L.A uutenavuotena, muita?
Eli viimeisistä menkoista VAu.fi laskurilla antaa la 30.12, eka neuvola edessä ensi kuussa ja toka raskaus, tosin edellisestä aikaa valovuosia eli 11v. Eli melkein ekakaertalainen siis :) Muita uudenvuoden odottajia? Olis raskaus suht samassa vaiheessa niin olis kiva vaihtaa kuulumisia pienellä porukalla.
Kommentit (13)
Onnea nuppu. Vähän ällötystä ja paljon painetta/turvotusta. Pissalla saa ravata nyt jo ja jostain syystä varsinkin illalla on vatsa pinkeällä. Rinnat hiukan aristaa... Mistäpäin suomenmaata kirjoittelet? Mitä oireita sulla tai oletko mitään vielä pistänyt merkille?
Hei, täällä yksi myös, tosin laskettu aika mennee tammikuun 8.päivän tienoille mutta kai pääsen mukaan silti? : ) Plussasin eilen, viikko 4-5 menossa, olen siis aivan alkuvaiheilla vielä, istun töissä sekaisen (onnellisen!) oloisena ja mietin että mitäs nyt! Kuinka pian kävitte lääkärissä plussaamisen jälkeen? Plussasin kp 27/27-33. Tein siis positiivisen testin kp 27 illalla (iski suoraan vahvan viivan) ja tänään eli kp28 aamulla tein digitestin. Minulla ei ole ennestään lapsia eli esikoinen olisi tekosilla.
Tervetuloa mukaan Molly1983 :) oon sua vain viikon edellä ja aattelin perjantaina neuvolaan soittaa ja aikaa varata. Täällä on kyllä oireita ja paljon: pahaa oloa ja huimausta (oksentaa ei onneksi vielä ole tarvinnut), rintojen aristusta ja turvotusta, samoin mahaan jäi menkkaturvotus päälle. Lisäksi palelee koko ajan ja pissattaa, varmaan johtuu siitä paineentunteesta mitä mullakin mahassa koko ajan.
Täällä kans onnensekaisin tuntein mennään, tekisi mieli kertoa jokaiselle vastaantulijalle uutiset !! :)
kirjoittelen pohjois-pohjanmaalta, mistäpäin te olette?
Hei Nupppu! iiks, perässä siis tullaan viikon verran. Puhelimen appsin mukaan tänään alkoi viikko 4 mutta eilen aamulla (3+6) tehdyn digitestin mukaan olen viikolla 4-5. Luulen että tuo viikko 4+0 on oikein tänään, menkoista kun laskee.
Itselläni on oireita myös. Oli jo ennen plussaamista mutta en vain tajunnut miettiä niitä raskausoireiksi koska oli melkein samoja oireita viime kuussa ja elättelin turhaa toivoa. Rinnat muuttuivat araksi 1.5 viikkoa ennen plussaamista. Lisäksi heräsin joka aamu 1.5 viikon ajan ennen plussaamista nenä tukossa. Tuntui kuin olisi ainainen nuha tulossa. Päivää ennen plussaamista ihmettelinkin poikakaverille että on se nyt ihme kun vain aamuisin nenä tukossa. Luulin jo että olen allerginen meidän kissalle joka nukkuu aina sängyssä, hah! Luin nyt että tämäkin raskausoiretta. Huonoa oloa ei vielä onneksi ole mutta jotenkin on ollut sellainen airy fairy olo, kompastelen rappusissa ym. Johtuneeko sitten itse raskaudesta vaiko vain tästä hämmästyksestä mitä käsittelen. Alavatsaa juilii paljon koko ajan myös, ja lisäksi alaselässä on mennyt sellaisia pieniä viiltokipuja.
Asun itse asiassa ulkomailla. Olen ollut täällä jo vuosia. Brittein Saarilla.... Mieheni on paikallinen.
Varasin ajan gynegologille ensi viikon torstaille. Täällä kun ei ns neuvoloita ole. Meinasin ensin mennä tavalliselle lääkärille mutta koska kuulin että ottavat vain pissanäytteen ja antavat lappusia luettavaksi, totesin että haluan mennä gynegologille yksityisesti. Sitä siis odotellen. Gynegologille mennessä minulla pitäisi olla viikko 5+0.
Miten teidän miehet on tähän muuten reagoinnu? Kysyn siksi koska meillä mennään niin sekavin tunnelmin. Tietenkin mies on todella onnellinen ja iloinen mutta huomasin eilen illalla että alkoi iskeä paniikkia rahasta vaikka siis olen sitä mieltä että meillä menee tulot ihan hyvin ja on paaaaljon ihmisiä paaaaljon pienemmilläkin tuloilla. Kai se on normaalia että nainen alkaa huolehtia terveydestä ja lapsesta, ja mies alkaa huolehtia rahasta ja taloudesta kun ei muutakaan voi. Ostimme juuri talonkin eli rahanmenoa on ollut, ja stressiä. Hän pelkää myös sitä että mitä vanhempansa sanovat kun kuulevat, ovat meinaan niin vanhoillisia että saattavat nostaa kissan pöydälle siitä ettemme ole naimisissa (vaikka lapsi olikin ihan suunniteltu juttu). Itseäni tämä ei haittaa, olen sitä mieltä että elämä on meidän ja ratkaisut meidän... mutta mies stressaa.
Muutoin olo on jotenkin käsittämättömän tyyni. En meinaa uskoa tätä todeksi. Oletteko kertoneet vielä kellekään? Emme halua kertoa vielä mutta kerroin kyllä kahdelle ystävälleni joiden kanssa olen yrittämisestä puhunut päivittäin ja jotka ovat asiassa tukeneet. Auttoi todella paljon saada tukea, etenkin kun toinen heistä on parhaillaan raskaana. Antoi paljon käytännön neuvoja. Ajattelin josko kertoa äidilleni äitienpäivänä eli 11.5.. aikaisinhan se on mutta toisaalta en sitten kerro muille. Olisi ihana äitienpäivälahja sanoa että hyvää äitienpäivää mummi : ) Ensimmäinen lapsenlapsi meinaan.
Moi taas
mä varasin jo ekan nlan toukokuun puoliväliin. Heti sieltä tuli mielettömät kaavakkeet täytettäväksi alkoholista, tupakasta ja huumeista. Tuntui jotenkin kurjalle. En polta ja alkoholi rajoittuu saunaolueen ehkä kerta/kk ja tuokin pitää nyt raportoida. No joo, joillain on ongelmia ja vauvan turvaksihan se on mutta tuo oli eka "kontakti" nla:sta.
Oireista sen verran että alavatsalla on eilisen päivän kurissut/tärissyt. Ainakin 10krt otin puhelimen taskusta kun ajattelin että se värisee. Lopulta tajusin että tuo tärinä tulee jostain sisältä, mitä lie. Ihan kuin joku vetelisi siellä vetoketjua :)
vappu meni hyvin huijaten läpi ystäväporukassa. Laukusta alkoholitonta siideriä lasiin ja isäntä joi tervetuliais kuoharit molemmilta heti kun muiden silmä vältti. Onneksi oli sovittu että kaikki tuo omat juomat. Työkavereille ja parille muulle kaverille olen kertonut. Meidän perheeseen neljäs tulossa, lapsille ei ole kerrottu. Tämä meidän eka yhteinen uusioperhe kun ollaan.
Uudelta maalta itse kirjoittelen ja kuten sanottua, edellinen raskaus 11 vuoden takaa, kaikki on melkein kuin uutta, aikaa edellisestä on niin kauan. Tänä aamunakin haaveilin herättyäni siitä että kunpa se käärö jo olisi tuossa kainalossa :)
Ai niin, miehestä vielä. Se ei oo mikään suurien tunteiden mies ja ei oo reagoinut juuri mitenkään. Ihan normi arkea mennään. Ehkä se sitten tulee todemmaksi myöhemmin ja. Ainakin on huippu iskä näille aiemmille, omalle ja mun lapselle. Meille ei ehkä ihan NIIN iso asia ole tähän yks lisää.... Tosin osalle läheisistä tää varmaan on huikee pommi uutinen ja ek tiedä miten reagoivat...
Hih, hyvin toimittu vappuna! Mun pitäisi mennä häihin huomena illalla. Paikalla kaikki tutut ja täällä kaikki ostaa kierroksia toisilleen. Pitääkin tehdä kunnon taiat että osaa kiertää juomat ilman että kukaan tajuaa...
Luulen että tuo neuvolan toiminta on tosiaan vaan ihan rutiinia, kurjaltahan se varmasti tuntuu mutta ainakin Suomessa on tollaista neuvolatoimintaa, täällä ei.
Olen ihan vainoharhainen täällä töissä. Aina kun joku tulee kysymään kuulumisia, olen varma että "ne tietää!" ja alan panikoida. Vaikka mistäpä ne tietäisi. Kerron sitten joskus.
Mitä vitamiineja yms Suomessa neuvotaan ottamaan raskauden aikana? Täällä olen ottanut sellaista Pregnacare-vitamiinia, http://www.vitabiotics.com/pregnacare/, siitä sanotaan että kaikki sisältyy.
Meillä miehen eka kommentti oli että "vihdoinkin!:)" kun sanoin että tein positiivisen tuloksen :) onhan hän innoissaan mutta kyllä se olen minä joka tästä vauvauutisesta meillä koko ajan puhuu, ehkä se ei miehelle edes vielä niin konkreettista ole.... ja on hän sanonut ettei tästä uskalla niin innostua ennen kuin se 13 vk on täynnä, jos sattuu taas kesken menemään... Ite olen aika samoilla linjoilla, siis välillä mietin että miten pärjäisin jos tääkin menis kesken, mutta sitte taas seuraavassa hetkessä suunnittelen jo vauvansänkyä makuuhuoneeseen. Että aika sekavat tunnelmat täälläkin on :D
Meillä miehellä on kaks lasta edellisestä liitosta, mutta heistäkin nuorempi jo 10 joten tavallaan esikoinen täälläkin taas tulossa :)
Niin mä ehdin syksyllä siinä ekassa neuvolassa käydä ja ainakin täällä ne lomakkeet täytettiin sen neuvolakäynnin yhteydessä. Oli kyllä samoja kaavakkeita mitä joutunut täyttämään esim työterveystulotarkastuksessa joten aika rutiinilla ne meni... Helppo laittaa rasti aina samaan ruutuun: en polta, en käytä huumeita tms :)
Ja me ei olla vielä kerrottu kellekään.... Vappukin meni rauhallisesti kaveripariskunnan kanssa grillatessa, heillä rouva viimeisillään raskaana ja miehillä oli aamuksi töihin meno, joten ihan luonnollisesti meni ettei kukaan juonut mitään :) Ajattelin kyllä muutamalle hyvälle ystävälle kertoa heti kun heitä kasvotusten näen, pakko vain päästä kertomaan jollekin ja jakamaan ajatuksia! :) muuten kyllä ajateltiin pitää asia salassa ultraan asti jos vain suinkin mahdollista...
Mulla ei vain tänä aamuna omista farkuista nappi menny kunnolla kiinni ja viikkoja vasta 5+1!!!!! Ihan mieletön turvotus rinnoissa ja alamahassa, miltähän näytän parin kuukauden päästä??
En tiedä suosituksista mutta minä oon syönyt noita helmikuusta alkaen ja ajattelin jatkaa imetyksen loppuun (samoin muutamat kaverit jotka ovat lapsen saaneet): http://www.ladyvita.fi/tuote/ladyvita-mama/
Ainakin pakkaus lupaa että siinä olisi kaikki tarvittavat vitamiinit.
Kerron sitten mitä täällä neuvolassa suositellaan :)
Mäkään en tiedä suosituksista, mut foolihappoa oon pistellyt. Www.raskauskeiju.fi sieltä tilasin. Tänään on ollu kyllä okse olo. Hyi.
Mulle anto raskauslaskuri la:n menkoista laskettuna 31.12 että lähelle mennään :) esikoinen tulossa, yksi keskenmeno (rv 10+6) taustalla viime syksyltä. Toivottavasti tällä kertaa onnistuu :)
Onko ollu vielä oireita paljon?