Muutama kommentti joita äitihuumassa eläviltä on tullunna. Muita?
Naurettavimmat/ärsyttävimmät heitot siitä mitä olet ihmisiltä kuullut, kun et tee lapsia?
Tässä muutamia omakohtaisia kokemuksia,
1. Tämä perinteinen "kyllä vanhana kadut, kun et lapsia tehnyt ja yksin jäät" uskoisin, että minulla vanhuksenakin on ystäviä, tosin viihdyn kyllä paljon yksinkin, en ole mitenkään kovin sosiaalinen. Joillakin perheellisillä tuntuu olevan utopistisen idyllinen mielikuva omasta vanhuudestaan "kiikkustuoli narisee ja mummeli siinä istuu, lapset lapsineen ja lapsenlapsinee ympärillään mummoa paapovat...tämä näky olisi ehkä ollut realistinen suomessa vielä muutama vuosikymmen sitten, kun useat sukupolvet asuivat saman katon alla. Nykyajan elämäntyyli on kuin eri planeetalta.
2. Elämä jatkuu kuoleman jälkeen lapsissa..siis täh!!?? No ei jatku, kuollut on kuollut oli lapsia tai ei. Vai olenko minä kenties äitini ja äitini onkin oma äitinsä jne.
3. Vapaaehtoinen lapsettomuus on väärin niitä ihmisiä kohtaan, jotka haluaisivat lapsia mutta eivät voi niitä saada. Tämä on kyllä vertaansa vailla. Ei kai kukaan nyt tee lapsia kenenkään mieliksi varsinkaan tuntemattomien ihmisten? Vai pitäisikö meidän velojen ehkä hankkiutua raskaaksi ja antaa kakara adoptioon. Tälläistä epäitsekkyyttä ja uhrautumista ei varmaan kenestäkään löydy, eikä tarvitsekaan löytyä!
Kommentit (18)
Olemme yrittäneet mieheni kanssa lasta koko yhdessäoloajan. Tapasimme kun olin jo 34 v eli heti aloitimme kun yhteen mentiin.
Omahyväinen, äitiyttä täynnä oleva ex-ystävä (ihan varmasti!) totesi että "nainen ei ole nainen kokonaan, ellei ole kokenut synnytystä". Ei muuta lisättävää.
Hänen mielestään en ole siis vieläkään enkä ikinä nainen. Näillä mennään sitten.
[quote author="Vierailija" time="30.04.2014 klo 15:26"]
Olemme yrittäneet mieheni kanssa lasta koko yhdessäoloajan. Tapasimme kun olin jo 34 v eli heti aloitimme kun yhteen mentiin.
Omahyväinen, äitiyttä täynnä oleva ex-ystävä (ihan varmasti!) totesi että "nainen ei ole nainen kokonaan, ellei ole kokenut synnytystä". Ei muuta lisättävää.
Hänen mielestään en ole siis vieläkään enkä ikinä nainen. Näillä mennään sitten.
[/quote]
Ehkä tuo sun ex-kaverisi ei tiennyt että yrititte lasta, luuli ehkä sua vela:ksi. Ihmiset nyt vain on joskus ajattelemattomia.
[/quote]
:D
Onkohan miehet noiden mielestä miehiä, jos niiden siittiöt ei ole koskaan osuneet munasoluihin?
Olen vela itsekin, mutta en Ap jaksa edes lukea läpi sun narinaa. Kannattaisiko jo päästä yli siitä faktasta, että maailmasta löytyy ihmisiä, joilla on joku tarve arvostella ratkaisujasi? Sama pätee varmasti kaikkiin. Väkisinkin tuli sellainen vaikutelma, että teit tämänkin aloituksen vain provosoidaksesi lisää noita tuomitsevia kommentteja, jolloin voit jatkaa nurkumista siitä, että lapsettomuuttasi ei hyväksytä.
Joo, tuollaista se on. Tiedän nämä bingot etu- ja takaperin ja ymmärrän, miten hirveitä ja tökeröitä kliseitä ne ovat. Sitten kun niitä kuuleee tosielämässä ihan fiksuina pitämiensä ihmisten suusta, meinaa leuka loksahtaa auki tyrmistyksestä: eikö tämä ihminen ole oikeasti ajatellut asiaa yhtään tuon pidemmälle.
[quote author="Vierailija" time="30.04.2014 klo 14:48"]
Naurettavimmat/ärsyttävimmät heitot siitä mitä olet ihmisiltä kuullut, kun et tee lapsia?
Tässä muutamia omakohtaisia kokemuksia,
1. Tämä perinteinen "kyllä vanhana kadut, kun et lapsia tehnyt ja yksin jäät" uskoisin, että minulla vanhuksenakin on ystäviä, tosin viihdyn kyllä paljon yksinkin, en ole mitenkään kovin sosiaalinen. Joillakin perheellisillä tuntuu olevan utopistisen idyllinen mielikuva omasta vanhuudestaan "kiikkustuoli narisee ja mummeli siinä istuu, lapset lapsineen ja lapsenlapsinee ympärillään mummoa paapovat...tämä näky olisi ehkä ollut realistinen suomessa vielä muutama vuosikymmen sitten, kun useat sukupolvet asuivat saman katon alla. Nykyajan elämäntyyli on kuin eri planeetalta.
2. Elämä jatkuu kuoleman jälkeen lapsissa..siis täh!!?? No ei jatku, kuollut on kuollut oli lapsia tai ei. Vai olenko minä kenties äitini ja äitini onkin oma äitinsä jne.
3. Vapaaehtoinen lapsettomuus on väärin niitä ihmisiä kohtaan, jotka haluaisivat lapsia mutta eivät voi niitä saada. Tämä on kyllä vertaansa vailla. Ei kai kukaan nyt tee lapsia kenenkään mieliksi varsinkaan tuntemattomien ihmisten? Vai pitäisikö meidän velojen ehkä hankkiutua raskaaksi ja antaa kakara adoptioon. Tälläistä epäitsekkyyttä ja uhrautumista ei varmaan kenestäkään löydy, eikä tarvitsekaan löytyä!
[/quote]Ei jaksa lukea tommosta paskaa.
Jotkut on juuri tuollaisia, pakko päästä arvostelemaan muiden ihmisten elämää. Kaipa se sitten pönkittää niiden arvostelijoiden itsetuntoa tai vahvistaa että "jes oon tehnyt itse ainakin oikeita ratkaisuja elämässä"
Menee samaan kategoriaan kuin homojen vihaaminen tai rasismi. Ei kannata tuollaisia edes kuunnella.
[quote author="Vierailija" time="30.04.2014 klo 14:51"]
Niin sekavaa ja kiukuttelevaa tekstiä että en pysty lukemaan :/
[/quote]
Komppaan. Minä aina ihmettelen näitä veloja, kun heille aivan laumoittain tulee aina kaikki ja kaikkialla vaatimaan tekemään lapsia.
Oikeassa elämässä en itse kohdannut koskaan sellaista, vaikka olin lapseton 35 vuotiaaksi asti.
[quote author="Vierailija" time="30.04.2014 klo 15:30"]
[/quote]
Ehkä tuo sun ex-kaverisi ei tiennyt että yrititte lasta, luuli ehkä sua vela:ksi. Ihmiset nyt vain on joskus ajattelemattomia.
[/quote]
Olisiko tuo sitten asiallinen kommentti vela:lle? ;)
Mikä hemmetti ihmisiä vaivaa? eivätkö he yhtään mieti mitä suustaan laukovat ja millaisissa tilanteissa?! Millä hemmetin tavalla jonkun vilpitön valinta oman elämänsä asioista loukkaa muita ihmisiä? Minusta tuo on todella loukkaavasti sanottu!
Ja nelosen kommenttiin sama homma. Kyllä pitäisi sen verran käytöstapoja olla, ettei mene sanomaan noin törkeästi kenellekään! Varsinkaan kaltaisellesi ihmiselle, jolle lapsi olisi toivottu enemmän kuin mikään!
Typeriä kommentteja on ap saanut kuulla, mutta tuota "elämä jatkuu lapsissa" ajatusta voisin vähän avata. Itse ateistina en usko mihinkään muuhun kuolemanjälkeiseen elämään kuin siihen perintöön, jonka jätän lapsilleni. Geenit ovat siinä vain pieni osa, esimerkiksi itse tein tänmä vappuna siman reseptillä, jota mummoni äiti käytti. Ja jonka itse olen oppinut äidiltäni. Isoäitini äiti on siis jäänyt elämään niissä asioissa, joita hän opetti lapselleen ja tämä eteenpäin omille lapsilleen.
Puhtaasti biologiselta kannalta yksilön elämällä ei ole muuta merkitystä kuin lisääntyä ja viedä geeniperimänsä siten eteenpäin. Mutta yksilö voi ja saa tietenkin valita toisinkin. :)
Miksi velat edes noteeraavat tuon tyyppisiä kommentteja ja peilaavat niihin itseään kun parasta olisi vain nauraa ja kysyä että oletko tosissasi kun joku esittää kuulijan mielestä absurdeja mielipiteitåån vakavissaan. Monien on vaikea ymmärtää että joku valitsee vähäpalkkaisen taitelijan tai tutkijan uran, vaikka lahjat riittäisivät rikastumiseen ja toiset taas eivät ymmärrä kuinka joku voi olla kiinnostunut tekniikasta tai jaksaa painaa töitä navetassa. Nykyisin on vaihtoehtoja valittavana, myös elämäntavan suhteen. Vanhemmuushaave taas perustuu pitkälti siihen olemassaolevaan syliin, joka kaipaa liekuteltavaa ja toisilla taas sitä syliä ei ole. Toiseutta voi olla vaikea ymmärtää.
Itse olen kolmen lapsen äiti ja välillä HILJAA MIELESSÄNI kyllä mietin jonkun lapsettomuutta, mutta en ikinä koskaan milloinkaan kehtaisi kommentoida kenellekään siitä ääneen. Ei kuulu minulle eikä minua millään lailla häiritse. Tosi moukkamaista kommentoida ylipäätään mitään toisen elämänvalintoja. Lapseni ovat minulle parasta elämässäni, mutta ei kyllä liikuta minua pätkääkään, jos joku muu niitä ei halua.
[quote author="Vierailija" time="30.04.2014 klo 19:30"]
Itse olen kolmen lapsen äiti ja välillä HILJAA MIELESSÄNI kyllä mietin jonkun lapsettomuutta, mutta en ikinä koskaan milloinkaan kehtaisi kommentoida kenellekään siitä ääneen. Ei kuulu minulle eikä minua millään lailla häiritse. Tosi moukkamaista kommentoida ylipäätään mitään toisen elämänvalintoja. Lapseni ovat minulle parasta elämässäni, mutta ei kyllä liikuta minua pätkääkään, jos joku muu niitä ei halua.
[/quote]
Minun mielestäni on ihan ok hiljaa mielessään miettiä kaikenlaista - ei ajatuksilla voi loukata ketään - mutta itse en osaa jotenkin ymmärtää, mitä ihmettelemistä lapsettomuudessa oikeastaan on? En osaa ihmetellä sitä sen enempää kuin esim. sitä, että yksi menee opiskelemaan DI:ksi ja toinen sairaanhoitajaksi. Tai että yksi asuu kerrostalokaksiossa ja toinen 200 neliön omakotitalossa. Tai että yksi menee naimisiin ja toinen elää avoliitossa. Ihan tavallisia vaihtoehtoja siis.
Okei, jotkut asiat on tehty ihmeteltäviksi: vaikkapa sellainen, että joku jättää lääkärinuransa Helsingissä muuttaakseen Vladivostokiin ja ruvetakseen siellä kokopäiväiseksi harmonikansoittajaksi joka tekee samalla sirkustemppuja klovnipyörällä. Mutta lapsettomuus kuitenkin on mielestäni sen verran "normaali" valinta, ettei sitä tule ihmeteltyä.
En edes kysy mun eräältä ystävältä miksi hänellä ei ole lapsia. Ei ota itse puheeksi niin ilmeisesti kovin kipeä aihe. En halua loukata.
[quote author="Vierailija" time="30.04.2014 klo 15:31"]
[/quote] kannattaa ekana viedä mies tutkimuksiin koska selviää pian onko miehessä vikaa kun ei ala vauvvaa kuulumaan,.
:D
Onkohan miehet noiden mielestä miehiä, jos niiden siittiöt ei ole koskaan osuneet munasoluihin?
[/quote]
Niin sekavaa ja kiukuttelevaa tekstiä että en pysty lukemaan :/