pari kuukautta sitten jota hullu isännöitsijä, taloyhtiön hallitus ja veroviranomaiset vainoaa. Ihan sekavaa tekstiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kuusi