Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Arviosi ruokavaliostani raskausaikana?

Vierailija
29.04.2014 |

Hei! Olen 30 vuotias nainen, 163 cm/53kg.

Olen raskaana (ensimäinen) ihan alkuvaiheessa ja minua huolestuttaa ruokavalioni. En ole koskaan laihduttanut ja olen ollut saman painoinen teinistä saakka. En ole myöskään koskaan laskenut kaloreita ja niistä ei ole minulla hajuakaan. Suosituksissa lukee, että odottavan äidin pitäisi syödä yli 2000 kaloria päivässä. Onkohan ruokavaliossani riittävästi? En kuitenkaan halua alkaa ahtaamaankaan väkisin jos ei maistu ja painon nousukin saisi olla sopivissa rajoissa mutta ei ylimääräistä.

Tässä esimerkki päivästäni:

- Aamu: Banaani, 2 pilttiä.

- Lounas: (lautasellinen) kaurapuuroa, mustikoita (ruokalusikallinen), raejuustoa purkki (2%), vehnäleseitä (ruokalusikallinen)

- Välipala: 2 riisipiirakkaa, juustoa 4 siivua (Edam), jogurttia (iso lasillinen) (Valio mustikka, rasvaa 2%)

- Päivällinen: 2 isoa perunaa, lohta (iso pala), oliiviöljyä (ruokalusikallinen), raejustoa (2%) pari ruokalusikallista.

- Iltapala: Cashew pähkinöitä kourallinen, rivi tummaa suklaata.

Lisäksi multavita (raskaus ja imetys), omega 3 kaksi kapselia.

Juomana vettä ja 3 mukia teetä.

Päivälliseksi joko ruokaisa salaatti tai vihanneksia/juureksia ja kalaa. Tai jokin keitto ja leipää. Tai munakas.

Olen kasvis-kala syöjä, eli kanaa ja punaista lihaa en syö. Aamulla ruoka ei oikein maistu ja syön tavallaan kunnon aamiaisen lounaaksi.

Ensimmäinen neuvolakäynti on varattu mutta on tulossa vasta parin viikon päästä ja siellä tietysti juttelen ruokavaliostani. Mutta sitä ennen kyselenkin: miltä sinusta ruokavalioni näyttää? Saako vauva tarvitsemansa? Mitä lisäisit/poistaisit? Arviosi kalorimäärästä?

Kiitos kovasti jos jaksatte vastailla :)

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
29.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi oletpa tarkka!kiva että yrität vauvan takia!odotan neljättä,jaolen Aina syönyt mitä huvittanut.minusta syö niinkiin ennenkin vaan,ja vältät kiellettyjä aineita.mutta onhan se mahtavaa kun yrität niin kovasti.lapsi ottaa Aina tarvittavan sinusta,slit tai et!

Vierailija
2/6 |
29.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siitä tarvitse murehtiä syökö raskaana ollessa riittävästi. Luota omaan kehoosi, kyllä se kertoo miten paljon ravintoa tarvitsee. Useimmilla äideillä niitä raskauskiloja tulee pikemminkin liikaa kuin liian vähän.

Raskaana ollessa ravinnon määrä, mitä tarvitsee lisää entiseen nähden on: 1 voileipä, hedelmä ja lasi rasvatonta maitoa. Näin luki neuvolasta saadussa oppaassa. Joten tarve ei ole kovin suuri.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
29.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylistressaat nyt luonnollisesta asiasta. Eikä se stressi ole hyväksi vauvalle. Syöt vaan normaalisti. Rautalisää joudut varmaan lisäämään aikaisessa vaiheessa jos et saa sitä paljoa ravinnosta. Mutta se selviää sitten neuvolakäynneillä milloin hemoglobiini on liian alhainen.

Vierailija
4/6 |
29.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokavaliosi vaikuttaa tosi hyvältä. Ainut muutos, mikä neuvolan ohjeiden mukaisesti tuli mieleeni on, että jätä omega-kapselit pois, jos sisältävät A-vitamiinia. Lisäksi ole tarkkana kalalajikkeidesi määristä, sillä toiset lajit sisältävät enemmän raskasmetalleja kuin toiset. 

Vierailija
5/6 |
29.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syöt ihan hyvin. Neuvolasta saa listan, jossa on kielletyt/rajoitetut ruoat, sitä kannattaa noudattaa. :) Esim. kala - muista syödä vaihtelevasti eri kalalajeja ja ei liikaa/ollenkaan tiettyjä.

Vierailija
6/6 |
29.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksistanne! Ehkä stressaan liikaa :) Lisää vinkkejä? Onko kaikissa omega 3 kapseleissa A-vitamiinia??

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kahdeksan