Survivalistihenkinen äiti vastailee hetken kysymyksiin
Jos sinulla on kysyttävää tai sanottavaa survivalismiin/varautumiseen/selviytymiseen jne. liittyen, nyt olisi hyvä aika tehdä se!
Kommentit (117)
Hei ap, haluaisitko tehdä listan esim. Nelihenkisen perheen varatosta, miten kannattaisi koota perus kotivara? Tai jos on hyvää linkkiä tms.
Asia kiinnostaa. Ja vielä:
Pidätkö paljon käteistä varalla?
Hei ap, haluaisitko tehdä listan esim. Nelihenkisen perheen varatosta, miten kannattaisi koota perus kotivara? Tai jos on hyvää linkkiä tms.
Mä olen tehnyt tuota koko aikuis elämäni. Ja mulle on huolella naureskeltu. Eli kuljetan talvella autoon kassin jossa on kuivattuja hedelmiä, suolakeksejä. Vettä . Lääkkeitä ja talvivaatteet sekä pari huopaa. Kerran ollaan käytetty tätä kassia kun auto hajosi pakkasella ja jouduimme odottelemaan apua.
Yleensäkin mulla on käsilaukussa lääkkeitä ja laastareita,vara alusvaatteet jos tulee mahatauti. Ja vaikka ihmiset naureskelee mulle niin hyvin kelpaa hädän tullen lääkkeet ja laastarit ja vesi mun käsilaukustani.
Syksyisin kun varotetaan sähkökatkoksista lasken vettä pulloihin ja ämpäreihin ja teen useamman päivän ruuat valmiiksi. Ja siitä on ollut hyötyä, koska meillä aina myrskyjen aikana katkeaa sähköt.
Ajattelin kuitenkin kysyä mitä ruokaa ap on varannut kotiin? Hyvin säilyviä ruokia on melko vähän markkinoilla.
Millaisia nuo teidän vetäytymispaikat ovat? Ovat esim. kesämökkejä teiden päässä, vai ovatko täysin salaisia paikkoja esim. keskellä synkkää metsää, jossa on laudoista/risuista/hirsistä koottu "maja"? Piirrääkö mielestäsi vetäytymispaikaksi se, että parheellä on kuivan maan kesämökki, jossa kyllä iso lampi pihalla? Tuonne pääse autoilla ja kartassakin on merkitty.
Entä millaisia nuo veden keräämisjärjestelmät ovat? Miten teillä on ne vesivaratot hoidetut? onko teillä esim. pullotettua vetta ollenkaan?
Mitä kaikkia retkeilyvarusteita teillä on?
Miten neuvoisit kaupunkioloissa 8. kerroksessa ( ylin kerros)asuvaa varautumaan? Kylmäkellari on. Miten neuvoisit esim. sen veden kanssa. Nyt olen varanut meille henkeä kohti 2l pullovettä. Yhteensä viikon tarve. Pesuun en ole varannut ollankaan. Nämä ovat kellarissa ja mietin vain, että suuren katastrofin turvin, joku saattaa ne varastaa ja eikä uskalla edes sinne alas lähteä hakemaan. toisaalta tuollaisessa tilanteessa tulevat varmaan myös ovesta sisään.
Olen hankkinut mm. ruokaa yli 2:n viikon tarpeisiin. Ainoa on vain,että miten sen keittää?
Millaista säilyvää ruokaa voisi siis syödä keittämättä?
Veivattava taskulamppu ja pettereita on. Pattereilla toimiva radio.
Ämpäreitä ja roskipussia tarpeita varten.
Mistä olet kerännyt kaiken selviytymistaitose ja -tietosi. Millaisilla kursseilla yms. olet käynyt?
[quote author="Vierailija" time="30.04.2014 klo 15:50"]
[quote author="Vierailija" time="30.04.2014 klo 15:38"]
Avaatko hiukan tuota autokolarijuttua. Eli kuka/ketkä skenaariossasi joutuu/joutuvat kolariin? Ja mitä siitä seuraa?
[/quote]
No vaikka minä ja lapset joudumme kolariin.
Maaseudulla kun asumme, niin vaikkapa hirvikolari asumattomalla seudulla, jossa autoja kulkee arviolta kerran kuukaudessa. Auto menee säpäleiksi, kännykkä ei toimi tai kuuluvuutta ei ole. Joku loukkaa itsensä, toisella on nälkä, kolmannella vilu. Lähimpään taloon on 40km. Pakkasta on -18 astetta ja lunta metri.
Tuossa nyt yksi mahdollinen tilanne, jossa todellakin on syytä olla sekä taitoja että varusteita mukana matkassa jos meinaa selvitä.
Paljon lievemmilläkin määreillä tuosta saa pahan tilanteen, mikäli ei ole mitenkään varautunut.
ap
[/quote]
Mitä kaikke apitäisi olla mukana ja mitä pitäisi osata, jotta tuosta selviäisi?
Miten vedenpuhdistinta käytetään? Miten eroaa vedenpuhdistustableteista? Onko merkeillä eroja (siis sekä puhdistimella että tableteilla), Mitä ne maksavat?
[quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 00:35"]
Montako kg sokeria varastossa?
[/quote]
Sokeria on varastossa noin 5kg/hlö.
ap
[quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 00:56"]
[/quote]
Voin yrittää tehdä listaa illemmalla tai etsiä linkkejä kun ehdin.
Rahaa on käteisenä noin 2000€.
ap
[quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 01:50"]
Mä olen tehnyt tuota koko aikuis elämäni. Ja mulle on huolella naureskeltu. Eli kuljetan talvella autoon kassin jossa on kuivattuja hedelmiä, suolakeksejä. Vettä . Lääkkeitä ja talvivaatteet sekä pari huopaa. Kerran ollaan käytetty tätä kassia kun auto hajosi pakkasella ja jouduimme odottelemaan apua.
Yleensäkin mulla on käsilaukussa lääkkeitä ja laastareita,vara alusvaatteet jos tulee mahatauti. Ja vaikka ihmiset naureskelee mulle niin hyvin kelpaa hädän tullen lääkkeet ja laastarit ja vesi mun käsilaukustani.
Syksyisin kun varotetaan sähkökatkoksista lasken vettä pulloihin ja ämpäreihin ja teen useamman päivän ruuat valmiiksi. Ja siitä on ollut hyötyä, koska meillä aina myrskyjen aikana katkeaa sähköt.
Ajattelin kuitenkin kysyä mitä ruokaa ap on varannut kotiin? Hyvin säilyviä ruokia on melko vähän markkinoilla.
[/quote]
Samoja kokemuksia minullakin, tämä on typerää ja huvittavaa tasan niin kauan että jotain sattuu, ja sitten pitäisikin olla jakamassa omista varastoita tarvikkeita kaikille. Autan aina kaikkia, mutta kieltämättä pari kertaa on tehnyt mieli vastata että "ei ole, tajusin kuinka typerää varautuminen on ja hävitin varastoni".
Meillä on varastoissa ihan normaalia ruokaa, emme säilö mitään MRE-ruokia tms. Mielestäni normaali ruoka säilyy ihan hyvin, kunhan sitä muistaa kierrättää eikä osta vain purkkeja kaappiin vanhentumaan. Nyrkkisääntönä kannattaa pitää: Varastoi mitä syöt - syö mitä varastoit. Eli osta ruokia joita perheesi normaalistikin käyttää. Meillä on mm. pastaa, riisiä, papuja, säilykkeitä, kuivattuja hedelmiä, sieniä, marjoja, jauhoja, hiutaleita, öljyjä, mausteita, eineksiä, jne. ja sitten lisäksi tietysti pakasteet, kellari yms.
ap
[quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 09:48"]
Millaisia nuo teidän vetäytymispaikat ovat? Ovat esim. kesämökkejä teiden päässä, vai ovatko täysin salaisia paikkoja esim. keskellä synkkää metsää, jossa on laudoista/risuista/hirsistä koottu "maja"? Piirrääkö mielestäsi vetäytymispaikaksi se, että parheellä on kuivan maan kesämökki, jossa kyllä iso lampi pihalla? Tuonne pääse autoilla ja kartassakin on merkitty.
Entä millaisia nuo veden keräämisjärjestelmät ovat? Miten teillä on ne vesivaratot hoidetut? onko teillä esim. pullotettua vetta ollenkaan?
Mitä kaikkia retkeilyvarusteita teillä on?
Miten neuvoisit kaupunkioloissa 8. kerroksessa ( ylin kerros)asuvaa varautumaan? Kylmäkellari on. Miten neuvoisit esim. sen veden kanssa. Nyt olen varanut meille henkeä kohti 2l pullovettä. Yhteensä viikon tarve. Pesuun en ole varannut ollankaan. Nämä ovat kellarissa ja mietin vain, että suuren katastrofin turvin, joku saattaa ne varastaa ja eikä uskalla edes sinne alas lähteä hakemaan. toisaalta tuollaisessa tilanteessa tulevat varmaan myös ovesta sisään.
Olen hankkinut mm. ruokaa yli 2:n viikon tarpeisiin. Ainoa on vain,että miten sen keittää?
Millaista säilyvää ruokaa voisi siis syödä keittämättä?
Veivattava taskulamppu ja pettereita on. Pattereilla toimiva radio.
Ämpäreitä ja roskipussia tarpeita varten.
Mistä olet kerännyt kaiken selviytymistaitose ja -tietosi. Millaisilla kursseilla yms. olet käynyt?
[/quote]
Vastaan tähänkin illemmalla kun on paremmin aikaa.
ap
Miten eläinpuoli. Onko teillä kotitarvelehmä ja hevosia, vai lihakaneja ja kanoja? Niillähän pärjää hienosti pula-aikana. Entäs onko eläimille riittävät vilja ja heinävarastot ja pystyttekö itse viljelemään lisää? Onko varastossa siemenviljaa? Osaatko teurastaa pien- ja suurkotieläimiä. Anteeksi unohdin että metsästätte eli varmaankin joo. Entäs lihakanien kasvatus tarpeen tullen, onnistuuko esim astutus ja muut asiat. Pitemmän linjan jalostus sukusiitosta välttäen jne..? Saatteko kanat hautomaan vai onko hautomakone, jos olette omillanne vuosikausia, että kanakanta pysyy elinvoimaisena. Mitä kaikkia eläimiä teillä on? Kalastatteko? Mitä kasvatat kasvimaalla itse? Onko varastossa vihannesten siemeniä ja osaatko kerätä ja säilöä siemeniä itse, esim porkkanasta seuraavana vuonna juuriosan kasvamisesta. Pidätkö yllä siemenperunaa ja siemensipulia? Säilötkö satoa mm etikalla tai hilloamalla? Osaatko valmistaa etikkaa kun yhteiskunta pysähtyy? Osaatteko valmistaa alkoholia omiksi tarpeiksi? Käytättekö luonnon rohtoja (kasveja) lääkkeina, hauteina tai desinfioimiseen? Osaatteko kehdätä villasta lankaa, tehdä pellavasta kangasta? Osaatko kutoa mattoja, pyyhkeitä, lapasia, sukkia, kankaita? Käsitellä nahkaa? Osaatko saada sokeria sokerijuurikkaasta tai hunajasta?
Varautuminen on eka vaihe, itse selviytyminen se seuraava. Yhteiskunnan romahtaessa ei riitä vain että on säilykkeitä koska niitä ei vuosikausiksi riitä kellään.. Omavaraisuus on muutakin kuin kivan varaston ylläpito ja varautuminen kaikkeen mahdolliseen. Taitoja ja välineitä on oltava ja on osattava tehdä itse monenlaista ilman valmiita tekovälineitä..
Edelliseen lisäisin että todennäköisesti tuo omavarainen selviytyminen on sen verran työlästä että ihmiset muodostaisivat pieniä kyläyhteisöjä jossa työtä jaetaan taitojen mukaan ja kaikki hyötyvät.
Mistä löytyy survivalismia harrastava nainen? Täällä olisi mies tarjolla maalta ;)
Monella lapsiperheellä on reppu pakattuna ulko-oven läheisyydessä. Suosittelen tekemään ylimääräisen repun sinne viereen joka käydään vuosittain läpi. Sinne lääkkeet ja muut välttämättömyydet. Kaiken on mahduttava normaaliin reppuun. Varustelekasta voi tilata monia tarvikkeita, mutta repussa pitää olla ainakin välttämättömät. Ei mitään ylimääräisiä.
Nämä olisi hyvä olla (minulla on alla olevat)
- Tilava reppu jossa ne eturemmit (Helpottaa kantamista)
- Perinteinen kompassi ja kartta (Suunto)
- Kunnollinen veitsi ja linkkari (Gerber)
- Retkikirves (Fishkars)
- Perus lääkkeet ja EA tarvikkeet (Esim jodi tabletit)
- Juomapullot mitkä saa kasaan
- Dynamo lamppu ja radio
- Minigrip pusseja
- Kuivamuonapusseja
- Parit nahkahanskat
- Retkikeitin ja pakki
- Pieni työkalusarja (Ruuvarit ja lenkit)
- Kestävää narua 20metriä.
- Pilli
- Erä GPS
- Myrskytulitikut, Tulukset ja myrskysytkäri
- karkkipussillinen puupellettejä
Lisäksi
- Jerrykannullinen polttoainetta varastotiloissa yms (Suosittelen käyttämään välillä)
- 20 litraa vettä (Pakattu vesipönttö ei kallis ja kestää vuoden)
- Kunnolliset vaelluskengät ja vaatteet.
- Kaapissa olisi hyvä olla aina 2 viikon ruuat
- Moottorisaha
- Liiterissä 10 kuutiota klapeja
[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 08:24"]
Miten te jaksatte kantaa koko tuon bob-repun? Varsinkin lapset?
[/quote]
Rinkka painaa kyllä aika paljon, mutta harjoitus tekee mestarin. Lapset eivät tietenkään kanna täyspakkausta, vaan omien kykyjensä mukaan. Kaikkia tavaroita ei siis ole joka repussa, ainoastaan ne kaikkein tärkeimmät (tulenteko, vesi jne) on jaettu niin, että hätätilanteessa yhdelläkin repulla pärjää. Esim telttoja ei tulisi mieleenkään kantaa montaa mukana ja vaikkapa vedensuodatin on niin kallis, ettei sellaisiin riittäisi edes rahat.
ap
[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 21:28"]
Miten vedenpuhdistinta käytetään? Miten eroaa vedenpuhdistustableteista? Onko merkeillä eroja (siis sekä puhdistimella että tableteilla), Mitä ne maksavat?
[/quote]
Suodatin on pumppu, jonka pää laitetaan veteen ja joka manuaalisesti pumppaamalla suodattaa mistä tahansa (makeasta) vedestä juomakelpoista, vettä ei tarvitse keittää. Hinnat liikkuvat satasesta ylöspäin. Nykyään tällaisia on myynnissä myös halvempina malleina, hinta muutaman kympin ja se on malliltaan pilli, jolla voi imeä vettä suoraan luonnosta. Hankkiessa kannattaa kiinnittää huomiota, että laite tehoaa bakteereihin, viruksiin, kemikaaleihin jne.
Vedenpuhdistustableteilla voi puhdistaa (kirkasta) makeaa vettä, tabletit annostellaan ohjeen mukaan ja odotetaan hetki, jonka jälkeen vesi on juomakelpoista. Tuhoaa muistaakseni suurimman osan epäpuhtauksista, mutta ei tietenkään suodata pois sakkaa tai roskia eikä tehoa kemikaaleihin.
http://www.varmuusvarasto.fi/vedenpuhdistustabletit-50kpl-nadcc-17mg-oasis.html
http://www.coolstuff.fi/LifeStraw-vedenpuhdistin?gclid=CL2T9MPQkL4CFdQgtAod2FsAdQ
http://www.partioaitta.fi/product.asp?sua=1&lang=1&s=20878&nav=8001002
Hätätilanteessa luonnossa vettä voi suodattaa myös itsetehdyn suodattimen läpi: esim juomapullosta leikataan pohja irti ja käännetään ylösalaisin. Pullon suu peitetään kankaalla, tamponilla tms. siihen päälle kerroksittain sammalta, murskattua hiiltä ja hiekkaa. Vesi valutetaan suodattimen läpi ja keitetään ennen juomista.
ap
Itsellä valmiussuunnitelman tekoa on viime aikoina ollut rohkaisemassa tuo itäinen naapurimme, jonka seuraavaa askelta ei oikein kukaan pysty arvaamaan. Kahden-kolmen viikon hätävara olisi hyvä olla, tuollainen hätäreppu pakollisine varusteineen ja auton tankki aina täynnä. Vaasassa olisi hyvä olla vielä vähän isompi paatti varalta, pääsisi Merenkurkun yli jos hätä tulee. Toki hätävara olisi hyvä olla, oli se uhka mikä tahansa, kuten ap: kin on monesti jo koettanut selittää. Tavoitehan olisi selvitä missä tahansa tilanteessa omavaraisesti pahimman kriisin yli tai kunnes viranomaisapua saadaan. Isoissa katastrofeissa tarvitaan sitten jo vähän erilaiset tiedot ja taidot, mm. sairaanhoidosta, synnytyksistä, maanviljelystä ja kotieläinten hoidosta, rakentamisesta.....
Joo, olen maalta kotoisin ja nykyään akateeminen kaupunkilainen. Mielestäni kaikki täällä kerrotut esimerkit ovat ihan ns. maalaisjärkeä ja normaalia käyttäytymistä eikä survivalismia.
Miten sä olet varustautunut naapureitasi ja sukulaisia vastaan? Tarkoitan, että jos/kun tuommoinen selvyitymistilanne iskee päälle, niin kaikki lähiseudun asukkaat+sun sukulaisesi tulevat loisimaan teidän varastojenne kustannuksella. Ja ne oikeasti eivät ainoastaan odota sun ruokkivan heitä, mutta myös tarjoavan tarpeeksi hyvää palvelua heille. Ilmaiseksi tietysti. Se kun on reilua.
Hyvi nuokii vetää