Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Huono itsetunto uudessa parisuhteessa

Vierailija
27.04.2014 |

Seurustelen ihanan miehen kanssa, mutta ongelmana on oma itsetuntoni. Tunnen, että mies on minulle jollain lailla liian hyvä ja menestynyt. Olen ennen seurustellut miesten kanssa, joilla on esim. alempi koulutus kuin minulla. Asia ei ole ollut minulle tärkeä, mutta nyt kun tilanne on toisinpäin, tunnen yhtäkkiä epävarmuutta.

Olen vastikään valmistunut yliopistosta melko arvostetulta alalta, joten olen itsekin kyllä koulutettu. Työnhaku on tosin ollut vaikeaa. Mies on minua vanhempi, hän on valmistunut jo tohtoriksi ja hänellä on erittäin hyvä työpaikka ja korkea palkka. Elämänkokemustakin hänellä on enemmän. Hän puhuu sujuvasti useita kieliä, minä vain englantia ja sekin on vähän ruosteessa. Miehen ystävistä monet ovat ulkomailta kotoisin, joten olen joutunut keskustelemaan englanniksi heidän kanssaan, ja häpeän kielitaitoani sillä en puhu yhtä sujuvasti kuin muut.

Tunnen itseni ihan lapseksi tässä suhteessa, ja mieheen verrattuna myös kunnianhimottomaksi. En esim. aio jatkaa opintojani maisterin tutkintoa pidemmälle.

Mies ei ole tunteistani vastuussa, ainakaan täysin. Suurin osa kumpuaa omasta epävarmuudestani. Haluaisin olla "yhtä hyvä" kuin hän. Mies on kuitenkin muutaman kerran vähän naureskellut alalleni, minä kun en ole opiskellut yhtä arvostettua ja merkittävää alaa kuin hän. Olen myös taiteellisempi, ja sekös vasta turhaa onkin. Mies on siis vain vitsaillut, mutta nykyisten tuntemuksieni valossa en ole osannut ottaa asiaa huumorilla. Tiedän kyllä ettei mies olekaan minua kumppaniksi koulutuksen tai kielitaidon tai palkkatason vuoksi valinnut, mutta tunnen itseni jatkuvasti huonommaksi.

Neuvoja?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
27.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pistä poikki. En näkisi suhteella minkäänlaista tulevaisuutta. Mies naureskelee sinulle pilkalliseen sävyyn, sinä katsot miestä ylöspäin ja matelet huonon itsetuntosi kanssa hänen edessään. Ei kuulosta hyvälle. Sinuna miettisin todella myös mitä sinä suhteelta haluat, haluatko päteä ja elvistellä vain, vai olla tasa-arvoinen kumppani, jossa koulutuksia ja titteleitä ei katsota? Tuijotat niihin nyt aivan liikaa, täältä katsottuna suorastaan sairaalloisen paljon. Rauhoitu, pistä tämä epätasa-arvoinen suhde poikki ja lähde pää pystyssä katselemaan itsellesi MIESTÄ, ei mitään koulutusta, titteliä tai arvoa.

Vierailija
2/12 |
27.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täyttä soopaa koko juttu. Kielelliset ilamaisut paljastivat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
27.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 10:48"]

Pistä poikki. En näkisi suhteella minkäänlaista tulevaisuutta. Mies naureskelee sinulle pilkalliseen sävyyn, sinä katsot miestä ylöspäin ja matelet huonon itsetuntosi kanssa hänen edessään. Ei kuulosta hyvälle. Sinuna miettisin todella myös mitä sinä suhteelta haluat, haluatko päteä ja elvistellä vain, vai olla tasa-arvoinen kumppani, jossa koulutuksia ja titteleitä ei katsota? Tuijotat niihin nyt aivan liikaa, täältä katsottuna suorastaan sairaalloisen paljon. Rauhoitu, pistä tämä epätasa-arvoinen suhde poikki ja lähde pää pystyssä katselemaan itsellesi MIESTÄ, ei mitään koulutusta, titteliä tai arvoa.

[/quote]

Ei kyse ole pelkistä titteleistä. Koulutuseroista on vain helpoin puhua. Inhoan sitä että mies on minua niin paljon edellä kaikessa: on omistusasuntoa, autoa, työkokemusta ulkomailla, loistava kielitaito, muutenkin elämä hyvin mallillaan. Minä olen vastavalmistunut, aiemmin vain kaupan kassalla työskennellyt tyttölapsi. Mies ei tosiaan varsinaisesti naureskele minulle, mutta hiukan alentuva hän välillä on. Ja tämä ei johdu vain koulutuksesta, vaan siitä että olen niin paljon kokemattomampi elämän kaikilla osa-alueilla. Tämä siis tietenkin on luonnollista sillä olen nuorempi.

Ap

Vierailija
4/12 |
27.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 10:54"]

Täyttä soopaa koko juttu. Kielelliset ilamaisut paljastivat.

[/quote]

Olisi kiva kuulla mitkä ilmaisut asian paljastavat, juttu nimittäin ei ole soopaa.

Ap

Vierailija
5/12 |
27.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkään en näe teillä yhteistä tulevaisuutta, ainakaan ruusuista sellaista. Toimiva parisuhde on tasa-arvoinen, jossa osapuolet seisovat samalla viivalla ja kunnioitus on molemminpuolista.

Älä tuhlaa arvokasta aikaasi enempää tuollaisen ihmisen kanssa, joka ylenkatsoo saavutuksiasi! Jatka eteenpäin yksin ja onnellisempana :)

Vierailija
6/12 |
27.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 11:10"]

Minäkään en näe teillä yhteistä tulevaisuutta, ainakaan ruusuista sellaista. Toimiva parisuhde on tasa-arvoinen, jossa osapuolet seisovat samalla viivalla ja kunnioitus on molemminpuolista.

Älä tuhlaa arvokasta aikaasi enempää tuollaisen ihmisen kanssa, joka ylenkatsoo saavutuksiasi! Jatka eteenpäin yksin ja onnellisempana :)

[/quote]

Ongelma on kuitenkin uskoakseni enemmän minun päässäni kuin miehen, joten törmäisin vaan samaan ongelmaan kaikkien itseäni menestyneempien kanssa... En koe olevani tarpeeksi hyvä, koska omat valintani olisivat voineet olla parempia. Miksi en ole hakeutunut vaikka vaihto-opiskelemaan, miksen ole opiskellut kieliä, miksen hakenut vaikka lääkikseen alun perin.

Ap

Vierailija
7/12 |
27.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Fiktiivisten hahmojen fiktiiviset ongelmat ovat mielenkiintoisia. Ne voi ratkaista aivan millä tavalla tahansa tai ne voi jäädä ratkeamatta kaikesta huolimatta. Fiktiossa kaikki on nimittäin mahdollista. Eikä av:lla ole yleensäkään olen paljon muuta kuin fiktiota.

Vierailija
8/12 |
27.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 11:37"]

[/quote]

Fiktiivisten hahmojen fiktiiviset ongelmat ovat mielenkiintoisia. Ne voi ratkaista aivan millä tavalla tahansa tai ne voi jäädä ratkeamatta kaikesta huolimatta. Fiktiossa kaikki on nimittäin mahdollista. Eikä av:lla ole yleensäkään olen paljon muuta kuin fiktiota.

[/quote]

Älä jaksa...

Vierailija
9/12 |
27.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä nyt loukkaannu, minäkin nauresekelen dippainssimiehelleni vaikka oikeasti alaansa arvostankin. Katso mitä hommasta tulee ja jos koet tulevasi oikeasti aliarvostetuksi niin ota ero. Kanna itsesi kunnialla, olet sentään yliopistosta valmistunut, et esimerkiksi amis. (jossa ei mitään vikaa mutta amis+tohtori yhdistelmä olisi jo aikamoinen kuilu)

Vierailija
10/12 |
27.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 11:49"]

Älä nyt loukkaannu, minäkin nauresekelen dippainssimiehelleni vaikka oikeasti alaansa arvostankin. Katso mitä hommasta tulee ja jos koet tulevasi oikeasti aliarvostetuksi niin ota ero. Kanna itsesi kunnialla, olet sentään yliopistosta valmistunut, et esimerkiksi amis. (jossa ei mitään vikaa mutta amis+tohtori yhdistelmä olisi jo aikamoinen kuilu)

[/quote]

Mies ei kyllä kovin vahvasti arvosta alaani. Ei tosin halveksikaan, luulen että alani on hänelle yhdentekevä sillä aihepiiri ei kiinnosta häntä.

Ap

Vierailija
11/12 |
27.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Ei kyse ole pelkistä titteleistä. Koulutuseroista on vain helpoin puhua. Inhoan sitä että mies on minua niin paljon edellä kaikessa: on omistusasuntoa, autoa, työkokemusta ulkomailla, loistava kielitaito, muutenkin elämä hyvin mallillaan. Minä olen vastavalmistunut, aiemmin vain kaupan kassalla työskennellyt tyttölapsi. Mies ei tosiaan varsinaisesti naureskele minulle, mutta hiukan alentuva hän välillä on. Ja tämä ei johdu vain koulutuksesta, vaan siitä että olen niin paljon kokemattomampi elämän kaikilla osa-alueilla. Tämä siis tietenkin on luonnollista sillä olen nuorempi.

Ap

[/quote] Mitä enemmän selittelyjä jatkat, sitä huonommalta suhteenne kuulostaa. Vai onko se edes mikään parisuhde? Etsitkö itsellesi elämänkumppania, tulevien lasten isää, ystävää vai kenties isähahmoa, jonka edessä joudut nöyristelemään? Kai nyt näet itsekin tilanteen epäsuhdan? Tilanne ei parane sinun vanhetessa, kun koulutat itseäsi lisää tai saadessasi lisää kokemusta eri asioista, mies on AINA sinua edellä.

Et ole kertonut yhtään hyvää asiaa suhteessanne - onko niitä? Onko teillä mitään yhteistä? Onko mitään, mikä on vain teidän juttu ja missä teillä olisi tasa-arvoinen suhde? Mieleen tulee joku kaupunkilaishiiri ja maalaishiiri -satu, missä kumpikaan hiiri ei ollut "kotonaan" toisen luona. Älä tuhlaa hyvää elämääsi tällaisten asioiden miettimiseen, vaan lähde suhteesta. Huomaat löytäväsi itsetuntosi taas nopeasti eron jälkeen, ilman itsetuntoasi et ole oma itsesi tässä suhteesä ikinä.

Vierailija
12/12 |
27.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 12:22"]

[/quote]

Ap

[/quote] Mitä enemmän selittelyjä jatkat, sitä huonommalta suhteenne kuulostaa. Vai onko se edes mikään parisuhde? Etsitkö itsellesi elämänkumppania, tulevien lasten isää, ystävää vai kenties isähahmoa, jonka edessä joudut nöyristelemään? Kai nyt näet itsekin tilanteen epäsuhdan? Tilanne ei parane sinun vanhetessa, kun koulutat itseäsi lisää tai saadessasi lisää kokemusta eri asioista, mies on AINA sinua edellä.

Et ole kertonut yhtään hyvää asiaa suhteessanne - onko niitä? Onko teillä mitään yhteistä? Onko mitään, mikä on vain teidän juttu ja missä teillä olisi tasa-arvoinen suhde? Mieleen tulee joku kaupunkilaishiiri ja maalaishiiri -satu, missä kumpikaan hiiri ei ollut "kotonaan" toisen luona. Älä tuhlaa hyvää elämääsi tällaisten asioiden miettimiseen, vaan lähde suhteesta. Huomaat löytäväsi itsetuntosi taas nopeasti eron jälkeen, ilman itsetuntoasi et ole oma itsesi tässä suhteesä ikinä.

[/quote]

On suhteessa tietenkin hyviä puolia! Tämä keskustelunavaukseni vain koskee niitä ongelmakohtia, joihin kaipailin neuvoja. Meillä on yhteisiä harrastuksia ja kiinnostuksen kohteita, ja mies on oikeasti todella mukava ja kiltti, vaikka avauksestani saattaa saada toisenlaisen kuvan.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän seitsemän