Työllistyykö opet syksyllä?
Olen gradua vaille valmis aineenope. Oman aineeni opettajia ei kauheasti työmarkkinoilla huudella, mutta voisin tehdä vaikka luokanopen hommia, jotta saisin jalkaa oven väliin. Jos ei tälläkään hakukierroksella onnista, kun pätevät hakijat menevät ohi, voinko luottaa siihen, että syksylläkin olisi määräaikaisia paikkoja tarjolla?
Kommentit (13)
Piti vielä jatkaa, että kesän korvalla ei ainakaan työllisty, kun vakituiset palaavat kesäksi töihin.
2
Et toivo tätä vastausta, mutta ei ole kovin todennäköistä saada luokanopen hommia. Hae erityisopepaikkoja, niitä on usein myös muille kuin päteville.
Erityisopeksi voisi olla helpompi päästä, koska pätevistä on pulaa. Luokanopettajienkin työllisyys hyvä, mutta tuskin tulevana aineenopena (siis vielä siihenkin epäpätevä) olet kevään päähaussa valinta luokanopeksi. Syksyllä tietysti voi ilmaantua nopeasti sijaisuuksia.
Ihmettelen vain, miten vakavasti ajattelisit edes nyt saavasi syksyksi pitkää sijaisuutta, ellei sinulla ole suhteita tai olet valmis menemään ihan periferiaan. Kevään päähaussa liikkuu kaikki oikeasti pätevät ja kokeneetkin. Mutta toki hakea voit, mutta älä laske sen varaan tässä vaiheessa.
Arvelinkin, etten vielä tässä haussa paikkaa saisi. Mutta hain kuitenkin, kun määräaikaisiin epäpätevätkin voivat periaatteessa päästä. Suht kauas kotoa voisin vielä lähteäkin, mutta ehkä on parasta alkaa katselemaan myös muita kuin opetusalan töitä.
Kiitos vaan kaikille kommenteista. En ole seurannut muiden kuin oman alan opetuspaikkojen työllisyystilanteita, niinpä olin vähän hukassa ja optimisti.
Voi ei! Ole nyt vieläkin optimisti! Kun kirjoitin, ettei luokanopen paikkaa ole kovin todennäköistä saada, tarkoitin samalla, että on paljon todennäköisempää aineestasi huolimatta SAADA oman alan joku määräaikainen työ. Tsemppiä!
Ja vielä taustatiedoksi, että minä (4 ja 7) myös valmistuttuani aineenopeksi ajattelin, että totta kai luokanopeksi voi "mennä", sehän on tavallaan alempi tutkinto (vaikkei olekaan, joo joo). Mut olin siis väärässä.
Mikä aineryhmä? Mun pätevillä kollegoilla ma, ru, en on ollut yleensä noin 100 kilpailevaa hakijaa per työpaikka. Mikähän mahtaa olla bg ja hy tilanne nykyään, kun niin oli jo aikaisemmin tuo 100.
Englanti on oma aine, aika huonosti on paikkoja tarjolla ainakin tällä seudulla. No, viimeistelen gradun kesällä ja haen paikkoja, jotka auki tulevat. Mutta en tosiaan laske sen varaan, että kouluun työllistyisin.
Minusta sinun kannattaisi ilmoittautua kaupunkisi/kuntasi sijaislistalle tai sitten suoraan kouluihin paikkakuntasi käytännöistä riippuen. Esim. koulussamme juuri valmistunut enkunope teki ensin lyhyitä sijaisuuksia syksyn ajan. (Niitäkin on isoissa kouluissa usein tarjolla, kun on sairaslomia, lasten sairastumisia ja koulutuksia.) Sitten yksi kieltenopeistamme jäi äitiyslomalle ja tämä sijainen sai sitten vuoden pestin.
Se on totta, että jotkut aineenopettajat kuvittelee luokanopettajan työn olevan joku sivujuonne, jota tuosta vaan voi opettaja kuin opettaja heittää. No, itse olin aineenope ja luin luokanopettajan opinnot. Kyllä täytyy sanoa, että aivan eri planeetalta ja antaa ihan mahdottoman hyvät eväät alakoulun puolelle. Vasta okl:ssä aukeni, kuinka raakiletta se oma ajattelu oli ennen sitä.
Itseasiassa monet jutut sopisi paremmin yläkouluunkin kuin aineenopettajien opinnot, jos vaan ainehallinta riittäisi. Aineenopekoulutus on alkeellinen verrattuna lo-koulutukseen. Aineenopettajat on enemmänkin oman tieteenalansa asiantuntijoita kuin opettajia.
Toinen ihan käytännön juttu on se, että luokanopettajan opinnot herättää luovuuden toisin kuin aineenopettajan opinnot. Opettajan työssä luovuus on kuitenkin ihan ehdotonta.
Sanottakoon vielä, että pidän kyllä aineenopettajaopintojani haastavampina ja siltä osin arvostan niitä enemmän. Silti käytännön työn kannalta lo-opinnot oli 100-kertaa paremmat, on sitten aineenopettajana tai luokanopettajana.
Pitää tutkia sijaislistakäytännöt täällä seudulla.
Haluan vielä sanoa, etten ajatellut, että heittämällä hoitaisin luokanopettajan hommat. Vaan ennemminkin ajattelin, että pedagogisesti osaava opettaja olisi täysin ummikkoa parempi koululle ja minulle taas hyvä tilaisuus kehittää opettajuuttani. Siksi siis ajattelin luokanopettajan homman olevan hyvä vaihtoehto. Jonkun verran kai täälläkin otetaan tuoreita ylioppilaita ja muita täysin kouluttamattomia pitkiin sijaisuuksiin. Mutta en tiedä pääsevätkö suhteilla vai ovatko sattuneet äärimmäisen hyvään ajankohtaan hakemaan.
Paljon riippuu tosiaan paikkakunnasta meidän opettajien työllistyminen. Tänne Pohjanmaan suunnalle saisi kyllä tulla päteviä opettajia lisää, pätevistä sijaisista ja määräaikaisista on aina pulaa!! Virkoja ei kovin usein ole tarjolla ainakaan meidän kunnassa, mutta kyllä niitäkin toki silloin tällöin tulee vastaan. Itse hakeuduin jo ennen valmistumistani tänne Pohjanmaalle töihin ja sain vakiviran oltuani pari vuotta määräaikaisena. Monella paikkakunnalla tilanne on huonompi ja päteviä hakijoita on aina pilvin pimein. Täällä asia ei ole niin. Että tänne vaan töihin :) terv. luokanope
Paikkakunnalla, jossa asun on paljon opettajia työttöminä. Tuttu valmistui kolme vuotta sitten ja pisin sijaisuus oli pari kuukautta. Muuten on ollut päivän siellä, päivän tuolla.
Varmaan riippuu asuinpaikastakin tuo työllistyminen, mutta mitenkään hyvin työllistävänä alana on opettajanhommaa pidä.