Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nykyään mistään ei saa lemmikkikissaa

Vierailija
10.12.2020 |

Me ollaan haaveiltu jo kauan kissan hankinnasta. Onkin tullut pienenä yllätyksenä, kuinka hankalaa kissan löytäminen nykyään on - siitä huolimatta, että media on tulvillaan erilaisia kissakriisikampanjoita yms. Kaikki lähialueen eläinsuojeluyhdistykset on kyselty läpi, heillä ei ole lainkaan kodinetsijöitä (ei pentuja eikä aikuisia). Torissa on lukuisia "halutaan ostaa kissa" ilmoituksia, myytävänä puolestaan yksi sekarotuinen maatiainen josta pyydetään 500e. Onko muilla vastaavia kokemuksia?

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysele Jaalan suunnalta. Ainakin yhdellä isännällä on monta pentuetta vuodessa.

Vierailija
22/35 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

HESYllä on ainakin epämääräistä toimintaa kodittomien kissojen kanssa. Joku aika sitten fasessa oli mainos, jossa keräsivät rahaa kissakriisin hoitamiseen. Siihen monet kommentoivat että olivat tarjoutuneet antamaan kodin löytökissalle, mutta HESY ei ollut koskaan vastannut viesteihin tai tarjonnut heille kissaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein nuo yhdistysten kissat on populaatioista: koskettaa ei saa koska kissa pelkää, ja järjestään kaikki luovutetaan lapsettomaan perheeseen. Sekin karsii kotiehdokkaita, vaikkakin ymmärrettävästä syystä.

Vierailija
24/35 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläinsuojeluyhdistyksistä ei kannata lähteä hankkimaankaan eläintä. Siellä pitää vaihdossa antaa niille täysi käyttöoikeus kotiisi ja aikatauluusi. Heillä pitää olla aina pääsy katsomaan luovutettua eläintä.

Ja millähän resursseilla tällainen toteutettaisiin?

Eipä hirveesti resurssit kiinnosta, en vaan laita paperiin nimeäni, jolla annan moiset luvat. Ei mua kiinnosta tuleeko joku vai ei oikeasti. Koti on tämän perheen, ei jonkun randomeläinaktivistin.

No tuo resurssipointti on se, että elsuissa on erittäin vähän väkeä ja suurin osa tekee myös muuta työtä, voi olla perhettä ja kaikkea. On erittäin epätodennäköistä, että siellä kukaan haluaa lähteä ilmaiseksi ajelemaan juuri sinun luoksesi yllätyskäynnille. Voi kai niin periaatteessa käydä, mutta riski on kyllä niin pieni, ettei siitä kannata kehittää tuollaista kompleksia. -eri

25/35 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläinsuojeluyhdistyksistä ei kannata lähteä hankkimaankaan eläintä. Siellä pitää vaihdossa antaa niille täysi käyttöoikeus kotiisi ja aikatauluusi. Heillä pitää olla aina pääsy katsomaan luovutettua eläintä.

Tätä olin tulossa sanomaan myös. Melkein sieltä kissan otin mutta peruin koko jutun, kun ehdot olivat aika mahdottomat.

Vierailija
26/35 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei ainakaan meillä ole toiminut noin. Kertaakaan ei ole käyty. Kolmen kissan luovuksesta vain yksi ensikodin omistaja kävi katsomassa, millaiseen kotiin kissa oli tulossa.

Elsuissa on aika vähän porukkaa töissä, luulisi ettei ole riittävästi aikaa ajella kaikkien kotona kyttäämässä, miten kissat hoidetaan.

Mun kissa veljekset on eläinsuojelun kautta adoptoitu eikä sieltä kukaan ole ollut minkäänlaisessa yhteydessä. Itse kyllä olen kissojen kuulumiset lyhyesti kertonut joulun aikaan lahjoituksen mukaan laittamallani kirjeellä. Ne vaatimukset siihen että kissoja pitää päästä katsomaan ovat siksi ettei ihmiset ottaisi kissoja heppoisin perustein ja ovat sellaisia omistajia että pitävät kissoista sellaista huolta että niitä voisi koska tahansa tulla katsomaan.

Vierailija
27/35 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä olis 8 vuotias kolli.

Vierailija
28/35 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei ainakaan meillä ole toiminut noin. Kertaakaan ei ole käyty. Kolmen kissan luovuksesta vain yksi ensikodin omistaja kävi katsomassa, millaiseen kotiin kissa oli tulossa.

Elsuissa on aika vähän porukkaa töissä, luulisi ettei ole riittävästi aikaa ajella kaikkien kotona kyttäämässä, miten kissat hoidetaan.

Nehän onkin luovutuskirjassa. Eihän ne sano, että ne tulee. Luovutuksen yhteydessä pitää kuitenkin antaa moinen lupa. Aivan järjetöntä.

Pkseutu ja Turun seudulla myös.

Meillä on 3 elsun kissaa juuri KKY:ltä. Tosiaan kerran kävi tämä ensikodin omistaja täysin sovitusti vierailemassa. Tarjottiin kahvit ja hän katsoi millaisessa kunnossa muut kissat on ja miten on virikkeitä. Kaksi muuta ensikodin omistajaa luovuttivat kissat ilman vierailua.

Yhtään kertaa ei ole tultu yllätyskäynnille, enkä usko että tullaankaan. Vanhin sieltä saatu kissa on adoptoitu 7 vuotta sitten. 

Noissa yhdistyksissä on oikeasti tosi paljon kissoja ja vähän työntekijöitä, jotka ovat kaikki vapaaehtoisia. Onhan niillä periaatteessa mun osoite ja puhelinnumero, jos haluaisivat tulla, mutta en usko että kellään on aikaa.

Miten tämä on niin vaikea ymmärtää? Vaikka käytäntö on eri kuin se allekirjoitettu sopimus, ei  se silti tee sitä paperia olemattomaksi esim lain edessä.

Jos siellä olisi tarpeeksi vimpsahtanut töissä, kuten te palstan väärinymmärtäjät, niin jatkuvastihan siellä olisi joku "tarkistelemassa" elinoloja.

Mä ostan kissani hallituilta markkinoilta ja yksityisiltä kasvattajilta. Heillä on sentään järkevät sopimukset ja käytännöt.

Okei, kävin läpi yhden kissan paperit eikä siinä missään kohtaa sanota, että yhdistyksellä olisi oikeus tulla pistotarkastukselle kotiin. Eli ainakaan KKY:llä ei tuota sääntöä ole. Se siitä "ongelmasta." -sama

Vierailija
29/35 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nehän onkin luovutuskirjassa. Eihän ne sano, että ne tulee. Luovutuksen yhteydessä pitää kuitenkin antaa moinen lupa. Aivan järjetöntä.

Meillä on 3 elsun kissaa juuri KKY:ltä. Tosiaan kerran kävi tämä ensikodin omistaja täysin sovitusti vierailemassa. Tarjottiin kahvit ja hän katsoi millaisessa kunnossa muut kissat on ja miten on virikkeitä. Kaksi muuta ensikodin omistajaa luovuttivat kissat ilman vierailua.

Yhtään kertaa ei ole tultu yllätyskäynnille, enkä usko että tullaankaan. Vanhin sieltä saatu kissa on adoptoitu 7 vuotta sitten. 

Noissa yhdistyksissä on oikeasti tosi paljon kissoja ja vähän työntekijöitä, jotka ovat kaikki vapaaehtoisia. Onhan niillä periaatteessa mun osoite ja puhelinnumero, jos haluaisivat tulla, mutta en usko että kellään on aikaa.

Miten tämä on niin vaikea ymmärtää? Vaikka käytäntö on eri kuin se allekirjoitettu sopimus, ei  se silti tee sitä paperia olemattomaksi esim lain edessä.

Jos siellä olisi tarpeeksi vimpsahtanut töissä, kuten te palstan väärinymmärtäjät, niin jatkuvastihan siellä olisi joku "tarkistelemassa" elinoloja.

Mä ostan kissani hallituilta markkinoilta ja yksityisiltä kasvattajilta. Heillä on sentään järkevät sopimukset ja käytännöt.

Jos siellä olisi joku "vimpsahtanut" töissä joka alkaisi kytätä vaivaksi asti, niin valitus elsulle ja tyyppi saisi varmasti kenkää.

Vierailija
30/35 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos meinaa kissan antaa ulkoilla vapaana maalla niin löytis ei ole oikea paikka. Asun maalla ja leikkautan kisuni mutta kyllä ne saa myös ulkoilla.

Vierailija
31/35 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kuulkaa, ei niihin tarvitse tulla katsomaan. Kyllä ne naapurit ilmoittaa eläimen kaltoinkohtelusta. 

Yleensä on tapana soittaa muutaman viikon päästä ja kysyä miten menee, ellei uusi omistaja itse ilmoita mitään. Joidenkin yhdistysten facebook-seinälle voi kirjoittaakin vieralijana. 

Mutta: Kissojen kysyntä on tällä hetkellä valtavaa, eli kysyntä ylittää tarjonnan. Kyllä saa kissan, jos on valmis ottamaan sen joka puolelle pissaavan ja/tai hyökkäilevän koko ajan kolossa piileskelevän kissan. No mitä järkeä näitä on yhdityksen tiloissa makuuttaa, mielestäni ei mitään, mutta minulta ei kysytä ja noin tehdään. Kesyt kissat menee sitä mukaa kun tulee. Yhden yhdistyksen sivulla oli taannoin, että kisssan tulosta varaukseen meni puoli tuntia. En muista mikä yhdistys se oli, seuraan melkein kaikkia. Pentuja kysellään valtavasti. Moni yhditysaktiivi on sanonut, että tällaista kysyntää ei ole koskaan ennen ollut ja näillä on jotain 20 vuoden kokemus. Itse en ole aktiivi, mutta käyn joskus auttelemassa siivouksessa yms. oman aikatauluni mukaan ja siksi olen asioista jonkun verran selvillä. 

Vierailija
32/35 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläinsuojeluyhdistykset eivät luovuta sitä "ensimmäistä" kissaa, täytyy olla kissakaveri kotona odottamassa tai ottaa sieltä kaksi :-( Ja silti valittavat, että heillä on paikat täynnä naukujia. Tuosta "kyttäysvierailusta" en ole aikaisemmin kuullutkaan.

Haluavatko ne edes välittää kissoille koteja? Sijaiskoteja kyllä kovasti kaivataan jatkuvasti.

Kannattaa laittaa lähiseudun kauppojen ilmoitustauluille viestiä!

P.S. Tämäkin aihe on jo niin käsitelty :-(

Vierailija
33/35 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja millähän resursseilla tällainen toteutettaisiin?

Eipä hirveesti resurssit kiinnosta, en vaan laita paperiin nimeäni, jolla annan moiset luvat. Ei mua kiinnosta tuleeko joku vai ei oikeasti. Koti on tämän perheen, ei jonkun randomeläinaktivistin.

Sä et taida olla kovin eläinrakas, joten parempi kun et ota kissaa.

Vierailija
34/35 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi kuulkaa, ei niihin tarvitse tulla katsomaan. Kyllä ne naapurit ilmoittaa eläimen kaltoinkohtelusta. 

Yleensä on tapana soittaa muutaman viikon päästä ja kysyä miten menee, ellei uusi omistaja itse ilmoita mitään. Joidenkin yhdistysten facebook-seinälle voi kirjoittaakin vieralijana. 

Mutta: Kissojen kysyntä on tällä hetkellä valtavaa, eli kysyntä ylittää tarjonnan. Kyllä saa kissan, jos on valmis ottamaan sen joka puolelle pissaavan ja/tai hyökkäilevän koko ajan kolossa piileskelevän kissan. No mitä järkeä näitä on yhdityksen tiloissa makuuttaa, mielestäni ei mitään, mutta minulta ei kysytä ja noin tehdään. Kesyt kissat menee sitä mukaa kun tulee. Yhden yhdistyksen sivulla oli taannoin, että kisssan tulosta varaukseen meni puoli tuntia. En muista mikä yhdistys se oli, seuraan melkein kaikkia. Pentuja kysellään valtavasti. Moni yhditysaktiivi on sanonut, että tällaista kysyntää ei ole koskaan ennen ollut ja näillä on jotain 20 vuoden kokemus. Itse en ole aktiivi, mutta käyn joskus auttelemassa siivouksessa yms. oman aikatauluni mukaan ja siksi olen asioista jonkun verran selvillä. 

Noissa kotia etsivissä on myös sairaita ja iäkkäitä kissoja, enkä itse ymmärrä miksi edes etsitään uusia koteja eläimille joilla on kroonisia ja elämänlaatua alentavia terveysongelmia. Tai sitten just nuo täysin villinä loukutetut tapaukset, eihän kukaan sellaista halua kotiinsa jos etsii lemmikkiä.

Vierailija
35/35 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On suositeltavaa ja oikeus laatia säännöt, että katsotaan millaisiin oloihin eläin luovutetaan tai myydään.  Eihän siinä ole järkeä että eläin ajautuisi ojasta allikkoon.  Jotkut ottavat päähänpistosta vaikka ei ole sopivaa tilaa eikä varoja eikä taitoja.