Milloin olet syönyt viimeksi pitkään haudutettua läskisoosia?
Minä söin tuossa äsken kolme tuntia haudutettua soosia. Lisukkeena oli keitetyt perunat, maustekurkkua ja juomana kotikalja. Olikin hyvää pitkästä aikaa. Tätä oli lapsuuskodissa ja mummolassa monta kertaa viikossa, mutta nykyään syön tällaista ehkä kerran/pari vuodessa.
(Läskisoosi on siis ruskealla kastikkeella ja tirripaisti kirkaslieminen versio.)
Kommentit (17)
En ole syönyt ikinä ja tuskinpa syönkään.
Teen kunnon karjalanpaistia muutaman kerran vuodessa ja annan sen olla uunissa ainakin 5-6 tuntia, jonka jälkeen paisti on maailman parasta.
Vierailija kirjoitti:
En ole syönyt ikinä ja tuskinpa syönkään.
Teen kunnon karjalanpaistia muutaman kerran vuodessa ja annan sen olla uunissa ainakin 5-6 tuntia, jonka jälkeen paisti on maailman parasta.
Kerroppa saatko liemen kirkkaaksi. Ei saa olla haituvia.
Valmistan sellaista useinkin! Tosin vähemmällä hauduttamisella.
Kun asuin vielä vanhemmillani eli väh. 12 vuotta sitten.
Liian kauan siitä on kun läskisooshia sain. Huomenna ashia korjaantuutuunut. tuu.
Tirripaistia voisi loihtia joulupöytään. Läskisoosia syötiin toissasyksynä kaverin muuttotalkoissa.
90-luvulla, Helsingin Palacessa. Aivan taivaallisen hyvää 😋
Luojan kiitos ainakin 45 vuotta sitten.
M54
1980-luvun alussa. Työpaikka oli pieni toimisto ja yks pohjoisesta kotoisin oleva työkaveri sai inspiksen tehdä koko porukalle läskisoosia ja keittää kuoriperunoita.
Hyvää oli.
Nykyisin olen kasvissyöjä.
Ei sitä tarvii kauan hauduttaa kun ei siinä ole mitään mikä tarvitsee perusteellista pehmennystä. Läskit ruskistetaan, suuruste ruskistetaan, lisätään neste, mausteet, sen verran annetaan porista ettei kastike maistu jauholle, kermaa. Syömään!
Koulu ruuasta jäi kammo kun tuli läskinpala suuhun. Sen jälkeen en ole mitä tahansa ruokaa syönyt. Ennemmin näin nälkää. Nykyään teen itse ruokani kun tiedän mitä se sisältää. Kävin kokki koulun ihan vaan harrastuksen vuoksi kun oli aikaa. Oli se aika rankka ja vittumainen kokki oli se opettaja. Ensin sanottiin että saa toistaa jos ei ihan heti opi mutta se oli ihan paskanpuhetta. Kaikki olisi pitänyt ihan heti ja just nyt oppia. Virheitä ei saanut tehdä eikä epäonnistua. Kaikkein rankin koulu mitä ikinä olin käynyt. Työ harjoittelu oli hyväksikäyttöä jolla minut korvattiin sijaisilla niin että olin sairaus lomittajana.
En ole vissiin ikinä syönyt minkäänlaista läskisoosia.
Selitän tämän nuorella iälläni.
M50
Vuonna 1992. Olin silloin 8-vuotias.
Olisiko ollut viime viikolla. Meillä syödään sitä säännöllisesti.
Montako kinkkua olette ostaneet jouluksi?
Hyvä kysymys. On siitä ainakin vuoden verran kun tuli tehtyä. En tosin ole vieläkään kovin hyvä läskisoosissa. Snellun kylkiviipaleet mielestäni parhaita.