AHDISTAA: En ikinä saa töitä..
Olen tehnyt elämässäni tyhmiä valintoja, joista saan nyt maksaa. Kerron tässä huonot valintani, että joku edes voisi välttyä kohtaloltani. Tehkää viisaampia valintoja, kuin minä.
Virhe 1: sairaastuin masennukseen ja opinnot viivästyivät
Virhe 2: sain esikoiseni kesken opintojen ja olin kotona 2 vuotta
Virhe 3: sain keskimmäisen ensimmäisen työvuoden jälkeen, jolloin olin gradua vaille valmis, ilman vakkarityötä.
Virhe 4: olin kotona 3 vuotta
Virhe 5: en rykäissyt opintoja valmiiksi vaan menin töihin 5 vuodeksi
Virhe 6: päätin tehdä opinnot loppuun ja jäin sitä varten työttömäksi
SEURAUS: minulla on kokemusta oman alan töistä, mutta liikaa ikää ja viimeisin vuosi opiskelijana. Opintojen venyminen elämäntilanteiden mukaaan ei ole meidän yhteiskunnassa hyväksyttävää ja samoin näyttää olevan liian vanhana työnhaku.
Olen lähettänyt 53 hakemusta ja saanut yhden kutsun haastatteluun, jossa haastattelija totesi, että heillä on jo työntekijä valmiiksi katsottuna talon sisältä.
Miten ihmeessä sitä tsemppaisi positiivista mieltä itseensä?!
Kommentit (36)
Vain virhe nro 6 on todellinen virhe, olisit tehnyt työn ohessa gradun . Mitä järkeä irtisanoutua ilman varmuutta uudesta työstä?
Ihme rypemistä itsesäälissä koko aloitus, taidat olla aika dramaqueen ...
Hei ap, mulla ois sellainen neuvo, että lakkaa katsomasta peruutuspeiliin ja miettimästä menneitä virheitä. Asiat on menneet kuten ne on menneet, ei niille enää mitään voi.
Minä ja mies ollaan tehty paljon pahempia virheitä kuin sinä ikinä. Nuorena sitä on kypsymätön ja osaamaton hakemaan esimerkiksi juuri masennukseen ja ahdistukseen apua ajoissa, jolloin asiat voi mennä ihan solmuun. Ihmisellä on vaan tietty määrä energiaa, ja jos sen käyttää menneiden murehtimiseen ja itsensä syyttelyyn, niin vähemmän sitä jää tulevaisuuden rakentamiseen ja nykyhetkestä nauttimiseen.
Mies opiskeli uuden alan, on nyt vakituisessa työssä. Minä opiskelen uutta alaa ja minuakin odottaa hyvä työtilanne. Elämä on muutosta ja siihen sopeutumista. Ei se työ edes ole niin tärkeää, tärkeintä on ihmissuhteet ja terveys. Niitähän sulla on tälläkin hetkellä.
Minun kohdallani on ollut paikkakunnan muutos. Mies asuu toisessa kaupungissa. Tavataan muutaman kerran vuodessa. Lapset jo aikuisia. Lomilla matkataan maailmalle. Tuloja on ja velat on hoidettu. Yksinäisyys välillä kalvaa kuten nyt vappuna. Tulevana torstaina tulee mies luokseni ja se on aina juhlaa.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 10:34"]
Täällä palstalla valittaa nyt vähän jokainen siitä, ettei saa töitä, että on lähettänyt yli 50 hakemusta eikä haastattelukutsuja satele. Välillä valittaa pitkän työhistorian omaava vanhempi ihminen, välillä vastavalmistunut, välillä äitiyslomaa syyttävä. Minä olen maisteri, jolla ei ole perhettä eikä ole tulossakaan. Hyvä cv, loistavat suositukset. Olen aivan samassa tilanteessa kuin kaikki muutkin. Nyt ei vain ole töitä. Muutama vuosi sitten oli. Vaatii varmasti useamman sadan hakemuksen lähettämistä, verkostoitumista, avoimia hakemuksia ja ennen kaikkea onnea saada työ nyt. Älä siis syytä omaa tilannettasi, vaan syytä Suomen tämänhetkistä työ- ja taloustilannetta.
Tuota, tuota, minä taas sain töitä ilman haastattelua ihan portfolion avulla. Oli kuulemma niin hyvä, että sitä on luetettu nyt työpaikassani esimerkkinä hyvästä tavasta hankkia työpaikka. Yksityisessä hoivakodissa ei paljoakaan anneta arvoa virallisille hakemuksille ja vaikka CV olisi kuinka hieno, ei se korvaa persoonallista portfoliota, joka kertoo työnhakijasta paljon enemmän. Olen aina kirjoittanut paljon, ja portfolion laadinta oli helppoa. Ensin tein raakaversion, jossa laitoin jo alaotsikot kohdalleen ja samalla suunnittelin asioiden kertomisjärjestyksen. Sitten aloin kirjoittamaan ja äsken fiilasin taas tekelettäni, sillä työpaikkani on siirtymässä isomman toimijan hoiviin ja työpaikat on haettava uudelleen. Laitan vielä tänään menemään tuon tekeleeni yhteyshenkilölle ja toivon parasta.
Ei siis kannata heittää kirvestä kaivoon, vaan miettiä myös vaihtoehtoja näille virallisille työhakemuksille ja ansioluetteloille.
Olen koulutukseltani trade ja saanut lähes aina sen paikan, johon olen lähettänyt hakemuksen, mutta olenkin käyttänyt hakemuksten laatimiseen ja haastatteluihin valmistautumiseen 10-15 h per työpaikka. Suhtaudun haettaviin työpaikkoihin kuin lukisin tentteihin yrityksen tilinpäätöstietoja myöten. Ei se lähetettävien hakemusten määrä korvaa laatua. Hyvät työnantajat haluavat työntekijän, joka haluaa tulla heille töihin muustakin syystä kuin siitä, että nyt on vaan pakko saada laskut maksetuksi... vaikka se onkin fakta.
Tilinpäätöstiedot antavat myös osviittaa miten hyvin yrityksellä menee. Tätä tietoa kannattaa käyttää hyödyksi palkkatoiveita miettiessä, ettei ylihinnoittele itseään ulos tai alihinnoita omaa työpanosta.
Itse teen rutiininomaisesti business intelligence -kartoituksen ja tilaan vaikka omaan laskuuni taloustiedot kohdeyrityksistä. Yhtään työtarjousta en ole ahkerasta salapoliisityöstä huolimatta saanut. Tämä pääkaupunkiseudulla ja ICT-alalla :/
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 14:10"]
Siis hyvät ihmiset, eihän kannata lähettää satoja hakemuksia vaan räätälöidä täsmähakemukset niihin työpaikkoihin, joihin on mahdollisuudet päästä. Ei tarvita kuin vain se yksi onnistunut työnhaku, niin sehän riittää. Kopioidut massahakemukset eivät erotu edukseen.
[/quote]
Taas yksi, jolla ei ole nykytodellisuudesta mitään käsitystä. Itse olen viime aikoina tehnyt satoja hakemuksia. Mutta, ne eivät olleet massahakemuksia, vaan räätälöityjä joka ikinen. Määrä ja laatu eivät aina ole ristiriidassa keskenään. Nykyaika vain on sellainen, että on älyttömän vaikeaa, paitsi ehkä sote-aloilla.
Aloittajalle sanon, että nuo sinun ikäpuheesi olet keksinyt päästäsi. Aivan yhtä vaikeaa on nuorillakin ja perheettömillä.
Eipä mullakaan ole töitä. Viimeksi olin palkkatuetussa työssä, ja kun palkkatukea ei myönnetty enää, päättyi työsuhdekin.
Älä lannistu ap! Työnhaku voi viedä aikansa, mutta kyllä varmasti jossakin vaiheessa onnistaa. Työpaikan saanti on myös onnen kauppaa: pitää vain sattua olemaan siihen työpaikkaan juuri siitä hakijaporukasta niille valitsijoille se paras hakija. Hae työtä mahdollisimman laajalta säteeltä, eikä vain sitä unelmapaikkaa. Yritä itse olla joustava, tietenkin mikäli se elämäntilanteen mukaan on mahdollista. Jos ensin saat edes jonkin työpaikan, mikä vähänkin liippaa omaa alaasi, niin sitten voitkin hakea työtä "työssäkäyvän statuksella", mikä valitsijoista voi kuulostaa paremmalta kuin se, että hakee töitä "työttömänä". Voitko työllistää itse itsesi eli perustaa yrityksen? Mieti kaikkia vaihtoehtoja, älä ole liian vaativa ensimmäisen valmistumisen jälkeisen työn suhteen. Kyllä se Sinulle sopiva työ vielä löytyy! Tsemppiä!
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 09:42"]
Ei työtä tarvitse haikalla jos sitä ei suosiolla saa. Elämää on ilman työtäkin. Opettelee tulemaan toimeen vähemmällä ja päättää olla onnellinen. Kaikkea ei ole pakko omistaa. Omaisuudesta on huolta ja vaivaakin. Helpomman ja rennomman elämän saa jos ei liiemmältä mitään omista.
[/quote]
Miten toimeentulo järjestyy ilman työtä?
Eläkkeelläolo kun ei ole kertynyt työeläkettä?
[quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 12:50"]
Itse teen rutiininomaisesti business intelligence -kartoituksen ja tilaan vaikka omaan laskuuni taloustiedot kohdeyrityksistä. Yhtään työtarjousta en ole ahkerasta salapoliisityöstä huolimatta saanut. Tämä pääkaupunkiseudulla ja ICT-alalla :/
[/quote]
Mäkin teen pienimuotoisen swot-analyysin yrityksestä ja työstän sen tutkielma-muotoon ja laminoin. Yhteen firmaan menee aikaa noin viikko kaksi; vielä en ole töitä löytänyt :(
Mäkin luulen että se valitettavasti ei johdu omasta huonoudestasi vaan tästä nykyisestä taloustilanteesta. "Valitettavasti" koska tällöin sitä voisi omilla valinnoillaan jotenkin vaikuttaakin työnsaantiin mutta vaikka se toki pitää paikkansa edelleenkin niin kyllä työnsaanti on miljoona kertaa vaikeampaa kuin aikaisemmin, vaikka tekisi mitä valintoja.
En tiedä millä alalla ap on, mutta omallani ei yhtäkään hakemusta lähetetä nykyisin postitse. Kaikki hakemukset menevät joko sähköpostilla tai suoraan netin kautta firman tai välitysfirman tai kunnan/valtion rekrytointijärjestelmään. En edes muista milloin olisin viimeksi lähettänyt postitse hakemuksia.
En olisi irtisanoutunut vakityöstä vaan tehnyt gradua siinä sivussa.
Monet on oikeassa, nyt on kovat ajat vaikka olisi kuinka kokenut, koulutettu ja pätevä.
Itse olin pari vuotta sitten yhtä epätoivoinen. Tehtailtuani tuloksettomia hakemuksia, aloin oman alani yrittäjäksi, ja sain kuin sainkin homman hyvin käyntiin. Tein yrittäjänä töitä pari vuotta, ja nyt pääsin palkkatöihin. Yrittäjänäkin olisin voinut jatkaa, mutta sain unelmatyön (ja säännöllisen hyvän palkan), josta en voinut tässä taloustilanteessa kieltäytyä.
Sain parin vuoden aikana kerrytettyä mielettömästi työkokemusta, ja rohkeuttani heittäytyä yrittäjäksi arvostettiin suuresti nykyisessä paikassa.
Suosittelen, että pelkän hakemustehtailun sijaan kokeile jotain uutta reittiä.
Siis hyvät ihmiset, eihän kannata lähettää satoja hakemuksia vaan räätälöidä täsmähakemukset niihin työpaikkoihin, joihin on mahdollisuudet päästä. Ei tarvita kuin vain se yksi onnistunut työnhaku, niin sehän riittää. Kopioidut massahakemukset eivät erotu edukseen.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 11:59"]
Siis häh.... Yli 100hakemusta pitäisi lähettää? Haetteko niillä muitakin kuin koulutusta vastaavaa työtä? Hakemuksiinhan menee hirveästi jo postituksiin rahaa... Ihan älytöntä. Itsellä vielä työpaikka mutta pelottaa tulevaisuus.
[/quote]
Nykyisin töitä haetaan useimmiten sähköpostihakemuksilla, joten rahaa ei kulu.