Sovinismi työpaikoilla
Onko joillakin työpaikoilla yhä näitä sovinistisia miehiä, jotka kohdistavat vihansa naisiin vähättelemällä ja tekemällä seksuaalisia vihjauksia yms.? Onko näitä nimenomaan miesvaltaisilla aloilla vai oletteko huomanneet tällaista käyttäytymistä myös muilla aloilla?
Kommentit (7)
Kyllä. Miesvaltainen ala, en ole ns. rekkalesbo ja sitäpaitsi koko sana on tehty naisten halventamiseksi. Olen kaunis, naisellinen, älykäs ja korkeasti koulutettu. Sen lisäksi että olen helvetin hyvä työssäni. Miehet, joiden kanssa työskentelen suorassa kosketuksessa ovat aivan mahtavia, kyllä kaksimielistä huumoria ja jonkun verran suoraa ehdotteluakin esiintyy, mutta ne tilanteet on selvitetty joko huumorilla kuten nro 4 tai sitten suoralla puheella, mikä on asiallista työkäyttäytymistä. Ylimmässä johdossa (vanhoja miehiä?) se ongelma on suurin. Minut on parhaista tuloksista, koulutuksesta ja suosituksista huolimatta sivuutettu suurissa ylennyksissä saunakokousten hyvävelikerhon toimesta.
Yhdessä suuressa kokouksessa minulle ja kokouksen toiselle naiselle ilmoitettiin illallisen jälkeen, että nyt on vuorossa sitten saunominen. Naisten sauna on tuolla... Kas kummaa, viikkoa myöhemmin selvisi, että saunassa oli tehty päätöksiä, joihin meidät olisi aivan ehdottomasti tullut sisällyttää. Jouduin tekemään lähes puoli vuotta ylitöitä saadakseni heidän virheensä korjattua. Eikä siitä tietysti kannattanut kovin isoon ääneen älähtää, koska se ei olisi auttanut tippaakaan. Näkiväthän he onneksi työni tuloksen ja tein toki selväksi, mitä olisi käynyt ilman sitä...
Suututtaa kun ihmiset kuvittelevat, että Suomessa ei ole tarvetta feminismille. Kun minä en ole ainoa, joka joutuu tämän kanssa elämään.
olen ollut. Sen saa torpattua kun osoittaa ettei hyväksy sitä ja esimiesten homma on valvoa ettei häirintää esiinny. Yhdelle hommasin varoituksen ja sen jälkeen olinkin yhtäkkiä "yksi pojista". Kaikkialla vaan ei ole totuttu naisiin työkavereina, se pitää opetella.
Itse olen miesvaltaisella alalla töissä (naisia taitaa olla n. 3-5% koko alalla).
Ainahan sitä läppää lentää naisista ja muutenkin kaksimielisyys on melko vahvasti läsnä. Eipä siinä mitään, nehän ovat hersyvän hauskoja juttuja ja munakkaat saavat aina takaisin, joskus jopa tuplaten. Huumoria pitää olla suuntaan ja toiseen, muuten olisi melko nuivaa. Itsekin heitän läppää ja jopa äijätkin osaavat punastua :)
Se vain kuuluu jutun juoneen ja ainakin itse nautin sellaisesta yhteisöstä. En flirttaile kenenkään kanssa, en ole ihastunut enkä pettäisi miestäni, eli "sellaisesta" ei ole ollenkaan kyse. Vähän aikaa sitten työtoveri kuiskasi korvaani kesken koulutuksen, että "Mentäiskö vähän tonne nurkan taakse sillein?" Vastasin vain että "No jos saan ottaa Larin mukaan ja jaksatte varmasti tarpeeksi kauan". Sain vain suurisilmäisen mulkaisun huvittuneen hymyn kera mutta sitten taas keskityttiin koulutukseen. Ja ei, siellä ei ole mitään lääppimisiä tai nipistelyjä vaan pelkkää hervotonta läppää.
Tarvittaessa yhteisö on tiivis ja siipi maassa laahustavaa tuetaan ihan sukupuoleen katsomatta sekä tietty omaa väkeä puolustetaan.
Ehkä olenkin sellainen roisi rekkalesbo mutta hei... meitäkin tarvitaan ;-)
ps... minulla ei ole rekkakorttia, mutta mies löytyy
Toki on, mutta akateemiset miehet peittelevät sovinisminsa melko hyvin.
Olen törmännyt sovinistijohtajaan pienessä firmassa työskennellessäni. Jutut oli välillä uskomattomia. Tuntui ihmeelliseltä, että siinä asemassa oleva ihminen käyttää niin ala-arvoista kieltä. Puheesta myös heijastui hänen vähättelevä suhtautumisensa naisiin.