Naapurin pyynnöt ärsyttää
Naapurillani on 2 alle 8-vuotiasta lasta, jotka silloin tällöin ovat meillä hoidossa pari tuntia. Lapset ovat OK, mutta äitinsä pyynnöt lasten hoitoon liittyen ovat alkaneet ärsyttää. Äiti itse noudattaa erikoisruokavalioita (ei lääketieteellisistä syistä), esim. kaiken pitää olla harvoja poikkeuksia lukuunottamatta gluteenitonta, vaikkei kellään perheessä ole keliakiaa. Karkkeja ym. leivoksia syödään hyvin satunnaisesti, maitotuotteetkin on pahasta vaikkei ole allergiaa, ja lapset ovat äidillään ollessaan kasvissyöjiä mutta isänsä luona syövät lihaa ym. Muuten en puutu heidän elintapoihinsa, mutta minua on alkanut ärsyttämään tämän äidin vaatimukset. Naapuri saattaa itse kutsua itsensä meille kylää vartin varoitusajalla, ja puhelimessa sitten muistuttaa että ethän tarjoa karkkia tai leivonnaisia kahvin kanssa, mutta voisitko tehdä hedelmäsalaatin. Pääsiäisenä, kun virpojille oli jo palkat ostettu, naapuri pyysi josko voisin hänen lapsilleen tehdä palkaksi terveellisemmän yllätyspussin, josta löytyisi smoothie, hedelmä ja pieni pääsiäisraekarkkipussi, ei suklaata kun sitä kerran saa palkaksi muilta. Tai jos naapuri kysyy, voinko ottaa lapset meille puolen tunnin päästä, saattaa hän ovella lapset tuodessa kysyä mitä meillä on iltaruoaksi, ja sitten pyytää ettei sitä anneta hänen lapsilleen vaan tehdään jotain muuta. Viikonloppuna meillä oli lasagnea, ja naapuri kysyi voisinko tehdä sen tilalta gluteenittomasta pastasta kasvisversion. Sanoin, että lasagne on kyllä jo uunissa, ja lapset totta kai alkoi kinuamaan että he haluavat normaalia lasagnea, mihin äiti myöntyi "kunhan puolet lautasesta on salaattia, eikä mitään jälkiruokaa sitten!" Minusta on kohtuutonta esittää tuollaisia vaatimuksia ruuan suhteen mitä lapsille annetaan, kun 1., teen naapurille palveluksen ylipäätään hoitamalla heitä, 2. syömisestä ei ole puhuttu mitään kun olen lupautunut heitä hoitamaan 3. naapuri lapsineen tulee aina lyhyellä varoitusajalla, ja meillä pääsääntöisesti ruokaostokset tehdään kerran viikossa ja ruokalista suunnitellaan miehen kanssa etukäteen ja 4. mielestäni on aika epäkohteliasta kertoa emännälle mitä kahvipöydästä pitää tai ei saa löytyä.
Miten te toimisitte tällaisen naapurin kanssa? Mieheni painelee aina muualle kun naapuri tulee kylää, ja pääsiäisenä antoi lapsille suklaamunat ovella vaikka saivatkin sen "yllätyspussin" minulta, lähinnä ärsyttääkseen vähän naapuria. Hän ei siedä tuollaista, mutta itse olen vähän kärsivällisempi ja ymmärtäväisempi, ja koitan kyllä pyyntöjä noudattaa - se vain, että ei meillä aina ole kaapissa aineksia niihin hedelmäsalaatteihin eikä todellakaan gluteenittomia pastoja tms., ja sitten mietin että mitähän tarjoan, kun muffinit pitää lapsilta piilottaa...
Tänään leivon munkkeja, ja naapuri vähän kyseli jos lapset voisivat taas "tulla kylään". Olenko kamalan ilkeä jos annan vapun kunniaksi lasten syödä munkkeja ja juoda simaa niin paljon kuin napa vetää? Tunnustan toki, että naapurin perhe vaikuttaa hyvin terveeltä ja voisimme itsekin vähän terveellisemmin elää, MUTTA tuskinpa sitä kukaan juhlapyhien herkuttelujen takia kuolee.
Kommentit (38)
Joskus täytyy kyllä ihmetellä, mihin kaikkeen ihmiset suostuvatkaan. Minä olisin jo aikaa sitten sanonut tuollaiselle naapurille, että mä en kuule pidä täällä mitään päiväkotia enkä täyshoitolaa, missä olisi tollaiset ruokavalion mukaiset ateriapalvelut. Että jos vaatimukset on noin korkealla, niin ikävä kyllä lapses ei voi tulla meille.
Oma on ongelmasi, jos kerran kaikkeen suostut...!
Mulla olisi kanssa jo hermo mennyt ja sanoisin, että ystävällisesti lapsille eväät mukaan, jos safka ei kelpaa. Varsinkin tuollaisilla varoitusajoilla. Tsemppiä!
Epäilisin ap:ta palstan trollaajaksi, joka aloitaa aina aatamista ja eevasta ja sitten pöyristyy naapureille, lasten kavereiden äideille ja anopeille.
Kauhean pitkän tarinasi palknnoksi kuitenkin saat vastauksen, ole hyvä: Sano naapurille, että tuo omat eväät erityisruokavalioon.
En voi uskoa, että on noin kahjoja naapureita.
Minä varmaan sanoisin, että meillä ei ole toivomiasi, joten voisitko tuoda omat eväät ja olisi kiva, että kaikki voisivat syödä samaa, joten tuotko riittävästi, jotta riittää meidänkin lapsille.
En nyt oikein ymmärrä, oletteko ihan varta vasten "virallisesti" sopineet, että toimit lastenhoitajana tarvittaessa (saatko esim. jotain korvausta työstäsi)?
Jos ihan muuten vain ystävällisesti autat naapuriasi, niin tuohan on ihan törkeää käytöstä häneltä! Hankalaa edes uskoa todeksi, joko todella härski tai sitten totaalisen ajattelematon ihminen tuo naapurisi. Vähintään hänen pitäisi itse tuoda mukanaan lapsilleen sopivat ruoka-aineet TAI maksaa ainekset, jotka sinä käyt ostamassa hänen lapsiaan varten.
Ja että kutsutaan itsensä kylään ja määrätään, mitä kahvipöydässä pitää olla...? Mikä moukka, toisi tuliaisiksi hedelmäsalaattia teille kaikille, tai mitä smoothieta nyt haluaisikaan syödä.
Onko teillä lapsia, käyvätkö he naapurissa hoidossa? Jos, niin mitähän tapahtuisi, jos alkaisit laittaa vaatimuslistaa mukaan. :)
Käyttää sua jollain tavalla hyväksi,tai sitten on vaan tyhmä..miksi Sä suostut tuollaiseen!? En ymmärrä..sano sille suoraa! Ei kukaan fiksu Tuu toisen kotiin tuolla tavalla ja latele sääntöjä jne..rohkeasti sanot ja katsot mitä tuumaa..jos suuttuu niin suuttukoot.Se ei ole sitten sun ystävä lainkaan! Tiedän kokemuksesta..kaverin kanssa kyläillään,mutta tavat on molemmilla omat ja niihin ei puututa..aikoinani ostin tyhmänä erikoismehua kaverin muksulle..en osta enää,tuokoo omat mukanaan tai juokoon vettä..mun kotitekoinen marjamehukaan ei kelpaa,kun väittää ettei sitä voi valmistaa ilman lisäaineita!! Tästä käytiin keskustelua ja siihen loppui mun tarjottavista puhuminen..ei varmaan olla ystäviä enää,kavereita paremminki,kun tenavat viihtyy toistensa seurassa,Nii en täysin eroonkaan pääse..mies tosin livahtaa tärkeisiin hommiin autotalliin,kun kyseinen Rouva saapuu..en ota tätä niin vakavasti,mutta hyväksi mua ei käytetä! Joku raja sentään..
Tuokoon omat eväät, jos ei talon tarjottavat kelpaa. Ei kaikkien foliohattujen mielenliikkeiden mukaan tarvitse elää omassa kodissaan.
Käythän myös vastavierailulla vaatimassa "medium miinus pihvi, ehdottomasti oltava angus-härkää eikä mitä tahansa lähikaupan pihviä, valkosipulilla ja yrteillä maustettuja perunoita, salaatissa on oltava buffalomozzarellaa, terttukirsikkatomaatteja ja salaatinkastikkeena kreetalaista extra virgin oliviöljyä. Ja jälkiruoka; siinä on oltava runsaasti kermaa ja sokeria, mutta ei marjoja tai hedelmiä..."
Juu, ellei sinulla ole työsuhdetta tämän naapurin lasten hoitamiseksi, jolloin sinulta voisikin jo vaatia hieman paneutumista hoitolasten erikoistarpeisiin (todellisiin tai keksittyihin) niin ei tarvitse tehdä ruoan kanssa erityisjärjestelyjä omalla vaivallasi ja kustannuksellasi.
Toteat iloisesti, että talossa talon tavalla, meillä näin. Ei tuosta kukaan normaali ihminen voi loukkaantua. Jos ei se hänelle sovi, niin sitten ei tuo lapsia hoitoon tai kutsu itseään kylään. :)
(olen keskustelun aloittaja)
Meillä on vauva, ja olen kotona äitiyslomalla. Kyllä minäkin saan silloin tällöin apua naapurilta esim. kaupassakäynnissä tai joskus hän antaa kyydin esim. neuvolaan tms. kun mies on töissä ja auto hänellä. Vielä en ole kellekään muulle kuin omalle miehelle vauvaa jättänyt, mutta toivon saavani vuorostani lastenhoitoapua myöhemmin häneltä. Ei kyllä tulisi mieleenkään vaatia, että meidän pojalle pitää sitten syöttää hoidossa pihviä kun ei me olla kasvissyöjiä :D Enkä ole trolli, kyllä tähän maailmaan mahtuu vaikka millasia ihmisiä.
Ärtymyksesi kertoo siitä, että olet antanut naapurin ylittää käytöksellään rajan, jota et hyväksy. Joko olet jatkossa yhtä kiltti ja ärsyynnyt lisää, tai alat pitää puoliasi.
Jos naapuri kutsuu itseään kylään vartin päästä, sanot aina välillä että nyt ei käy mutta huomenna siihen ja siihen aikaan voi tulla. Tuosta ruokailusta sun pitää jutella suoraan, että teillä syödään sitä mitä sinä ja miehesi tekevät ruoaksi, ja sopia muutenkin ruokapolitiikasta. On aika tökeröä syöttää toistuvasti lapsiaan naapurissa ja sanella muutenkin ehtoja. Vieraanvaraisuus on hyve mutta on siinäkin rajansa.
Antaisin munkkeja ja simaa ja muitakin herkkuja silloin kun itse haluaisin tarjota.
Ei naapuri voi vaatia lapsilleen erikoistarjottavia. Jos otat hoitoon pyydät että tuovat omat eväät mukanaan.
Aseta rajat.
Pyydä valmistamaan sinulle ruokaa vain kotimaisesta riisistä sekä puolikkaista mannasuurimoista. ;)
luuletko ihan oikeesti että tollanen naapuri hoitaa sun lapsia yhtään. Ja mieti kenen lapsi sulla on ? Lapsia tehdään sen mukaan mitkä omat voimavarat ovat.
Taloyhtiössä asuu yks perhe, jotka ovat ihan samanlaisia. Ovikello soi ja lapset ovat siellä tulossa kylään. Sanon suoraan nyt ei käy, kuulemma äiti on sopinut minun kanssaa ja äiti ja isä jo lähtivät kauppaan. Vastasin voi voi, meille ei nyt käy ja teidän täytyy odotella ulkona kunnes vanhemmat ovat tulleet.
Voitte vaan kuvitella minkälaiset huudot sain, kun vanhemmat tulivat kotiin vartin päästä ( lainasin lapsen kännykkää ja laitoin tekstiviestin äkkiä kotiin tai soitan lastensuojeluun ) ja lapset odottivat ulkona. Ja oli pakkasta ( ehkä 2 astetta ).
Äiti haukkui minut isoon ääneen, vastasin minä en ollut sopinut mitään ja jos näet että tulen kotiin, se ei tarkoita että olen käytettävissä.
Meillä on vielä lapset viikko viikko isällään, kerroin minä en ala ilmaiseksi lastenvahdiksi varsinkin silloin kun olen yksin kotona, koska teen etätöitä ja tai jotain muuta.
Ilmoitin tuntipalkkani on klo 18 jälkeen 180 euroa, eli jos haluaa että katson lapsiasi sen sijaan että teen töitä, hän saa myös ko summan korvata.
Minä teen aika kivasti ylitöitä lasten ollessa isällään ja saan myös lisäkorvausta, kun olen aina heinäkuussa iltavuorossa, koko heinäkuun. Nyt on luult 3.s kesä tulossa. Lapset ovat taas vuorostaan minulla koko elokuun, jonka myös olen lomalla ja joka ikinen vuosi meille on tulossa iso kasa lapsia hoitoon.
Heti kannattaa kysyä mitä olet ajatellut maksaa. Valtaosa tässä vaiheessa perääntyy, pitäisikö jotain maksaa. Niin, ilmaiseksiko ajattelit että hoidan lapsiasi. Kyllä, valtaosa kuvittelee että voivat tuoda lapsensa minulle ilmaiseksi koko elokuuksi. Sitten ovat näitä, jotka tarjoavat 250 euroa tarhaikäisest, ja siihen pitäisi olla tyytyväinen. 1,5 e tuntipalkkaanko. Ja tämä 250 euroa on parhaassa tapauksessa sisältänyt 3 lasta.
Tietenkin lapsille on seuraa, mutta näen muutenkin lapsiani vain joka toinen viikko. Kyllä minä haluan ainakin aamupäivät, ainakin lounaaseen asti olla heidän kanssaan , sitten voivat mennä kavreiden kanssa pihalle leikkimään, mutta en todellakaan ala ilmaiseksi satu-tädiksi.
Tietenkin ystäviä autetaan, esim poikani jalkapallokerhossa todella hyvin toimii kuljetusrinki. Itselläni kun ei ole autoa, aina ehdottomasti haluan maksaa osuuden, vaikka siitä usein kieltäydytäänkin. Sitten leivon, olen käynyt haravoimassa, tehnyt jotain konkreettista, jotta näkevät että olen todella kiitollinen saadusta avusta.
Me käymme talvisin usein pulkkamäessä ja tämä on lähistöllä tiedetty juttu. Kun me lähdemme, tulee joukkoon paljon lapsia. Ja tämä on tietenkin kiva asia. Mutta meillä on aina eväät mukana ja jos olen varannut pullat ja kaakaot kolmelle, ei niitä ole yhtäkkiä 10.lle. Otin joskus varapullan mukaan, mutta opin äkkiä lapset kuvittelevat pullaa saa aina ja seuraavalla kerralla oltiinkin jo valmiina odottamassa pullaa
Ja arvaa missä ovat vanhemmat ? No, ei ainakaan siellä pulkkamäessä.
Minusta riittää että vaan hoidat lapsia. Yritä ystävällisesti sanoa että teillä syödään teidän ruokien mukaan, muutoin äiti saa itse tuodat ruoat mitä haluaa lasten syövän. Tämä olisi minusta reilua.
Kyllä sun on opittava sanomaan nämä lauseet "Nyt ei oikein käy, koska a) on muuta menoa/ b) olen väsynyt, tarvitsen päiväunet" "Kuule, kun teillä on kerran erikoisruokavalio, niin sä varmaan laitat ne eväät/tuot ne haluamasi tykotarpeet ja eväät tullessasi, ei mulla ole sellaisia varattuna enkä ennätä kauppaan"
Mulla on itselläni laktoosi-intoleranssi ja keliakia, ja kuljen kyläreissuille omilla kahvieväillä. En voi mielestäni emäntää vaivata tämmöisen takia. Ehtojen sanelu on törkeää.
No mitä luulet miten toimisin? Mun puhelin ja ovikello ja uuni ja jääkaappi olis rikki enkä vois olla yhteyksissä enkä ainakaan kokata ja muijalle pihalla sanoisin että meillä syödään mäkkiruokaa ja roiskeläppäpitsaa jokaikinen päivä tästä eteenpäin. Että rouva on hyvä ja syö ja juo mukuloineen kotonaan vaan. Ja toivottaisin vielä oikein iloista vappua :)