Olen absolutisti. Kysyttävää?
Kommentit (33)
2: yleensä absolutisti-sanalla viitataan siihen ettei käytetä alkoholia lainkaan ;) niin myös tässäkin tapauksessa.
ap
Oletko kokeillut koskaan alkoholia? Jos et, miksi et?
[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 09:06"]
2: yleensä absolutisti-sanalla viitataan siihen ettei käytetä alkoholia lainkaan ;) niin myös tässäkin tapauksessa.
ap
[/quote]
Olisi ollut kiinnostavaa kuulla jotkin ihan muuta, vaikka tällaista:
"
Moraalinen absolutismi
Moraalinen absolutismi on arvoteoreettinen näkemys, jonka mukaan arvot ovat ehdottomia, muuttumattomia, ikuisia ja riippumattomia inhimillisistä olosuhteista. Moraalisesta absolutismista on käytetty myös termiä moraalinen realismi, mikä kuvastaa moraalisten arvojen olemassaoloa viitekehyksestä riippumatta.
Päinvastoin kuin moraalinen relativismi eettinen absolutismi hyväksyy ikuisten eettisten arvojen todellisuuden. Esimerkki eettisestä absolutismista on Platonin ajattelu, jonka mukaan hyvän idea on arvojen pohja. Myös Immanuel Kantin kategoriset imperatiivit edustavat absolutismia."
4: En pidä siitä miten alkoholi vaikuttaa mielialaani varsinkin jälkeenpäin. Haluan myös olla täydessä kontrollissa tekemisistäni. Lisäksi myös terveyssyistä.
ap
5: Olen ja runsaastikin. Viiniä ruokaillessa, ja 'juhlimistakin' on tullut harrastettua nuorempana ja reilusti. Ainoa mitä kaipaan on nuo viinit mutta pitkällä aikavälillä voin paremmin ilman mitään alkoholia.
ap
Miten taaplaat tilanteet, joissa koko kansan oletetaan vetävän viinaa, kuten vappu? Työpaikka järjestänyt vappukokoontumisen, eli viinatarjoilun, miten toimit? Entä pikkujoulu? Projektiin liittyvä ulkona syöminen (tarkoittaa lähes aina viinan vetoa myös)?
Suomi on hirveän alkoholimyönteinen maa, myös työpaikan tilaisuuksia ajatellen.
Niin, ei se alkoholi lopulta tuo mitään hyvää elämään. Ainoastaan haittaa. Kukaan ei voi sanoa, että alkoholi olisi tuonut jotain hyvää elämäänsä.
[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 09:16"]Miten taaplaat tilanteet, joissa koko kansan oletetaan vetävän viinaa, kuten vappu? Työpaikka järjestänyt vappukokoontumisen, eli viinatarjoilun, miten toimit? Entä pikkujoulu? Projektiin liittyvä ulkona syöminen (tarkoittaa lähes aina viinan vetoa myös)?
[/quote]
Kokeile. Olin huvikseni vuoden juomatta ja hyvin noista tilanteista selviää pienen alkukankeuden jälkeen. Jos ei pysty olemaan vuotta ilman viinaa, on alkoholiriippuvainen.
[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 09:09"]
4: En pidä siitä miten alkoholi vaikuttaa mielialaani varsinkin jälkeenpäin. Haluan myös olla täydessä kontrollissa tekemisistäni. Lisäksi myös terveyssyistä.
ap
[/quote]Onko syynä se että sulla lähtee homma lapasesta juovuksissa? Teet asioita joita et haluaisi tehdä ja kadut jälkeenpäin?
[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 09:17"]Niin, ei se alkoholi lopulta tuo mitään hyvää elämään. Ainoastaan haittaa. Kukaan ei voi sanoa, että alkoholi olisi tuonut jotain hyvää elämäänsä.
[/quote]
No aika moni kyllä voi. Moni parisuhde olisi jäänyt väliin ilman alkoholia.
9: Näin on. Työkavereille en ole suoraan sanonut että olen absolutisti koska en halua tylsän tyypin mainetta. Usein autoilen. Sellaiset viinanläträjäiset jätän väliin jotka pystyn.
En moralisoi muiden valintoja.. minusta on vain jännää miten myrkyn vetäminen on tässä maassa niin normaalia ja siitä myrkystä kieltäytyminen ei.
[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 09:16"]
[/quote]Kyllä. Eilenkin täällä jälleen kerran käytiin järkyttävää keskustelua siitä miten joidenkin mielestä on ihan ok ostaa 16-17 votiaalle teinille pari siideriä. Puistatuttaa....
Täällä toinen, ketä kai voisi kutsua myös absoksi. Alkoholi on vain jäänyt, kun ei ole kiinnostanut. En nuorempanakaan ollut sen perään, mitenkään intona. En edes muista, kuinka kauan olen ollut juomatta. Ehkä n. 15 vuotta tai jotain sinne päin. Tässä yks vuosi otin muutaman drinksun, kun pari tuttua eräässä tapahtumassa jankutti ja jankutti, että kuinka menetän paljon,kun en ota ja on se niin ihanaa ja mahtavaa jne.. no otin ne muutamat drinksut ja ei se mitään ihmeellistä minulle tuonut eteen, jotta viitsisin vaivautua uudelleen kovin helpolla.
Asiaan voi toki vaikuttaa, että alkoholi ei ole kuulunut läheistenikään elämään kovin aktiivisesti, joten en ole oppinut mallia, että viiniä juodaan ruokajuomana yms.
Koen, että mitään en ole menettänyt, kun en alkoholia käytä.
14 oli siis ap.
12: Osittain tästä syystä. Homma ei yleensä lähtenyt "lapasesta", mutta ihan sellaiset pienetkin asiat kuten esimerkiksi sanojen sekoittuminen, se nolostuttaa. Itse asiassa kestän alkoholia varsin "hyvin".
ap
[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 09:16"]
Miten taaplaat tilanteet, joissa koko kansan oletetaan vetävän viinaa, kuten vappu? Työpaikka järjestänyt vappukokoontumisen, eli viinatarjoilun, miten toimit? Entä pikkujoulu? Projektiin liittyvä ulkona syöminen (tarkoittaa lähes aina viinan vetoa myös)?
[/quote]
Nuorten keskuudessa on nousemassa esiin trendi, missä on cool olla absolutisti. Niitä pidetään ihan luusereina, jotka juovat. Samoin kuin tupakoivia.
Moni rentoutuu oikein miellyttävästi kohtuullisten määrien kanssa ja keskustelukin sujuu rennosti. Ei tarvitse mennä tässäkään äärimmäisyyksiin, että juotavaa on pakko saada ja paljon sitten kerrallaan. Alkoholi myös lisää tietyllä tavalla ruuan nautittavuutta, joten voi kyllä sanoa monenkin saaneen siitä iloa.
Olen myös nähnyt miten paljon esim. vanhuspotilaat rentoutuvat ja nauttivat konjakkitilkasta, jota on tarjottu kylvettämisen tai saunottamisen päälle. Lääkekaapeissa jopa on olemassa lääkekonjakkia tällaiseen tarkoitukseen.
Moni rentoutuu oikein miellyttävästi kohtuullisten määrien kanssa ja keskustelukin sujuu rennosti. Ei tarvitse mennä tässäkään äärimmäisyyksiin, että juotavaa on pakko saada ja paljon sitten kerrallaan. Alkoholi myös lisää tietyllä tavalla ruuan nautittavuutta, joten voi kyllä sanoa monenkin saaneen siitä iloa.
Olen myös nähnyt miten paljon esim. vanhuspotilaat rentoutuvat ja nauttivat konjakkitilkasta, jota on tarjottu kylvettämisen tai saunottamisen päälle. Lääkekaapeissa jopa on olemassa lääkekonjakkia tällaiseen tarkoitukseen.
Toisin sanoen olet vain tyypillinen "valon" nähnyt juoppo, joka arvostelee entisiä juomatapojaan tunteakseen olonsa paremmaksi. Hohhoijaa, omaperäistä.
Minkä suhteen?