Mistä tiedän, kumpi on ajotien vasen reuna?
Eikö se riipu siitä, mihin suuntaan olen kävelemässä ja kummasta suunnasta tietä katson? Pitäisi kävellä vasenta reunaa. Toiseen suuntaan kävelen toisessa reunassa ja toiseen suuntaan toisessa?
Kommentit (9)
Se on se reuna, joka on täyskäännöksen jälkeen oikeanpuoleinen reuna.
Pidä kiinni hoitajastasi. Laittakaa hihna jos ei muuten onnistu.
Jos on yksisuuntainen katu, niin AJOtien vasen reuna on aina samalla puolella kävelijän kulkusuunnasta riippumatta.
Tatuoi oikeaan käteen O ja vasempaan V. Kun kävelet voit tarkastaa merkinnästä suunnan. Toinen tapa on laittaa rannekello, joka tulee aina vasempaan käteen. Muistat vain, että vasen on sinne missä kellokin on. Jos olet oikeakätinen ja olet unohtanut kellon kotiin, voit tarkistaa suunnan ajattelemalla, että kummalla kädellä kirjoittaisit ja se on oikea.
Hommaat Volvon ratin ja pidät siitä kiinni kaksin käsin. Vasen on se puoli jossa on v-kirjain.
No selvennän. Erotan kyllä itse vasemman ja oikean. Kävelin vasemmalla puolella tietä (vasemman käden puolella), mutta tämä oli kuulemma väärä puoli. Sain huudot. Olisi pitänyt kävellä toisella puolella, joka VASEN. Niin mistä katsottuna vasen puoli? Kyseessä pienempi tie, jossa ei erikseen jalkakäytävää.
Ap
Vierailija kirjoitti:
No selvennän. Erotan kyllä itse vasemman ja oikean. Kävelin vasemmalla puolella tietä (vasemman käden puolella), mutta tämä oli kuulemma väärä puoli. Sain huudot. Olisi pitänyt kävellä toisella puolella, joka VASEN. Niin mistä katsottuna vasen puoli? Kyseessä pienempi tie, jossa ei erikseen jalkakäytävää.
Ap
No kai nyt tajuat itsekin kohdanneesi sekopään.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Oletko koskaan ajanut autoa? Aivan samoin autolla ajetaan aina tien oikeaa puolta ja se on aina siihen kulkusuuntaan katsoen oikea puoli. Ei se asia kävellessä muutu mitenkään eli vasen puoli on siinä sinusta katsoen vasemmalla.
Vasen reuna on se reuna, joka on kulkusuunnassasi sinun vasemmalla puolellasi. Toki olettaen, että kävelet etuperin etkä takaperin.
TIetysti.