Tässä kampaajan tuolissa istuessani aloin miettimään paljonko väri ja leikkaus maksoi markka-aikana?
Ei kyl mitään käsitystä. Kasarina ja ysärinä äiti teki permanentit ja värjäykset kotona koska kampaajalle ei ollut varaa. Tässä kun jonkun ajan kuluttua maksan tästä väristä ja leikkuusta sen 150e, niin ei kai kukaan 900 markkaa kerralla kampaajalle tuhlannut silloin joskus?
Kommentit (12)
Ei kai kukaan nykyäänkään maksa 150€ väristä ja leikkauksesta?
Muistan että 1990 kun olin muuttanut Helsinkiin käytiin ystävän kanssa vähän kalliimmassa kampaamossa kun oli joku alekuponki ja otin leikkauksen ja värin, ja se oli silti tosi kallis jotain yli 200mk en muista tarkkaan oliko 220mk tai jotain sellaista. Muualla se olisi maksanut varmasti aika paljon vähemmän, varmaan satasen halvemmalla sai jossain pienemmällä paikkakunnalla.
Et sä voi niitä enää verrata. Olispa ollu hurjaa että mun kuukausipalkka olisi ollut 15000 markkaa. Ja tavallinen duunari olen.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai kukaan nykyäänkään maksa 150€ väristä ja leikkauksesta?
Muistan että 1990 kun olin muuttanut Helsinkiin käytiin ystävän kanssa vähän kalliimmassa kampaamossa kun oli joku alekuponki ja otin leikkauksen ja värin, ja se oli silti tosi kallis jotain yli 200mk en muista tarkkaan oliko 220mk tai jotain sellaista. Muualla se olisi maksanut varmasti aika paljon vähemmän, varmaan satasen halvemmalla sai jossain pienemmällä paikkakunnalla.
Mun kampaajakäynti maksaa 190e kahden kuukauden välein.
Kuuden viikon välein tyvivaalennus ja leikkaus 60€.
Minun palkkani viimeisenä markkavuotena 2001 oli 12.000mk/kk, eli 2.000€/kk. Nyt se on 6.500€/kk, eli 38.650mk.
Kasarina ja ysärinä varmaankin sen liiketilan vuokra ja juoksevat kulut, kampaamotarvikkeet ja kaikki muut kulut olivat myös alhaisempia.
Muistelen, kuinka 10 000 mk kuulosti todella isolta kuukausipalkalta. Enpä tänä päivänä haluaisi vastaavaa palkkaa. Kukaan hintoja ihmettelevä ei ikinä päivittele nykyistä palkkaansa.
Pyllyni hinta oli markka-aikana 1000mk/h, nyt pitää maksaa itse, että joku haluaa sitä. Inflaatio nakertanut pahasti.
Vierailija kirjoitti:
Kasarina ja ysärinä varmaankin sen liiketilan vuokra ja juoksevat kulut, kampaamotarvikkeet ja kaikki muut kulut olivat myös alhaisempia.
Muistelen, kuinka 10 000 mk kuulosti todella isolta kuukausipalkalta. Enpä tänä päivänä haluaisi vastaavaa palkkaa. Kukaan hintoja ihmettelevä ei ikinä päivittele nykyistä palkkaansa.
Ihmiset muistelevat kahvikupin kahden markan hintaa Veijo Esson baarissa Kiteellä vuonna 1990. Sitten sitä verrataan nykyiseen laten hintaan Helsingin Starbucksissa todeten, että hinnat ovat 20 kertaistuneet.
Tarkoitushakuisesti unohdetaan, että kännykkä maksoi samaan aikaan 20.000 markkaa (3363€), kun nyt saa paljon paremman 33€:lla. Kannattaa jälleen tutustua Tilastokeskuksen sivuihin. Aloittakaa vaikka kuluttajahintaindeksistä ja keskipalkan kehityksestä.
Ostatko useammin kännykän kuin kahvin?
Miten kehtaat selata AV:ta kampaajan tuolissa? Itse tekisin sudokun jos joku saisi tietää että käyn täällä.
Alle 300 mk.
Mutta eipä mun vanhempienikaan palkat olleet 25 000 mk kuten omani euroissa on.
Up