Miksei ihmiset ymmärrä omaa osuuttaan koronan hillitsemisessä?
Eikö ihmiset siis ymmärrä, miten heidän oma toimintansa, usein jopa välinpitämättömyytensä vaikuttaa koronan leviämiseen ja kasvaviin tartuntamääriin?
Monet tykkäävät hokea, että terveydenhuollon henkilökunta yli- ja pakkotöihin vaan. Mutta eihän se varsinaiseen ongelmaan mitään auta. Se on vain yksi, varsin huono, keino seurauksien hoitamiseen, mutta itse syy jää sitten hoitamatta. Vähän sama, kuin määräisi falskaavan padon alle entistä enemmän vedenlappaajia, mutta samaan aikaan pato kitisee kuosissaan, se jätetään hoitamatta ja sadat ihmiset tanssii padolla ripaskaa. Sitten jos pato falskaa enemmän, niin aletaan räyhätä niille vedenlappaajille, että vauhtiavauhtia, tehkää enemmän ja paremmin. Ja muiden oma meno jatkuu.
Kommentit (35)
Teen jo enemmän kuin useimmat. Elän yksin. Ei sosiaalisia kontakteja. Turha tulla urputtaa maskittomuudesta.
Ei kai minun tarvitse omaa toimintaani rajoittaa, enhän minä levitä sitä koronaa. Eniten koronaa levittävät yläasteella opiskelevat sekä toisen asteen opiskelijat, olen todella pettynyt siihen, etteivät yläkoulut mene etäopetukseen. Kenen on vastuu, niin, kysyn vaan.
Suurin osa ihmisistä on lähtökohtaisesti tyhmiä. Monella ei ole edes lukiotason koulutusta mutta siitä huolimatta ovat ihmisen biologian asiantuntijoita. Lukevat netistä valikoivasti asioita ja muodostavat päässään käsityksiä joita pitävät totena. Vaikka ne eivät perustu mihinkään todelliseen faktaan. Onhan sitä hupaisaa seurata ja naureskella noille ääliöille ketkä eivät tietenkään itse tajua sellaisia olevansa. Tällä kertaa vaan on kyse vähän vakavammasta asiasta. Huvittavaa on myös se kuinka he saattavat ohjeita noudattaa alkuun mutta sitten kun ei kärsivällisyys enää riitä niin omalla päätöksellään lopettavat vaikka tilanne ei ole muuttunut mihinkään. Onneksi olen itse syntynyt keskivertoa fiksummaksi.
Yli 5 miljoonaa suomalaista ei edes käy vauvapalstalla koskaan kuuntelemassa jankuttamista. Moni luulee, että tämä on nimenomaan vauva- ja lapsiasioista keskustelemisen paikka. Moni ei ole koskaan kuullutkaan.
Vierailija kirjoitti:
Koska minä minä-kulttuuri jyllää. Korona ei koskea minua, joten voi elää normisti. Urpot vaan ei ymmärrä, mikä osuus niillä on taudin levittämisessä. Itsekkyys on päivän sana ja se, ettei itse tarvitse luopua mistään.
Valtiohan tähän on syypää. Koko koronan aikana ei ole tullut kunnolla rajoituksia minnekkään. Miksi koronan aikana saa järjestää jotain kauppojen alennuskampanjoita, pitää auki jotain hiihtokeskuksia tai urheilutapahtumia järjestetään?
Viranomaisia ei vaan kiinnosta.
Mulla on kaveri terveydenhoidossa töissä ja hän ei halua rajoittaa (eikä rajoita) omia menemisiään ja harrastuksiaan tippaakaan, koska häntä ei virus haittaisi. Eikä muutenkaan tarvitse mitään suosituksia noudattaa, koska ne ovat suosituksia eivätkä pakko.
Armoton mussutus jo siitä, kun pitäisi käyttää maskia. (Sai luvan käyttää visiiriä.) En edes halua tietää mitä tapahtuu, jos työnantaja peruu kaverin joululomat.
Ei mitenkään tajua, että juuri hänen kaltaistensa käytös aiheuttaa riskin viruksen leviämiselle. Ei kyse ole siitä, saako itse tartunnan vai ei, vaan se monelleko voisi tartuttaa eteenpäin. Tai en edes tiedä eikö ymmärrä, vai eikö vaan välitä, kun "joku muu" on vastuussa ja jonkun muun asia ratkaista.
Vierailija kirjoitti:
Hoidan kyllä oman osuuteni. Keväästä saakka olen hoitanut työni etänä, käynyt maksimissaan pari kertaa viikossa ruokakaupassa, kerran kuussa kirjastossa hakemassa varaamani kirjat hyllystä. Muuten olen ollut pääosin kotona tai luonnossa. En käytä maskia, mutta pesen kädet mennen tullen ja palatessa, enkä mene sairaana julkisiin tiloihin. En ole reissannut ystävien luona tai muualla, mitä tein ennen koronaa. Enkä käynyt ravintoloissa, leffateatterissa, kuntosalilla, tms. Enempään en pysty näillä eväin koronaan vaikuttamaan, mutta oman osuuteni olen kyllä hoitanut sen nilviäisen hillitsemiseksi.
Sama täällä. Kahden lapsen yksinhuoltajana hoidin yksin kotikoulut ja etätyöt. Olimme keväällä 24/7 keskenämme käytännössä lähes pari kuukautta. Käsiä on pesty ja desinfioitu, tilattu ruuat kotiin yms yms. Eipä tässä enempään taivu. Siitä huolimatta tartunnat vain lisääntyvät koko ajan. Kohta ollaan vuosi eletty näin eikä mikään ole muuttunut niin alan vähitellen kyseenalaistamaan koko touhun järkevyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai minun tarvitse omaa toimintaani rajoittaa, enhän minä levitä sitä koronaa. Eniten koronaa levittävät yläasteella opiskelevat sekä toisen asteen opiskelijat, olen todella pettynyt siihen, etteivät yläkoulut mene etäopetukseen. Kenen on vastuu, niin, kysyn vaan.
Tämähän oli siis huonoa sarkasmia🙈 kovaan ääneen vaaditaan lapsia etäkouluun, mutta itse ei olla valmiita muuttamaan elintapojaan. Lapsilla on oikeus koulunkäyntiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoidan kyllä oman osuuteni. Keväästä saakka olen hoitanut työni etänä, käynyt maksimissaan pari kertaa viikossa ruokakaupassa, kerran kuussa kirjastossa hakemassa varaamani kirjat hyllystä. Muuten olen ollut pääosin kotona tai luonnossa. En käytä maskia, mutta pesen kädet mennen tullen ja palatessa, enkä mene sairaana julkisiin tiloihin. En ole reissannut ystävien luona tai muualla, mitä tein ennen koronaa. Enkä käynyt ravintoloissa, leffateatterissa, kuntosalilla, tms. Enempään en pysty näillä eväin koronaan vaikuttamaan, mutta oman osuuteni olen kyllä hoitanut sen nilviäisen hillitsemiseksi.
Sama täällä. Kahden lapsen yksinhuoltajana hoidin yksin kotikoulut ja etätyöt. Olimme keväällä 24/7 keskenämme käytännössä lähes pari kuukautta. Käsiä on pesty ja desinfioitu, tilattu ruuat kotiin yms yms. Eipä tässä enempään taivu. Siitä huolimatta tartunnat vain lisääntyvät koko ajan. Kohta ollaan vuosi eletty näin eikä mikään ole muuttunut niin alan vähitellen kyseenalaistamaan koko touhun järkevyyttä.
Vuosihan ei kuitenkaan ole paljon mitään.
No kyllä minä ymmärrän oman osuuteni: se on tämän pandemian leviämisessä puhdas nolla. Asun yksin, teen etätöitä, käyn kerran viikossa kaupassa / välillä tilaan kotiin, en tapaa kavereita livenä, enkä käy harrastuksissa. Alkaa jatkuva syyllistäminen jo riittää.
Kertokaa mulle, MISSÄ ja KENEN TOIMESTA tämä tauti edelleen vaan leviää?? Hoitohenkilökunnan valitettavasti ymmärrän kun he eivät muuta voi kuin kohdata sairastuneet, mutta kuka sitä oikein levittää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuosihan ei kuitenkaan ole paljon mitään.
Vuosiko ei ole paljon mitään. Kyllä se on pitkä aika. Voisivat lopettaa tuon syyllistämisen. Maskeja käytetään enemmän kuin kesällä tai keväällä ja tartunnat räjähtivät nousuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin varmaan tulee tapahtumaan monen muunkin kohdalla. Jos pääkaupunkiseudun tartuntaluvut eivät jouluun mennessä ala kääntyä selvään laskuun, silloin pitäisi miettiä uudelleen, olivatko kirjastot, museot, uimahallit jne todellakin niitä paikkoja, joista kannettiin virusta koteihin ja työpaikoille. Ei ole tarkoituksenmukaista, että osa kansalaisista kökkii kotona ilman, että mitään myönteostä muutosta tartuntalukuihin tapahtuu. On toki ymmärrettävää, että jos noin puolia tartuntatapauksista ei pystytä edes jäljittämään, on aika hakuammuntaa arvailla, mistä nämä tartunnat ovat peräisin. Hakuammuntana sitten suljetaan paikkoja, mutta jos luvut ei lähde laskuun, on suljettu väärät paikat.
Elokapina vastustaa koronan hillitsemistoimia. Ilmaston eteen ei ole tehty riittävästi ja hallitsemattomasti leviävä korona parantaa ilmaston tilaa.
Vierailija kirjoitti:
No kyllä minä ymmärrän oman osuuteni: se on tämän pandemian leviämisessä puhdas nolla. Asun yksin, teen etätöitä, käyn kerran viikossa kaupassa / välillä tilaan kotiin, en tapaa kavereita livenä, enkä käy harrastuksissa. Alkaa jatkuva syyllistäminen jo riittää.
Kertokaa mulle, MISSÄ ja KENEN TOIMESTA tämä tauti edelleen vaan leviää?? Hoitohenkilökunnan valitettavasti ymmärrän kun he eivät muuta voi kuin kohdata sairastuneet, mutta kuka sitä oikein levittää?
Osa ihmisistä ei välitä mistään koronan leviämisestä. Esimerkiksi suuria kaveriporukoita ja seurueita hengailemassa kauppakeskuksissa, istuksimassa kahviloissa tai ravintoloissa, ilman maskeja, kovaan ääneen toisilleen puhuen ja huutaen. Ainakin Helsingissä on eräs tietty keskus tuolla idässä päin, missä kyseistä meininkiä. Ja siis toki muuallakin kuin kauppakeskuksissa, liikennevälineissä samaa hommaa. Jotkut pitää myös kotibileitä. Lapset ovat koulussa ihan normisti lähiopetuksessa peruskoulussa. Niissä missä testattiin kaikki koululaiset, oli yläasteikäisillä paljon tartuntoja. Veikkaisin kaverien näkemistä, maskittomuutta ja piittaamattomuutta.
Jos sinulla on ongelmia minun kanssa niin sanotaan sitten vaikka että naapurin Pirjon sairasteluihin.